معاملات بیت کوین

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هنگام معاملات بیت کوین در شبکه بلاکچین واقعاً چه اتفاقی می‌افتد؟
از چه طریقی مطمئن شویم که در معاملات بیت کوین در شبکه بلاکچین تقلبی صورت گرفته است یا نه؟

سایت فیس ارز ارائه دهنده خدمات آموزشی خدمات مشاوره‌ای ارزهای دیجیتال در خدمت شماست

 

حالا اگر بخواهیم معاملات بیت کوین را به زبان ساده تشریح کنیم باید بگوییم که:

هرگاه یک کامپیوتر به شبکه متصل می‌شود، آن کامپیوتر به یک ایستگاه کاری یا نود (Node) تبدیل می‌شود.

به بیان ساده تر هر کاربر (Client) و یا کامپیوتری که به شبکه متصل شود، یک نود شبکه است.

یک نود شبکه طبق اصل peer-to-peer در شبکه بلاکچین با سایر نودها در شبکه متصل است و به میزان سهم خود در شبکه نیز تاثیر‌گذار است.
وقتی فردی در یک صرافی ارز دیجیتال و یا به طور مستقیم تصمیم خود را برای انتقال بیت کوین به حساب دیگری در شبکه ارسال می‌کند. نود‌های کل شبکه شروع به کار می‌کند و دو موضوع را بررسی می‌کنند اول اینکه شخص ارسال کننده درخواست اصلاً بیت کوین دارد یا نه و دوم اینکه آیا آن بیت کوین را قبلاً برای کسی دیگری هم ارسال کرده است یا نه.

حالا اگر جواب این دو سوال درست باشد، می‌توان گفت که اطلاعات اولیه توسط شبکه بلاکچین تایید و درخواست وارد مرحله بعد می‌شود.

در این مرحله، معامله در یک بلوک جدید ذخیره و سپس بلوک جدید به بلوک های قبلی اضافه می‌شود.

از حالا به بعد دیگه نمی‌شود معامله را کنسل یا دستکاری کرد و این معامله در شبکه بلاکچین ضبط و نگهداری و در نهایت مراحل آن تکمیل می‌شود.

حالا اگر بخواهیم معاملات بیت کوین را کمی تخصصی‌تر تشریح کنیم:

باید بگویم که در واقع کیف پول بیت کوین، خود بیت کوین را نگه نمی‌دارد.
پس چه چیزی را نگه می‌دارد؟!
در کیف پول بیت کوین آدرس بیت کوین نگهداری می‌شود. آدرس بیت کوین شامل یک رشته طولانی از 34 حروف و اعداد است که به مجموعه این 34 عدد و حرف، کلید عمومی public key گفته می‌شود. کلید عمومی حاوی کلیه اطلاعات مربوط به معاملات و حساب است.

جالب است که بدانید این 34 حرف کلید عمومی را همه می‌بینند و اشکالی هم ندارد.
در کنار کلید عمومی یک کلید خصوصی private key هست که کلید خصوصی شامل 64 حرف و شماره است. اگر از آدرس بیت کوین درخواست معامله‌ای صادر شود باید کاربر با کلید خصوصی آن معامله را امضا کند و پس از امضاء عملیات جابجایی بیت کوین انجام می‌شود.
پس اگر کسی مالک بیت کوین باشد و تا کنون برای شخص دیگری ارسال نکرده باشد و پس از مطابقت کلید عمومی و خصوصی و با وصل کردن امضا به کلید عمومی، معامله اعتبار پیدا می‌کند و عملیات انتقال تمام می‌شود.
باید گفت که کلید عمومی و خصوصی به هم مرتبط هستند، اما به هیچ شکل نمی‌شود کلید خصوصی را از کلید عمومی پیدا کرد و یا حدس زد. همچنین نمی‌توان کلید خصوصی را از روی کلید عمومی تشخیص داد.
نکته مهم: اینکه کلید خصوصی را مخفی نگه داریم بسیار مهم است. زیرا تایید کننده معامله می‌باشد.

این موارد از جمله ویژگی تراکنش‌های بیت کوینی به شمار می‌آید.

نحوه معاملات بیت کوین
قبل از توضیح تخصصی‌تر درباره نحوه کار معاملات بیت کوین در شبکه بلاکچین باید مبحث هش (Hash) را توضیح دهیم.
هش یه تابعی که حروف و اعداد را می‌گیرد و به صورت رمزگذاری شده به طولی ثابت تبدیل می‌کند.

پس می‌توان گفت که یک هش توسط یک “تابع هش” تولید می‌شود و هر مقدار متن یا داده را به تابع هش دهیم به رشته 64 کاراکتری تبدیل می‌کند.

هدف توابع هش این است که کلمات عبور را ذخیره کند، اگر سابقه تکراری باشد آن را پیدا و اطلاعات را بازیابی و ذخیره کند. در هر یک از مراحل و برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمائی‌های مشاوره بیت کوین موثر و مفید است.
پس متوجه شدید هش برای بلاکچین و ارزهای دیجیتال ضروری است و چرا می‌گویند هش پایه و اساس شبکه بلاکچین محسوب می‌شود.
جالب است بدانید که اگر شما هر بار که داده خاص را از طریق عملکرد هش تنظیم کنید، همان رشته 64 کاراکتر را دریافت خواهید کرد و اگر تغییر کوچکی ایجاد شود، یک رشته 64 کاراکتر کاملاً متفاوت دریافت خواهید کرد.

این نکته مهمی که شبکه بلاکچین با این روش متوجه می‌شود که آیا چیزی در شبکه تغییر کرده است یا خیر. بنابراین هرچه قدر بلاک چین جدیدترین فناوری روز دنیا را بشناسید، در معاملات بهتر عمل خواهید کرد.

باید اضافه کنم که کلمه هش ریت (HashRate) یا هش پاور (Hash Power) یک معیاری است که با این معیار، عملکرد یک دستگاه استخراج ارز دیجیتال را اندازه‌گیری می‌کنند. فرآیند ماینینگ بیت کوین از طریق یک تابع به نام SHA-256 انجام می‌شود.
عملکرد هش در معاملات بیت کوین

 

به  تصویر بالا نگاه کنید↑

در موقع انجام تراکنش‌های بیت کوین از طریق الگوریتم SHA-256 اطلاعات ورودی به یک خروجی با طول ثابت تبدیل می‌شود.

مهم نیست ورودی شما به چه اندازه طولانی و یا کوتاه باشد، خروجی در نهایت همیشه دارای طول ثابت خواهد بود.

لازم است بگوییم بین هشینگ و رمزنگاری تفاوت وجود دارد.

هشینگ (Hashing) یک تابع یک طرفه است که متن‌ها را به هش اختصاصی تبدیل می‌کند. همچنین این فرآیند غیر قابل بازگشت است.

اما فرآیند رمزنگاری (Cryptography) یک عملیات دوطرفه شامل عملیات رمز گذاری و رمز گشایی است. در این فرآیند برای دستیابی به متن اصلی و عادی به کلید خصوصی نیاز است.

عملکرد بلاکچین در معاملات بیت کوین در مورد جعل یا تقلب در  معاملات بیت کوین باید توضیح دهیم که:
پس هر بلوک، به عنوان بخشی از اطلاعات خود، اطلاعات بلوک قبلی را در خود جای داده و مجموع این بلوک‌های جدید و بلوک‌های قدیم، یک زنجیره را تشکیل می‌دهند که به مجموعه این زنجیره بلوک‌ها به اصلاح بلاکچین blockchain می‌گویند.

حالا اگر چیزی  تغییر کند، حتماً اطلاعات بلوک قبلی و بعدی نیز تغییر می‌کند که در این صورت کل اطلاعات شبکه دستخوش تغییر می‌شود و شبکه متوجه می‌شود که اطلاعات دستکاری شده است.

پس اطلاعات دستکاری شده از اعتبار ساقط می‌کند. برای همین است که می‌گویند جعل بیت کوین غیر ممکن است که این مساله از مزایای نحوه کار بیت کوین به شمار می‌آید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *