لغت نامه تخصصی ارز های دیجیتال

تیم حرفه‌­ای فیس ارز جهت دسترسی آسان علاقمندان به معنی روان لغات و اصطلاحات پر کاربرد، مجموعه کاملی از کلمات اختصاری، واژگان مرتبط با حوزه فعالیت بلاکچین، بیت کوین و سایر رمز­­ارزها را در قالب لغت‌نامه ارزهای دیجیتال (Glossary)  و مخفف های تخصصی ارزهای دیجیتال جمع آوری نموده است.
قطعاً دانستن این معانی به شما کمک می‌کند تا شناخت عمیق‌تر و درک صحیح‌تری نسبت به مطالب، اخبار و بحث‌های مرتبط با ارز‌های دیجیتال داشته باشید.

A

Address

معنی لغوی: آدرس، نشانی

“آدرس” به مجموعه‌ای از حروف و اعداد گفته می‌شود که می‌تواند در قالب متن یا Code QR باشد. این آدرس‌ها در ارزهای دیجیتال جهت شناسایی و یا در موقع دریافت و ارسال رمزارزها کاربرد دارد.

Airdrop

معنی لغوی: از هوا (به پایین) انداختن

“ایردرآپ” به یک کمپین بازاریابی گفته می‌شود که برای ترغیب به استفاده و یا ایجاد محبوبیت برای یک سکه یا توکن توسط سازنده ارز دیجیتال ایجاد می‌شود. مثلاً بیشتر ایردرآپ­ ها در ازای کارهای مثل اشتراک گذاری اخبار، یا دانلود برنامه­‌های خاص پاداش‌های را به عنوان سکه یا توکن به افراد پرداخت می‌کنند.

Algorithm

معنی لغوی: محاسبه عددی (نام الگوریتم از نام دانشمند ایرانی به نام خوارزمی یا “الخوارزمی” گرفته شده است)

“الگوریتم” به مجموعه‌ای از قوانین ریاضی گفته می‌شود که معمولاً توسط کامپیوتر پردازش می‌شود و با انجام یک سری از مراحل (به صورت گام به گام)، یک مسئله‌ای را حل می‌کنند. الگوریتم در ارزهای دیجیتال برای پنهان و یا آشکارسازی اطلاعات استفاده می‌شود.

All-Time-High

معنی لغوی: همیشه بالا

در بازار و یا در بررسی روند قیمت ها، ATH بالاترین قیمتی است که یک ارز دیجیتال از زمان ایجاد تا به حال داشته است. (یا به بالاترین قیمت ثبت شده برای یک ارز دیجیتال گفته می شود.)

All-Time-Low

معنی لغوی: همیشه پایین

در بازار و یا در بررسی روند قیمت ها، ATL کمترین قیمتی است که یک ارز دیجیتال از زمان ایجاد تا به حال داشته است. (یا به پایین‌ترین قیمت ثبت شده برای یک ارز دیجیتال گفته می شود.)

Altcoin

معنی لغوی: معنی خاصی ندارد. (Althernative Coin یعنی: سکه جایگزین)

بعد از بیت کوین که اولین رمز ارز در دنیاست، ارزهای دیجیتال دیگری نیز به بازار آمدند که به سایر رمز ارزها غیر از بیت کوین ” آلت کوین ” گفته می‌شود. به زبان ساده‌تر همه ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، آلت کوین هستند.

Anarcho-capitalism

معنی لغوی: سرمایه داری آناراکو

سرمایه داری آناراکو” یک مکتب فکری و یا یک فلسفه سیاسی است که اعتقاد دارد سرانجام دولت‌ها، مالکیت خصوصی و یا بازارهای آزاد را از بین می‌برند.

Anti-Money Laundering

معنی لغوی: ضد پولشویی

AML به مجموعه‌ای از قوانین و آیین نامه‌ها اشاره دارد که از تبدیل سود حاصل از خلاف کاری و فساد، به دارایی‌های به ظاهر مشروع، جلوگیری می کند.

Application Programming Interface

معنی لغوی: رابط برنامه نویسی کاربردی

 API در اصل یک رابط (پل) میان یک منبع یا سیستم‌ عامل با برنامه‌ای است که از آن تقاضای سرویس می‌کند. “اِی پی آی” این امکان را فراهم می‌کند تا برنامه‌ها و یا دستگاه‌ها با یکدیگر تعامل داشته و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

Arbitrage

معنی لغوی: داوری کردن

“آربی تراژ” به مفهوم مبادله مقایسه‌ای است. به عبارت دیگر آربی تراژ به روشی گفته می‌شود که معامله گران ابتدا قیمت‌ها را در یک بازار با بازار دیگر (و یا یک صرافی با صرافی‌های دیگر ) مقایسه می‌کنند و از بازار (صرافی) که ارزن‌تر است، می‌خرند و در بازار (صرافی) گران‌تر، می‌فروشند و کسب سود می‌کنند.

Ashdraked

معنی لغوی:  معنی خاصی ندارد ( از اسم یک تاجر رومانیایی به نام “لورد اَشدرآکِد” گرفته شده است).

اصطلاح “اَشدرآ کِد”به مفهوم وضعیتی است که فرد، شرکت یا گروهی همه سهام خود را از دست داده است.

Application Specific Integrated Circuit

معنی لغوی: برنامه مدار مجتمع خاص

اِی سیک” یا ASIC نام یک دستگاه یا تجهیزاتی است که با توجه به داشتن توانایی پردازش بالای اطلاعات، جهت ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتال (بیت کوین) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Ask Price

معنی لغوی: درخواست قیمت

در بازارهای مالی خریداران “bid” پیشنهاد می‌دهند و فروشندگان”ask” درخواست می‌کنند. بنابراین Ask Price به قیمت درخواست شده توسط فروشنده برای فروش دارایی‌اش گفته می‌شود. در اصل پایین‌ترین قیمتی که یک فروشنده مایل است برای فروش آن دارایی دریافت کند.

Astroturfing

معنی لغوی: یک لغت آلمانی است به معنای گشت و گذار در جهان.

اَسترو تِرِفینگ” به مفهوم عمل فریبنده یک بازاریاب است که بازاریاب خود را در پشت آن عمل، پنهان کرده است و آن طور وانمود می‌کند که انگار ازسوی عموم مردم است و با اظهارات خود به سازمان مورد نظرش اعتبار می‌دهد و یا تعریف اغراق آمیز از چیزی می‌کند.

Atomic Swap

معنی لغوی: مبادله اتمی.

مبادله اتمی” نام یک فناوری هوشمند است که از سال 2017 شروع شد. به واسطه این فناوری به افراد اجازه داده می‌شود، بدون نیاز به استفاده از واسطه­‌ی متمرکز (مثل صرافی‌ها) یک ارز دیجیتال را مبادله کرد.

Attack 51%

معنی لغوی: حمله 51٪

برای تایید تراکشن در شبکه بلاکچین نیاز به تایید حداقل 50 درصد نودهای آن شبکه هست. حال اگر فرد یا گروهی بیش از نیمی از سرعت هش ماینرهای شبکه را در اختیار داشته باشد، آن موقع می‌توان گفت که یک”حمله 51٪ “در حال انجام است. یعنی اینکه آن فرد یا گروه می‌تواند کنترل کل شبکه را در اختیار بگیرد. مثلاً می‌تواند عملیات استخراج را متوقف کند و یا معاملات را تغییر دهد و یا حتی سکه‌ها را دو برابر (استفاده مجدد) کند.

Attestation Ledger

معنی لغوی: دفتر تأیید

دفتر کل تأیید” یک دفتر توزیع شده (لجر) است که در آن سوابق همیشگی و غیرقابل تغییر از معاملات و توافق نامه‌ها وجود دارد و از آن برای اثبات انجام یک معامله و یا اثبات انجام تعهدات استفاده می‌شود.

B

Bag

معنی لغوی: کیف

کلمه “کیف” در دنیای ارزهای دیجیتال به سکه‌ها اشاره دارد و معمولاً از این اصطلاح برای توصیف نگهداری مقدار زیادی از ارزهای دیجیتال توسط فردی استفاده می‌شود.

Bagholder

معنی لغوی: نگهدارنده کیف

اصطلاح “بَگ هولدر” برای فردی به کار می‌رود که در داخل کیف پول خود مقدار زیادی ارز دیجیتال نگهداری می‌کند و حتی زمانی که قیمت آن ارز در حال کاهش هست، باز هم آن فرد تمایلی به فروش ندارد.

Bear

معنی لغوی: خرس

اصطلاح “خرس” برای شخصی به کار می رود که نسبت به قیمت های بازار بدبین است و انتظار دارد که قیمت ها کم شود.

Bear Trap

معنی لغوی: تله خرس

تکنیکی است که برخی از افراد با هدف فریب معامله گران عادی بازار، قیمت‌ها را دستکاری و به صورت غیر واقعی قیمت‌ها کاهش می‌شود. در ادامه برخی از سرمایه گذاران با این تصور که روند بازار کاهشی شده، اقدام به فروش فوری ارز دیجیتال خود می‌کنند. پس از آن افرادی که آن تله را تنظیم کرده‌اند، خودشان اقدام به خرید ارز با قیمت پایین‌تر می‌کنند. به این وضعیت در اصطلاح “تله خرس” گفته می‌شود.

Bitcoin ATM

معنی لغوی: اِی‌تی‌اِم  بیت کوین

به دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین BTM یا “بی‌تی‌ام” گفته می‌شود.

Bitcoin Improvement Proposal

معنی لغوی: پیشنهاد بهبود بیت کوین

 “BIP” یک سند طراحی فنی است که اطلاعاتی را در اختیار انجمن یا جامعه بیت کوین قرار می‌دهد تا به واسطه این سند، فرآیندهای که بر پروتکل بیت کوین تأثیر می‌گذارد را توصیف کند.

BitLicense

معنی لغوی: مجوز بیت

“بیت لایسنس” نام مجوز تجاری است که توسط وزارت امورخارجه ایالت نیویورک (NYSDFS) برای شرکت‌های که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، صادر می‌شود.

Bits

معنی لغوی: بیت

هر واحد بیت کوین دارای یک میلیون زیر واحد است که به این زیر واحد “بیت” گفته می‌شود.

Block

معنی لغوی: بلاک

به مجموعه‌ای از معاملات گفته می‌شود که در هر دوره زمانی اتفاق می‌افتد و روی بستر بلاکچین در قالب یک “بلوک” ذخیره می‌شود.

Blockchain

معنی لغوی: زنجیره بلوک

بلاکچین” شامل لیستی از سوابق بلوک‌ها است. در شبکه بلاکچین به طور مستمر بلوک­‌های جدید در حال ایجاد است و کلیه بلوک­‌ها با استفاده از تکنولوژی رمز نگاری به یکدیگر مرتبط و ایمن می شوند.

Block Explorer

معنی لغوی: جستجوگر بلاک

اکسپلورر بلاک“یک ابزار آنلاین است که به واسطه آن می‌توان کلیه معاملات انجام شده در بلاکچین، نرخ هش شبکه و رشد معاملات را مشاهده و رهگیری کرد.

Block Height

معنی لغوی: ارتفاع بلوک

ارتفاع بلوک” شامل تعداد بلوک های است که قبل از بلوک مورد نظر در بلاکچین قرار دارد. به عبارت دیگر به اولین بلوک در شبکه بلاکچین جنسیس بلاک “genesis block” گفته می‌شود که به بلوک صفر نیز معروف است. از این به بعد هر چه بلوک به شبکه اضافه شود ارتفاع بلوک یا قد بلوک افزایش پیدا می‌کند.

Block Reward

معنی لغوی: پاداش بلوک

پاداش بلوک” زمانی به استخراج کننده ارز دیجیتال تعلق می‌گیرد که موفق شود یک هش معتبر را در یک بلوک محاسبه کند. این کار باعث می‌شود هم امنیت شبکه بلاکچین حفظ شود و هم شبکه پایدار باشد.

Bollinger Band

معنی لغوی: باند بولینگر ( نام یک ابزار تحلیل تکنیکال که توسط جان بولینگر ساخته شده است)

باند بولینگر” با استفاده از انحراف معیار به تریدرها در شناخت الگوی قیمت‌ها کمک می‌کند. این باند شامل دو انحراف استاندارد است که یکی بالاتر و یکی پایین‌تر از انحراف متحرک ساده ترسیم می‌شود.

Bots

معنی لغوی: ربات‌ها

ربات” نام نرم افزاری تجاری خودکاری هستند که براساس الگوریتم از پیش تعریف شده، سفارشات خرید و فروش کاربران را سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهند.

Brute Force Attack

معنی لغوی: حملات اجباری بی رحمانه

“BFA” این یک روشی حمله قدیمی است که در آن نرم افزار خودکار تعداد زیادی از ترکیبات احتمالی را برای حدس اطلاعات ورود و یا کلیدهای رمزگذاری شده آزمایش می‌کند. این روش برای هکرها محبوب است.

Bubble

معنی لغوی: حباب

زمانی که قیمت‌­ها در بازار بالاتر از ارزش واقعی خود باشد به اصطلاح می‌گویند که بازار دارای “حباب” است. معمولاً پس از مدتی، قیمت‌ها اصلاح شده و کاهش می‌یابد.

Bug Bounty

معنی لغوی: پاداش باگ

به ایراد و یا اشکال در برنامه­‌ها “باگ” گفته می­‌شود به خصوص آن دسته از ایراداتی که مربوط به امنیت و آسیب پذیری برنامه باشد. برنامه نویسان و توسعه دهندگان برای یافتن آسیب پذیری و مشکلات موجود در کد برنامه هایشان پاداش می‌دهند. در ارزهای دیجیتال شناسایی نقض امنیتی یا اشکالات امنیتی پروتکل‌ها، صرافی‌ها و کیف پول بسیار اهمیت دارد.

Bull

معنی لغوی: گاو نر

اصطلاح “گاو نر” برای شخصی به کار می‌رود که نسبت به قیمت‌های بازار خوشبین است و انتظار دارد که قیمت‌ها رشد کند.

Bull Trap

معنی لغوی: تله گاو

تکنیکی است که برخی از افراد با هدف فریب معامله گران عادی بازار، قیمت‌ها را دستکاری تا به صورت غیر واقعی قیمت‌ها افزایش پیدا کند. در ادامه برخی از سرمایه گذاران با این تصور که بازار افزایشی شده اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنند.
سپس افرادی که آن تله را تنظیم کرده‌اند، خودشان اقدام به فروش ارز با قیمت بالاتر می‌کند. به این وضعیت در اصطلاح “تله گاوی” گفته می‌شود.(برعکس تله خرس)

Buy The Dip / Buy The Fucking Dip

معنی لغوی: خرید غوطه وری

در نظریه امواج قیمت، می‌توان در قیمت پایین خرید کرد و با امیدواری به بالا رفتن قیمت‌­ها، درنهایت کسب سود کرد. “BTD” نیز به خرید ارز دیجیتال درحالی که قیمت‌ها در یک نقطه پایین قرار دارد، اشاره دارد و BTFD وقتی است که Fucking به این عبارت اضافه می‌شود و به مفهوم، سرمایه گذاران معتقدند که حرکت قیمت رو به پایین فقط موقتی است.

Buy wall

معنی لغوی: دیوار خرید

در بخش سفارشات صرافی‌های ارزهای دیجیتال، یک قسمتی وجود دارد که در آن مبالغ مد نظر خریداران نمایش داده می‌شود. به این تصویر نمایش داده شده “دیوار خرید” گفته می‌شود.
یک دیوار خرید می‌تواند از ایجاد یک سفارش بزرگ و یا ترکیب چند سفارش که با قیمت یکسان در بخش رزرو خرید یک صرافی به وجود آید. این دیوار خرید می‌تواند توسط یک فرد ثروتمند و یا گروهی از معامله‌گران و یا توسط موسسات ایجاد شود.

Burned

معنی لغوی: سوزانده شده

زمانی که یک سکه یا توکنی که قبلاً ساخته شده، برای همیشه غیر قابل هزینه یا غیرقابل استفاده شود، به اصطلاح “سوزانده شده” گفته می‌شود.

Byzantine Generals’ Problem

معنی لغوی: مشکل ژنرال های بیزانس

این اصطلاحی است مربوط به امپراتوری روم شرقی (بیزانس) که در آن برخی از ژنرال‌ها و یا پیک‌های خبر، خیانت کار بودند و در موقع اجماع نظر در مورد حمله یا عقب نشینی نظر دروغی می‌دادند و یا پیام نادرستی را منتقل می‌کردند و این موضوع منجر به شکست می‌شد.

در ارزهای دیجیتال از اصطلاح “BGP” زمانی استفاده می‌شود که اعضای شبکه، اطلاعات نادرستی در مورد معاملات انجام شده به دیگران ارسال می‌کنند که این اطلاعات نادرست، منجر به خرابی و یا اختلال در شبکه می‌شود.

Byzantine Fault Tolerance

معنی لغوی: تحمل خطای بیزانس

“BFT” ویژگی و یا مشخصه‌ای است که میزان تحمل شبکه را نسبت به مجموعه‌ای از خطاهای که در اثر مشکل ژنرال‌های بیزانس به وجود آمده است را مشخص می‌کند. هدف این ویژگی کاهش نفوذ اعضای مختل کننده در یک شبکه توزیع شده است.

C

Candlesticks

معنی لغوی : نمودار شمع

نمودار شمع” یک اصطلاح است که در تحلیل قیمت ها و در موقع بررسی روند بازار از آن استفاده می شود. “نمودار شمع” تغییرات قیمت را در طول زمان مشخصی نشان می دهد. هر شمع شامل 4 نقطه است: قیمت باز، قیمت بسته شدن، قیمت بالا و قیمت پایین.

Cash

معنی لغوی : وجه نقد

منظور از “کش” وجه نقد و یا ارزی است که مانند اسکناس فیزیکی وجود دارد.

Centralized

معنی لغوی : متمرکز

منظور از “سنتر لایز” یک ساختار سازمانی است که در آن تعداد کمی از اعضاء در کنترل یک شبکه کامل نقش دارند.

Central Ledger

معنی لغوی : دفتر کل مرکزی

“دفترکل مرکزی” توسط یک نمایندگی متمرکز (مانند بانک) نگهداری می شود و کلیه معاملات مالی را در آن ثبت و نگهداری می شود.

Central Processing Unit (CPU)

معنی لغوی : واحد پردازش مرکزی

در علوم کامپیوتر به “واحد پردازش مرکزی” به اختصار CPU گفته می شود. وظیفه این واحد پردازش اطلاعات است و عملکردی شبیه مغز انسان دارد. مبنای سنجش سرعت”سی پی یو” گیگا هرتز است.

Change

معنی لغوی : تغییر دادن

تصور کنید که شما به خرید می روید و یک کالایی را 3 هزار تومان می خرید. در زمان پرداخت شما یک اسکناس 5 هزار تومانی می دهید و فروشنده به شما 2 هزار تومان پس می دهد. یعنی پول 5 هزار تومانی شما به 2 هزار تومان تغییر و برگشت داده شد.

این موضوع برای معاملات بیت کوین هم وجود دارد. به این صورت که هر معامله بیت کوین از یک ورودی و یک خروجی تشکیل شده و زمانی که شما بیت کوین می فرستید فقط آن را به صورت کل ارسال و سپس این تغییر به فرستنده ارسال می شود.

Chargeback

معنی لغوی : بازپرداخت

زمانی که مشتری کالای را بازگرداند و یا در مورد قیمت معامله تجدید نظر کند و یا موضوع کلاهبرداری باشد، مبلغی از طرف فروشنده یا بانک به کارت بانکی یا کارت اعتباری مشتری باز گردانده می شود. که یه این اقدام “شارژ بک” گفته می شود.

Chain

معنی لغوی : تقسیم زنجیره ای

“تقسیم زنجیره ای” هم مفهوم فورک (Fork) است و زمانی استفاده می شود که توسعه دهندگان درمورد چگونگی ایجاد بلوک با هم اختلاف نظر داشته باشند و از هم دیگر جدا شوند.

Cipher

معنی لغوی : رمز گذاری

“سای پر” نام یک الگوریتم است که اطلاعات را رمزگذاری و رمزگشایی می کند.

Circulating

معنی لغوی : سرمایه در گردش

به تعداد سکه ها یا توکن های موجود در بازار که در دسترس عموم مردم است“سرمایه در گردش” گفته می شود که این موجودی نیز هم اکنون در بازار معامله می شود.

Client

معنی لغوی : مشتری

“مشتری” در ارزهای دیجیتال به نرم افزار کاربر نهایی گفته می شود که تسهیل کننده تولید و امنیت کلید خصوصی و ارسال پرداخت ها است.

Close

معنی لغوی : بسته شدن

منظور از “کلوز” بسته شدن قیمت یک ارز در یک تایم فریم است.

Cloud Mining

معنی لغوی : استخراج ابری یا استخراج از راه دور 

“استخراج ابری” یا “کلود ماینینگ” یک روش استخراج ارز دیجیتال است که نیاز به تهیه سخت افزار خاصی نیست و شما از طریق پرداخت مبلغی ، بخشی از ظرفیت استخراج یک شرکت را اجاره می کنید و از این طریق استخراج ارز دیجیتال صورت می گیرد.

Coin

معنی لغوی : سکه

“سکه” در ارزهای دیجیتال عبارتست از یک دارایی رمزنگاری شده که بر بستر بلاکچین مستقل کار می کند.

Coinbase

معنی لغوی : پایه سکه

این لغت اسم یک صرافی معروف و بزرگ ارز دیجیتال است ولی در اصطلاح ارزهای دیجیتال “کوین بیس” به معنای نوع خاصی از معامله است. این لغت اولین بار در سیستم بیت کوین طراحی شد و به این موضوع اشاره دارد که هر بلوک باید یک “تراکشن کوین بیس” را در خود ثبت کند و تراکشن کوین بیس باید اولین تراکشن بلوک و تنها یک تراکشن کوین بیس در هر بلوک باشد. از خروجی کوین بیس برای پرداخت هزینه معامله و پاداش بلوک به ماینر ها استفاده می شود. تراکشن کوین بیس می تواند 100 بایت ورودی داشته باشد.

Cold Storage

معنی لغوی : ذخیره سازی سرد

“ذخیره سازی سرد” نوعی از ذخیره سازی آفلاین ارزهای دیجیتال است که به علت عدم اتصال به اینترنت امکان هک آن وجود ندارد. از جمله نمونه های ذخیره سازی سرد می توان به ذخیره سازی ارز دیجیتال در کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های کاغذی اشاره کرد.

Cold Wallet

معنی لغوی : کیف پول سرد

“کیف پول سرد” به آن دسته از کیف پول ارزهای دیجیتال گفته می شود که به اینترنت متصل نیست و در این کیف پول ها ارز های دیجیتال به صورت آفلاین نگهداری می کند مثل کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های کاغذی.

Confirmations

معنی لغوی : تأییدیه ها

لزوماً اجرای یک معامله به معنای انجام کامل آن معامله نیست و باید منتظر تایید آن معامله در شبکه بلاکچین بود. اگر یک بلوک در شبکه بلاکچین ثبت شود به معنای تایید معامله است. هر بلوک نیز نیاز به تاییدیه مجزا دارد. پس “تاییدها” و یا “کانفِرمِیشِن” به معنای پذیرفتن و ثبت یک معامله در شبکه بلاکچین است.

Consensus

معنی لغوی : اجماع یا توافق

از آنجایی که هیچ کنترل متمرکزی بر شبکه های بلاکچین وجود ندارد لذا جهت تشخیص و تایید بلوک معتبر باید کاربران یک شبکه به اجماع و یا توافق برسند که این بلوک معتبر است.

“اجماع” عبارتست از یک الگوریتمی که کاربران یک شبکه با استفاده از این الگوریتم در مورد ترتیب و محتوای بلوک ها و نیز معاملات به توافق می رسند. اجماع باعث می شود تا یک شبکه به درستی فعالیت کند. الگوریتم اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام از جمله الگوریتم های معروف اجماع هستند.

Consortium Blockchain

معنی لغوی : بلاکچین کنسرسیوم

سه نوع بلاک چین وجود دارد. بلاکچین باز ، بلاکچین خصوصی و بلاک چین کنسرسیوم.

بلاکچین باز برای عموم در دسترس است. بلاکچین خصوصی برای افراد خاص مثل کارکنان یک شرکت در دسترس است.

“بلاکچین کنسرسیوم” سیستمی است که به صورت نیمه خصوصی با کاربران خاص و در سازمان های مختلف فعالیت می کند. از ویژگی های بلاک چین کنسرسیوم تغییر ناپذیر بودن و شفافیت است.

Correction

معنی لغوی : اصلاح

ارزش بازار های مالی همیشه در حال کاهش و افزایش است. برخی مواقع هست که به دلیل خوش بینی تعدادی از سرمایه گذاران و افزایش تقاضا، قیمت ارز به صورت موقتی افزایش پیدا می کند. پس از این افزایش قیمت تعدادی دیگر از سرمایه گذران به دلیل بالا رفتن قیمت و کسب سود اقدام به فروش ارز خود می کند و دوباره قیمت ها تا حدودی کاهش می یابد.

به این کاهش قیمت پس از افزایش موقتی قیمت ها در اصطلاح “اصلاح” گفته می شود. پس اصلاح یعنی حرکت کاهشی حداقل 10 % در قیمت بازار پس از افزایش موقتی قیمت ها.

Co-Signer

معنی لغوی :  امضای مشترک

عبارتست از شخص یا نهادی که بیش از یک کیف پول ارز دیجیتال را کنترل و دسترسی دارد.

Cryptoasset

معنی لغوی : دارایی های رمز نگاری شده

“کریپتو اَست” عبارتست از دارایی های که به صورت دیجیتالی نمایش داده می شوند و از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) استفاده می کنند و می توانند به صورت الکترونیکی منتقل، ذخیره و یا معامله شوند.

Cryptocurrency

معنی لغوی : رمز ارز – ارز های رمز نگاری شده- ارز دیجیتال

“کریپتوکارنسی” عبارت است از یک نوع ارز دیجیتالی (پول و یا دارایی)  که از سال 2009 به صورت رمز گذاری شده به وجود آمده است. این ارزها بر بستر شبکه بلاکچین کار می کند. یکی از ویژگی های این ارزها این است که زیر نظر هیچ بانک و یا دولتی نیست.

Cryptography

معنی لغوی : رمز نگاری 

“رمزنگاری” یک روشی است که با استفاده از کد گذاری (رمزگذاری و رمز گشایی )، از اطلاعات و ارتباطات محافظت می کند و با رمزگذاری از دسترسی سایر افراد به اطلاعات ذخیره شده و یا در موقع انتقال اطلاعات جلوگیری می کند.

Cryptographic Hash Function

معنی لغوی : عملکرد هش های رمز نگاری شده

“عملکرد هش های رمزنگاری شده” به این صورت است که از هر مقدار ورودی با اندازه های متغیر، خروجی با اندازه ثابت و منحصر به فرد تولید می کنند. مثلا الگوریتم  SHA-256 یک نمونه از یک تابع هش رمزنگاری است.

Crypto-jacking

معنی لغوی : (برگرفته از عبارت cryptocurrency hijacking به معنای: ربودن ارزهای رمزنگاری شده)

“کریپتو جکینگ” یک اصطلاحی است که به معنی استفاده بدون رضایت و اطلاع از کامپیوتر یک نفر برای استخراج ارزهای دیجیتال است.

Custodial

معنی لغوی : مراقبت یا حضانت

در دنیای ارزهای دیجیتال فراموشی کلید خصوصی فاجعه بار است و منجر به از دست دادن کل دارایی می شود. برای رفع این مشکل برخی از سرویس های ارائه دهنده خدمات ( مثل برخی از کیف پول ها و یا صرافی ها)، کلیدهای خصوصی کاربران را در هنگام ایجاد یک حساب کاربری ، نگهداری و ذخیره می کنند که به آن “مراقبت” یا ” کاستِ دی یل” (custodial)گفته می شود.

Cypherpunk

معنی لغوی : سایپر پانک

“سایپر پانک” اصطلاحی است که در مانیفست سال 1993 توسط هیوز منتشر و بیان شد. طرفداران آن معتقدند که استفاده از الگوریتم های رمز گذاری قوی، باعث می شود تا افراد با خیال راحتری از معاملات خصوصی استفاده کنند. هدف آنها پیشبرد توسعه های سیاسی و اجتماعی است .

D

Dark Web

معنی لغوی: وب تاریک

“وب تاریک” به آن بخشی از شبکه جهانی وب گفته می شود که فقط با استفاده از نرم افزار های خاص و مجوزهای ویژه قابل دسترسی است و توسط موتورهای جستجوی فعلی در اینترنت قابل جستجو نیستند. کاربران وب تاریک به صورت ناشناس و غیر قابل کنترل هستند.

Date of Launch

معنی لغوی: تاریخ راه اندازی

“تاریخ راه اندازی” اصطلاحی است که به زمان راه اندازی آی سی یو ها (ICO) اشاره دارد.

Dead Cat Bounce

معنی لغوی : پرش گربه مرده

“پرش گربه مرده”و یا”گزاف گویی گربه مرده” یک اصطلاحی است که در امور مالی کاربرد دارد و به این موضوع اشاره دارد که حتی اگر یک گربه مرده به اندازه کافی و سریع پرش داشته باشد باز گزاف گویی کرده است.

در ارزهای دیجیتال اصطلاح“پرش گربه مرده” زمانی به کار می رود که قیمت دارایی پس از یک سقوط شدید، موقتاً بهبود پیدا می کند.

Decentralized

معنی لغوی: عدم تمرکز

“عدم تمرکز” یک ویژگی سیستم است که همه اعضاء و کاربران آن به دور از یک مکان و یا گروه مرکزی ولی به صورت هماهنگ جهت دستیابی به اهداف، فعالیت می کنند.

Decentralized Applications (DApps)

معنی لغوی: برنامه غیر متمرکز 

“برنامه های غیر متمرکز” عبارتست از یک نوع برنامه کاربردی است که به جای یک کامپیوتر واحد بر روی شبکه بلاکچین و یا P2P اجرا می شود و در اختیار یک واحد متمرکز نیست.

Decentralized Autonomous Initial Coin Offerings (DAICO)

معنی لغوی: : عرضه سکه های اولیه مستقل غیر متمرکز

“عرضه سکه های اولیه مستقل غیر متمرکز” عبارتست از روشی است برای بودجه پروژه های غیرمتمرکز.

این ایده توسط ویتالیک بوتین (خالق اتریوم) ارائه شده و شامل ترکیب دو ایده سازمان های مستقل غیر متمرکز (DAO) و عرضه سکه های اولیه(ICO)  است.

این ترکیب باعث می شود کنترل و شفافیت بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد و ریسک مدیریت ضعیف و یا کلاهبرداری ها در (ICO) کاهش یابد.

Decentralized Autonomous Organizations (DAO)

معنی لغوی: سازمان های مستقل غیر متمرکز

(DAO) decentralized autonomous organization هم معنی (DAC) decentralized autonomous corporation “سازمان های مستقل غیر متمرکز” است. این سازمان ها (شرکت های) هستند که از طریق قوانین رمزگذاری شده در قراردادهای هوشمند اداره می شود.

سازمان های DAO توسط اعضای آن سازمان کنترل می شود و تحت تاثیر دولت نیست. سوابق معاملات مالی و قوانین بروی بلاکچین نگهداری می شود.

Decentralized Exchange (DEX)

معنی لغوی: صرافی غیرمتمرکز

“صرافی غیرمتمرکز” یک بستر معاملاتی است که به کاربران امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را بدون دخالت واسطه مرکزی می دهد. در صرافی های غیرمتمرکز فرآیندها به صورت خودکار و هوشمند و مستقیماً بین کاربران (همتا به همتا) به صورت سریع و ارزان انجام می شود.

Decryption

معنی لغوی: رمز گشایی کردن

“رمز گشایی کردن”عبارتست از فرآیند بازگردانی و تبدیل داده هایی رمزگذاری شده به فرم اصلی. رمز گشایی فقط توسط یک کاربر مجاز و با استفاده از کلید یا رمز عبور انجام می شود.

Decentralized finance (DeFi)

معنی لغوی: تأمین مالی غیر متمرکز

“تأمین مالی غیر متمرکز” یک نرم افزار مالی است که روی شبکه بلاکچین ساخته شده است.

هدف آن ارائه خدمات مالی سنتی (مثل تجارت، وام، سرمایه گذاری و…) به همگان است. این خدمات براساس پروتکل ها و برنامه های غیر متمرکز (DApps) که در اتریوم ساخته شده است ارائه می شود.

Deflation

معنی لغوی: تورم منفی

در اقتصاد “تورم منفی” به کاهش عمومی قیمت ها در کالا و خدمات گفته می شود که ناشی از تغییر در میزان عرضه و تقاضا است.

تورم منفی در ارزهای دیجیتال به سوزاندن درصدی از سکه و یا توکن های که در حال ایجاد هستند و یا نگهداری شده اند، اشاره دارد.

Delegated Proof-of-Stake (DPOS)

معنی لغوی: نمایندگی اثبات سهام

“نمایندگی اثبات سهام” یک نوعی از الگوریتم اجماع در ارزهای دیجیتال است. الگوریتمDPOS شبیه الگوریتم POS است با این تفاوت که در الگوریتم DPOS کاربران با سهام خود به نمایندگان (و یا شاهدان) تولید کننده بلوک رأی می‌دهند و نماینده ای معتبری که بیشترین رای را کسب کند حق تایید معاملات را دارد.

این نمایندگان پس از تایید تراکشن ها، پاداش می گیرند. اگر این نمایندگان اقدام مخربی را در شبکه انجام دهند به راحتی توسط کاربران حذف می شوند و حذف نمایندگان می تواند شهرت و درآمد آنها را از بین ببرد و این یک عامل بازدارنده است.

ویژگی مثبت دیگر این الگوریتم احتمال کمتر در مقابل حملات 51% نسبت به  POS است.

Depth Chart

معنی لغوی: نمودار عمق

“نمودار عمق” یک گرافیکی است که کلیه سفارشات خرید و فروش را با قیمت های مختلف نمایش می دهد. نمودار خرید و فروش از یکدیگر جداست و دایماً در حال تغییر است. جهت نمایش ساده تر، کلیه سفارشات خرید و یا فروش با قیمت یکسان را در کنار هم جمع شده و یک بار نمایش داده می شوند.

Derivative

معنی لغوی: مشتقات

“دِری وِی تیو” در اصطلاح ارزهای دیجیتال به قرارداد مالی گفته می شود که بین دو یا چند نفر  و براساس قیمت آینده ارزهای دیجیتال منعقد می شود. علت این نوع نامگذاری این است که مشتقات هیچ ارزش مستقیمی از خود ندارند و ارزش آنها بر اساس قیمت مورد انتظار آینده دارایی اصلی مشتق می شود.

هدف این قرارداد محافظت سرمایه گذاران در مقابل ریسک نوسانات قیمت است. چهار نوع از قرارداد مشتقات وجود دارد Futures- forwards- swaps -options.

Derivatives Market

معنی لغوی: بازار مشتقات

“بازار مشتقات” شبیه هر بازار مالی دیگری است که به جای خرید و فروش مستقیم سهام، در آن قراردادهای آتی خرید و فروش می شود و ابزارهایی مانند قراردادهای آتی مشتقات در آن وجود دارد. در بازار مشتقات چهار گروه افراد حضور دارند: سرمایه گذاران- کلاهبرداران- داوران – دلالان.

Deterministic Wallet

معنی لغوی: کیف پول قطعی

“کیف پول قطعی” یک نوعی از کیف پول ارزهای دیجیتال است. در این کیف پول همه داده ها را با استفاده از یک الگوریتم خاص به دانه یا بذر (seed) تبدیل می شود. (برخلاف کیف پول های قدیمی که به طور تصادفی آدرس جدید بیت کوین و کلید خصوصی را تولید می کردند).

شما با استفاده از دانه می توانید از هر کیف پولی پشتیبان تهیه کنید و با این دانه می توانید کلیدها را به نام دانه در آورید. حال اگر کیف پول شما خراب، مفقود و یا غیر قابل بازیابی شد، این امکان وجود دارد که کلیه آدرس ها و کلید های خصوصی را بازیابی کنید.

Difficulty

معنی لغوی: سختی

“سختی شبکه” پارامتری است که در ارزهای دیجیتال قابل استخراج (POW) کاربرد دارد و روش کار آن به این صورت است که با تغییر قدرت هش شبکه، میانگین زمان ایجاد بلوک جدید را ثابت نگه می دارد.

به عنوان مثال سختی شبکه بلاکچین بیت کوین هر دو هفته یکبار تغییر می کند تا میانگین 10 دقیقه ای ایجاد بلاک جدید رعایت شود.

Digital Commodity

معنی لغوی: کالای دیجیتال

“کالای دیجیتال” به دارایی با ارزش و نامشهودی گفته می شود که به شکل دیجیتالی وجود دارد و یا منتقل می شود. بیت کوین نمونه ای از کالای دیجیتال است.

Digital Currency

معنی لغوی: ارز دیجیتال

“ارز دیجیتال” یا “وجه نقد سایبری” نوعی ارز است که به صورت فیزیکی در دسترس نیست و فقط به صورت دیجیتالی موجود است و امکان انجام معاملات آنی و انتقال بدون مرز را فراهم می کند.

Digital Identity

معنی لغوی: هویت دیجیتالی

“هویت دیجیتال” یا “هویت آنلاین” و یا “هویت شبکه ای” به مجموعه ای از داده های دیجیتالی گفته می شود که توسط کاربران در یک شبکه یا سایت ثبت می شود(مثل نام و آدرس و…). سپس صاحبان شبکه یا سایت با پردازش داده ها و ذخیره اطلاعات مربوط به فرد یا سازمان، امکان شناسایی و تایید هویت آنها به روشی ایمن فراهم می‌شود.

Digital Signature

معنی لغوی: امضای دیجیتال

“امضای دیجیتال” یک نوعی از امضای الکترونیکی است که اسناد را با کدهای دیجیتالی رمزگذاری می کند. چون این امضاها رمزگذاری شده اند بنابراین گیرنده مطمئن است که پیام در طول مسیر دستکاری نشده است.

امضاهای دیجیتال محتویات اسناد و هویت فرستنده را تأیید می کنند. یک طرح امضای دیجیتالی از سه الگوریتم تشکیل شده است 1- الگوریتم تولید کلید 2- الگوریتم تولید امضاء 3-  الگوریتم تایید امضاء.

یکی از فواید دیگر امضای دیجیتال این است که ما کلید خصوصی خود را به شبکه نمی دهیم و به جای آن از امضای دیجیتال، استفاده می کنیم.

Directed Acyclic Graph (DAG)

معنی لغوی: گراف جهت دار غیر مدور

“گراف جهت دار غیرمدور” به گراف یا نموداری گفته می شود که هیچ مسیر جهت داری که ابتدا و انتهای آن یکی باشد، در آن وجود ندارد یعنی به عقب بر نمی گردد و هرگز هم تکرار نمی شود.

از این گراف برای ساده و روان کردن برخی از الگوریتم ها استفاده می شود. از DAG به عنوان رقیب بلاکچین یا بلاکچین آینده نام برده می شود.

Dildo

معنی لغوی: دیلدو

“دیلدو” (در مفهوم غیرجنسی) یک اصطلاح است که به معنای کندل یا شمع های طولانی سبز یا قرمز است که در نمودار قیمت ارزهای دیجیتال نمایش داده می شود.

Distributed Consensus

معنی لغوی: اجماع توزیع شده

منظور از “اجماع توزیع شده” کسب توافق جمعی توسط کاربران مختلف در یک شبکه بلاکچین است که به صورت غیر متمرکز فعالیت کنند.

Distributed Denial of Service (DDoS) Attack

معنی لغوی: حمله توزیع انکار سرویس

“حمله توزیع انکار سرویس” یک نوعی از روش تخریبی است که در آن برای دسترسی کاربران مجاز به سایت یا شبکه اختلال ایجاد می شود. این کار از طریق ارسال حجم زیادی از ترافیک و بارگذاری بیش از حد سیستم با درخواست های مخرب انجام می شود.

تفاوت حمله  DDOS با حمله DOS در این است که در DDOS تعداد زیادی از ماشین های مخرب به یک منبع حمله می کنند. بنابراین DDOS مخرب تر است چون حملات از چند نقطه انجام می شود. برخی از این حملات با هدف ایجاد اختلال برای یک فرد خاص و بعضی مواقع نیز برای از دسترس خارج کردن یک سایت یا سرویس انجام می‌شود.

Distributed  Ledger

معنی لغوی: دفترکل توزیع شده

“دفترکل توزیع شده” یک پایگاه داده غیر متمرکزی است که اطلاعات ثبت شده در آن، توسط هر گره (NOD) به صورت مستقل ذخیره  و نگهداری می شود.

به عنوان مثال بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده است که در آن هر گره شبکه یک نسخه از اطلاعات به روز را به صورت مستقل پردازش و ذخیره می کند و هیچ مدیر مرکزی در این شبکه وجود ندارد.

با توجه به اینکه دفاتر کل کاربردهای متعددی دارند بنابراین یک دفتر کل توزیع شده همیشه رمزگذاری نیست و کاربرد های دیگری هم دارد.

Distributed Ledger Technology (DLT)

معنی لغوی:تکنولوژی دفتر کل توزیع شده

“تکنولوژی دفتر کل توزیع شده”به فناوری گفته می شود که کاربران شبکه امکان ضبط، هماهنگی و یا اشتراک گذاری اطلاعات و یا معاملات را در شبکه ها و یا مکان های مختلف داشته باشند.

Distributed Network

معنی لغوی: شبکه توزیع شده

“شبکه توزیع شده” نوعی از شبکه کامپیوتری است که در آن قدرت پردازش اطلاعات و نیز مدیریت داده ها به صورت غیر متمرکز انجام می شود. هدف شبکه توزیع شده به اشتراک گذاری منابع برای دستیابی به هدف مشترک است.

Dolphin

معنی لغوی: دلفین

“دلفین” یک اصطلاحی است که در ارزهای دیجیتال برای افرادی به کار می رود که یک مقدار متوسطی از رمز ارزها را در اختیار داشته باشند. دلفین ها از لحاظ میزان دارایی های دیجیتال بین نهنگ ها و ماهی ها قرار می گیرند.

Dominance

معنی لغوی: تسلط

“دآمی نَنس” این یک شاخصی است در بازار ارزهای دیجیتال که میزان سرمایه بیت کوین را با کل بازار سایر ارزهای دیجیتال مقایسه می کند. این لغت در بازار ارزهای دیجیتال تحت عنوان”Bitcoin Dominance” OR “BTC Dominance” شناخته می شود.

Do Your Own Research (DYOR)

معنی لغوی: تحقیقات خود را انجام دهید

“دایور” مخفف جمله Do Your Own Research است. این یک عبارت رایج بین علاقمندان به ارزهای دیجیتال است. منظور این جمله مهم این است که نباید در دنیای ارزهای دیجیتال به اظهارات هر کسی و یا مطالبی که منتشر می‌شود، بدون تحقیق اعتماد کرد مگر اینکه در مورد آن کاملاً تحقیق کرده باشید.

مثلاً تحقیق در مورد مطالب مرتبط با پروژه های ICO. این عبارت با هدف کاهش تعداد سرمایه گذاران ناآگاه و نیز برخی مواقع جهت سلب مسئولیت به کاربرده می شود.

Double Spending

معنی لغوی: هزینه دو برابر   

“هزینه دوبرابر” یک نقص احتمالی در سیستم نقدی دیجیتالی است که امکان دارد یک سکه یا توکن به صورت هم زمان برای دو گیرنده (بیش از یک نفر) هزینه شود.

مثلاً در بیت کوین اگر یک کاربر 51% قدرت هش شبکه را در اختیار داشته باشد آنگاه آن فرد می تواند تراکشن های غیر معتبر را تایید کند و هزینه دوبرابر اتفاق بیافتد.

Dump

معنی لغوی: نزولی

“دامپ” در فرهنگ لغت کمبریج به معنای رهاکردن بی دقت چیزی گفته می شود ولی در اصطلاح بازار ارزهای دیجیتال به حرکت نزولی قیمت گفته می شود.

Dumping

معنی لغوی: نزولی بودن یا نزولی کردن

“دامپینگ” عبارتست از فروش یک دارایی یا یک محصول به قیمت پایین تر از قیمت عادی آن به طوری که منجر به حرکت نزولی قیمت در بازار شود.

Dust Transactions

معنی لغوی: معاملات گرد و غبار

اصطلاح گردوغبار (Dust) در ارزهای دیجیتال به میزان بسیار کمی از سکه یا توکن گفته می شود که این مقدار آن قدر ناچیز است که اکثر کاربران حتی متوجه آن نمی شوند. مثلاً به اندازه یک یا چند ساتوشی.

زمانی از اصطلاح “معاملات گرد و غبار” استفاده می شود که مقدار بسیار اندکی سکه یا توکن پس از اجرای سفارشات معاملاتی گیر می کند. اگر در شبکه ارزهای دیجیتال این گونه معاملات وجود داشته باشد، شبکه کند می شود. معمولاً این کار با هدف  ایجاد اختلال در شبکه انجام می شود.

Dusting Attack

معنی لغوی: حمله گرد و غبار

“حمله گرد و غبار” زمانی اتفاق می افتد که مقدار کمی ارز دیجیتال به کیف پول های کاربران تصادفی ارسال می شود تا آدرس های متعدد را به یک نفر واحد متصل کنند. سپس مهاجمان معاملات بعدی این مقدار ارز را تجزیه و تحلیل می کند تا مشخص شود که کدام آدرس مربوط به کدام کیف پول است.

در صورت مشخص شدن این موضوع، مهاجمان از طریق فیشینگ یا اخاذی اقدام به کلاهبرداری می کنند.

یکی از بهترین راه حل ها برای خنثی کردن این نوع حمله، علامت گذاری مبالغ دریافت شده مشکوک و عدم انجام معامله با این مقدار است.

E

Explain Like I’m 5 (ELI5)

معنی لغوی: مانند 5 ساله توضیح دهید

منظور عبارت “مانند 5 ساله توضیح دهید” این است که توضیح بسیار ساده ارائه شود که حتی یک کودک 5 ساله نیز بتواند آن را درک کند.

Enterprise Ethereum Alliance (EEA)

معنی لغوی : سازمان اتحاد اتریوم

EEA اولین سازمان جهانی است که در سال 2017 با هدف توسعه بلاکچین اتریوم و فناوری قرارداد هوشمند تاسیس شد.

در این سازمان گروهی از توسعه دهندگان، شرکت های نوپا و فروشندگان فناوری با متخصصان اتریوم ارتباط برقرار می کند و زمینه همکاری با یکدیگر فراهم می شود. (EEA) همچنین می تواند به ایجاد و یا پیاده سازی اتریوم خصوصی کمک کند.

Emission

معنی لغوی : انتشار

منظور از “انتشار” در ارزهای دیجیتال عبارتست از سرعتی است که در آن سکه های جدید ایجاد و یا منتشر می شوند. برخی مواقع نیز از عبارت Emission Curve به معنای “منحنی انتشار” و یا عبارت Emission Rate به معنای “میزان انتشار” و یا از عبارت Emission Schedule به معنای “برنامه انتشار” استفاده می شود.

Ethereum Request for Comment (ERC-20)

معنی لغوی : درخواست اتریوم برای نظر

در سال 2015 آقای فابین وگِل اِستلر “Fabian Vogelsteller” یک استاندارد فنی برای اجرای توکن بر بستر اتریوم با نام “ERC-20” پیشنهاد داد. ERC مخفف جمله Ethereum Request for Comment و 20 نیز شناسه پروپزال مربوطه است.

ERC-20 یک پروتکل رسمی برای ساخت توکن جدید بر بستر بلاکچین اتریوم است. این پروتکل مجموعه ای از قوانینی را مشخص می کند که باعث یکپارچگی و تسهیل ارتباط و مبادلات بین انواع توکن ها با یکدیگر می شود. به عنوان مثال بخشی از این قوانین شامل نحوه انتقال آدرس ها و دسترسی به داده ها در شبکه بلاکچین اتریوم است.

ERC-721

معنی لغوی : پروتکل ایی آر سی 721

پروتکل “ERC-721” در سال2017 معرفی و منتشر شد. این پروتکل شبیه پروتکل های قبلی شبکه اتریوم، شامل مجموعه ای از قوانین است که همه توکن های این شبکه از آن پیروی می کنند. توکن های این پروتکل با نام “توکن های غیر قابل تعویض” (NFTs)Non-Fungible tokens  نامیده شدند.

تفاوت مهم پروتکل ERC-721 با پروتکل ERC20 در این است که پروتکل ERC20 دارای علامت استاندارد برای توکن ها قابل تعویض است (fungible tokens) و هر توکن داخل یک قرارداد ایجاد می شود. ولی در پروتکل ERC-721 هر توکن به یک شناسه منحصر به فرد متصل است و در نتیجه توکن ها در پروتکل ERC-721 قابل تعویض نیست (Non-Fungible tokens). این توکن های منحصر به فرد(NFTs) برای دیجیتالی کردن دارایی های منحصر به فرد مناسب است.

Escrow

معنی لغوی : حساب امانی

واژه “اسکرو” یا “حساب امانی” از ریشه فرانسوی Escroue گرفته شده است. این لغت به معنای ضمانت نامه ای است که نزد فرد ثالثی (قابل اعتماد) قرار داده می شود تا با این ضمانت نامه، دو طرف قرار داد ملزم به انجام تعهدات خود باشند.

در ارزهای دیجیتال این امکان وجود دارد که با استفاده از قراردادهای هوشمند این ضمانت نامه ها روی بلاکچین، به صورت اتوماتیک اجرایی شود.

Ether

معنی لغوی : اتر

اتر” نام یک ارز دیجیتال است که با نماد (ETH) نمایش داده می شود. به دلیل اینکه این ارز بر بستر پلتفرم اتریوم قرار دارد، به اشتباه عامه مردم این ارز دیجیتال را اتریوم می نامند.

اتر از طریق یک دفترچه توزیع شده امکان پرداخت هزینه معاملات و خدمات محاسباتی را در شبکه اتریوم فراهم می‌کند. طبق گفته سایت ethereum.org  “اتر” به عنوان سوخت، ایمنی  و خون حیات برای برنامه های غیر متمرکز شبکه اتریوم است. اتر قدرت اتریوم است.

Ethereum Improvement Proposal (EIP)

معنی لغوی : پیشنهاد بهبود اتریوم

پیشنهاد بهبود اتریوم” شامل تشریح استانداردها و معرفی ویژگی ها و به روز رسانی ها مربوط به پلتفرم اتریوم است. به عنوان مثال پیشنهاد بهبود مشخصات پروتکل اصلی، API های مشتری و استانداردهای قرارداد.

Ethereum Virtual Machine (EVM)

معنی لغوی : ماشین مجازی اتریوم

همان طور که از نامش هم مشخص است “ماشین مجازی اتریوم” یک ماشین مجازی (یا یک محیط مجازیه) که قدرتمند و محصور است و با تورینگ (Turing) همخوانی کامل دارد ( یعنی اینکه امکان اجرای کدها در این محیط وجود دارد). این ماشین مجازی که در گره ها (NODE) اتریوم تعبیه شده است، وظیفه اجرای کدهای قرارداد هوشمند را بر عهده دارد.

هر گره اتریوم بر روی EVM اجرا می شود تا اجماع را در کل زنجیره حفظ کند. به دلیل ویژگی اتریوم که به کاربران اجازه ایجاد انواع برنامه های بلاکچین غیر متمرکز را می دهد بنابراین توسعه دهندگان می توانند با استفاده از زبان های برنامه نویسی (مانند JavaScript و Python) برنامه های را تولید کنند که بر روی EVM قابلیت اجرا داشته باشد.

Exchange

معنی لغوی : مبادله کردن

اکسچنج” به شغلی گفته می شود که ارز را با پول فیات یا با ارزهای دیجیتال، مبادله و یا به یکدیگر تبدیل می کند.

اکسچنچ ارزهای دیجیتال” به بازار یا پلتفرم دیجیتالی گفته می شود که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پول های فیات و یا تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر، در آن وجود داشته باشد.

Exchange Traded Fund (ETF)

معنی لغوی : صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله” به یک نوعی از صندوق سرمایه گذاری گفته می شود که اولین بار در سال 1993 با نام اسپایدر (SPDR) معرفی شد. در این صندوق قیمت دارایی های مثل طلا، ارزهای دیجیتال و غیره ردیابی می‌شود و شبیه یک سهام واحد معامله می شود یعنی زمانی که بازار معاملات فعال است می توان به راحتی آن را خرید و فروش کرد.

مثلاً در این صندوق به جای آنکه فردی بیت کوین داشته باشد می تواند در یک”ای تی اف بیت کوین” سرمایه گذاری کند که با قیمت بیت کوین بالا و پایین برود و دیگر نگران امنیت، نگهداری و یا پیچیدگی های صرافی نباشد. مکانیسم این صندوق همانند “آربی تراژ” طراحی شده و با هدف نگه داشتن تجارت در نزدیکی ارزش یک دارایی خالص خود، فعالیت می کند.

F

Faucet

معنی لغوی: چکه کردن شیر آب

فُآست” از لحاظ لغوی به معنای شیرآب یا نشتی(چکه کردن) شیر آب است و در اصطلاح به درآمد خیلی کم یا درآمد قطره چکانی اشاره دارد.

فاست در ارزهای دیجیتال به یک سیستمی گفته می شود که دادن پاداش آن بسیار اندک است و معمولاً یک سایت یا برنامه، به کاربران برای انجام کارهای خاص پاداش می دهد. پاداش ها با هدف افزایش تعداد بازدیدکننده، در نظر گرفته می شود و در اینترنت تعداد زیادی فاست بیت کوین (با عنوان بیت کوین رایگان) وجود دارد.

Fiat

معنی لغوی: به معنای مجوز رسمی است

در بازار های مالی از کلمه “فیات” با مفهوم ارز فیات استفاده می شود. ارز فیات به ارز یا پول بدون پشتوانه (یعنی فاقد پشتوانه طلا و یا نقره) گفته می شود که توسط دولت و یا حکومت مرکزی تولید می شود.

ارز فیات می تواند به صورت پول نقد فیزیکی یا به صورت الکترونیکی مانند اعتبار بانکی ارائه شود. ارزش ارزهای فیات بر مبنای میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود.

Fiat-Pegged Cryptocurrency

معنی لغوی: ارز دیجیتالی که وابسته به ارز فیات است

اصطلاح “ارز دیجیتال وابسته به فیات” به این معنی است که ارزش یک سکه، توکن یا دارایی که در بستر بلاکچین فعالیت می کند به ارز دولتی یا بانکی وابسته یا مرتبط باشد.

به عنوان مثال USDT توکن “تتر” که قیمت آن همیشه یک دلار آمریکا است بنابراین ارزش تتر به ارزش یک دلار امریکا مرتبط و وابسته شده است.

Fish

معنی لغوی: ماهی

در دنیای ارزهای دیجیتال برای نشان دادن میزان دارایی افراد از تمثال حیوانات استفاده می کنند. با این توضیح منظور از “ماهی” یعنی کسی که مقدار کمی ارز دیجیتال را نگهداری می کند و  رفتار این فرد در بازار تحت تاثیر رفتار نهنگ ها (کسانی که مقدار زیادی ارز دیجیتال دارند) و رفتار دلفین ها (کسانی که مقدار متوسطی ارز دیجیتال دارند) است.

Flippening

معنی لغوی: کوهنوردی

فلیپی نینگ“یک اصطلاح محاوره ای است که از سال2017 و در پی افزایش تسلط اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال مورداستفاده قرار گرفت.

منظور از “The Flippening” به احتمال سبقت کل حجم بازار اتریوم از کل حجم بازار بیت کوین اشاره دارد. این شرایط را طرفداران اتریوم امیدوار هستند که اتفاق بیافتد.

Flipping

معنی لغوی: ورق زدن

فیلی پینگ” یک نوع استراتژی سرمایه گذاری کوتاه مدت است که فرد با هدف کسب سود، چیزی را خرید و مجدداً به فروش می رساند.

به عنوان مثال اگر فردی قبل از عرضه ICO در صرافی آن را خرید کند و پس از عرضه ICO در صرافی، آن را به فروش برساند.

Fear of Missing Out (FOMO)

معنی لغوی: ترس از دست دادن

فومو” به وضعیتی اشاره دارد که یک کندل بزرگ سبز (جهش قیمتی) در یک ارز اتفاق می افتد. در این زمان فرد چون آن سکه را در اختیار ندارد، نگران از دست دادن فرصت سرمایه گذاری سودآور می شود بنابراین سایر دارایی های خود را می فروشد تا آن سکه را خرید کند و در نهایت پشیمان می شود.

Fork (hard)

معنی لغوی: چنگال(سخت)

فورک“به انشعاب یا به روز رسانی یک نرم افزار گفته می شود.

در ارزهای دیجیتال زمانی از لغت “چنگال” استفاده می شود که در شبکه بلاکچین یک تغییراتی در کد منبع پروژه انجام و نسخه جدیدی ایجاد می شود. علت ایجاد فورک در شبکه بلاکچین، ارائه راه حل برای رفع اختلاف نظرات فنی، اضافه کردن ویژگی جدید و یا برای برگشت مبالغ از دست رفته است.

Fork (Software)

معنی لغوی: چنگال نرم

سافت فورک” یا “چنگال پروژه” یک بروز رسانی در نرم افزار است. در چنگال نرم یک قانونی جدید به شبکه اضافه می‌شود که با قوانین قبلی تداخل ندارد.

برای همین است که اگر نودهای شبکه این بروز رسانی را انجام نداده باشند هنوز هم می توانند اعتبارسنجی و تایید تراکشن ها را انجام دهند. مثلاً سگویت(SegWit Segregated Witness) یک چنگال نرم است.

(FUD)  Fear،Uncertainty and Doubt

معنی لغوی: ترس، عدم اطمینان و تردید

FUD” یک استراتژی بازاریابی قدیمی مربوط به دهه 1980 برای دورکردن مشتریان است. در این استراتژی معامله گران از طریق انتشار اطلاعات گمراه کننده، در بین مشتریان ترس و یا احساس ناامنی ایجاد می کنند. این اطلاعات منفی باعث ترس و در نتیجه افزایش فروش و افت قیمت می شود. در نهایت افرادی که FUD را ایجاد کرده اند فرصت خرید با قیمت پایین تر را به دست می آورند.

از این استراتژی معمولاً در موقع تغییرات زیاد قیمت استفاده می شود. به عنوان مثال با هدف انصراف دادن متقاضیان از خرید، برخی از اطلاعات مشکوک درباره یک سکه یا توکن را بدون اشاره با نکات فنی مثبت آن منتشر کنند.

FUDster

معنی لغوی: معنی خاصی ندارد

فآداِستر” این یک اصطلاحی است برای فرد یا گروهی که به طور هدفمند برنامه FUD (ترس، عدم اطمینان و تردید) را برای کسب منافع گسترش می دهد.

Full Node

معنی لغوی: گره کامل

فول نود” برنامه ای است که معاملات و بلاک ها را به طور کامل تایید و کل تاریخچه یک بلاکچین را بارگیری       می کند. همچنین گره های کامل قادر هستند تا معاملات و بلوک های جدید را به شبکه بلاکچین منتقل کنند.

به عنوان مثال Bitcoin Core  یک گره کامل معروف و محبوب در شبکه بلاکچین است.

Fundamental Analysis (FA)

معنی لغوی: تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی” یک روشی است که توسط بنیامین گراهام پایه گذاری شده است. در این روش سرمایه گذاران ارزش واقعی (بازار عادلانه) یک دارایی را براساس چشم انداز رشد، نواسانات بازار، ارزیابی متغیرهای اقتصادی و یا فاکتورهای تاثیر گذاری که خارج از مشخصات فنی آن دارایی است، بررسی، تخمین و سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده، تصمیم گیری می کنند.

به عنوان مثال: برای تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال قیمت سایر بازارهای مالی، نرخ بهره و یا بررسی مسایل سیاسی و غیره معمولاً مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

Futures

معنی لغوی: آینده ها

Futures” در بازار ارزهای دیجیتال به معنی “قراردادهای آتی” به کار می رود. قراردادهای آتی به قرارداد حقوقی گفته می شود که برای خرید یا فروش هرنوع دارایی با قیمت مشخص، در تاریخ (آینده) مشخص با مقدار مشخص بین دو یا چند نفر منعقد می شود.

مثلاً قرارداد خرید تعداد 10 بیت کوین (مقدار مشخص) به ارزش هر واحد 90 هزار دلار (قیمت مشخص) برای تاریخ سررسید01/01/2030 (تاریخ مشخص). به علت لزوم انجام تعهدات دوطرفه (خریدار و فروشنده) و رعایت قوانین مربوطه، قرارداد آتی در مکان های خاص مثل “بورس قرارداد آتی” یا “صرافی قرارداد آتی” انجام می شود.

G

Gains

معنی لغوی: سود

Gains” به افزایش ارزش و یا منفعت حاصل از دارایی گفته می شود.

Gas

معنی لغوی: گاز

گاز” یک اصطلاحی است که در شبکه اتریوم استفاده می شود. این اصطلاح به سه شکل “گاز”، “بنزین” یا”سوخت” معنی و به کاربرده می شود.

Gas” به میزان هزینه برای انجام موفق معامله، یا اجرای قرارداد هوشمند و یا راه اندازی برنامه های غیرمتمرکز (DApps) در بستر شبکه بلاکچین اتریوم گفته می شود که توسط ماینرهای این شبکه تعیین می گردد. واحد اندازه گیری این هزینه در شبکه اتریوم Gas نامیده می شود.

Gas Limit

معنی لغوی: حد گاز

حد گاز” به حداکثر میزان هزینه ای که یک کاربر حاضر به پرداخت آن برای معامله در شبکه اتریوم است، گفته می‌شود.

حد گاز به عنوان یک مکانیسمی عمل می کند که از پرداخت هزینه اضافه به علت وجود ایراد در قرار داد هوشمند ممانعت می کند. حد گاز  هم می تواند به صورت خودکار و یا دستی تنظیم شود. (تصور کنید حد گاز اتریوم شبیه کل حجم باک بنزین یک خودرو است)

Gas Price

معنی لغوی: قیمت گاز

منظور از “قیمت گاز” در شبکه اتریوم مبلغی است که کاربران برای هر واحد پرداخت می شود تا مشخص شود سرعت تایید تراکشن چقدر سریع یا کند باشد.( تصور کنید قیمت گاز اتریوم شبیه قیمت هر لیتر بنزین است)

Genesis Block

معنی لغوی: بلوک پیدایش

به اولین بلوک ثبت شده در هر شبکه بلاکچین “بلوک جنسیس” یا”بلوک مادر” یا “بلوک صفر” یا “بلوک یک” گفته می‌شود. تمایز بلاک جنسیس از سایر بلوک های شبکه این است که اولاً این بلوک فاقد اطلاعات هش بلاک قبلی است چون خود این بلاک، اولین بلاک و اولین سکه شبکه است و ثانیاً این بلوک زمان شروع بلاک را مشخص می‌کند.

اولین بار در 3 ژانویه 2009 بلوک جنسیس توسط ساتوشی ناکوماتو ایجاد و از آن تاریخ به بعد روند معاملات بیت کوین آغاز شده است.

Gold-Backed Cryptocurrency

معنی لغوی: ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا” نوعی از استیبل کوین ها هستند که در آن یک سکه (یا توکن) دارای پشتوانه طلای فیزیکی است و قیمت این سکه (یا توکن) با نرخ فعلی طلا مرتبط می باشد. این یعنی اینکه قیمت این دارایی با قیمت طلا متغییر است.

به عنوان مثال قیمت ارز دیجیتال… برابر با قیمت یک گرم طلا است.

Graphical Processing Unit (GPU)

معنی لغوی: واحد پردازش گرافیکی

واحد پردازش گرافیک” در کامپیوترها، وظیفه پردازش اطلاعات در حوزه گرافیکی را بر عهده دارند. با توجه به توان محاسباتی و سرعت بالای کارت های گرافیکی، از این کارت ها برای استخراج برخی از ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

Group Mining

معنی لغوی: گروه استخراج کننده

گروه استخراج کننده” هم معنای “استخر استخراج” است.

این گروه استخراج ارز دیجیتال مشخصی را با اشتراک گذاری قدرت هش خود (قدرت محاسباتی) و به صورت گروهی و مشترک انجام می دهند.

Gwei

معنی لغوی: به مفهوم یک گیگ از wei است

Wei” کوچکترین واحد اتر می باشد و کلمه “جیی وی” و یا “گو اِی” (Gwei)  مخفف “گیگا وی” (gigawei) و هر گیگا وی معادل یک میلیارد “وی” (wei) است. از عنوان Gwei برای تعیین هزینه معاملات در شبکه اتریوم استفاده می‌شود.

همچنین شانون (shannon) نام دیگر Gwei است.

H

Hacking

معنی لغوی: هک کردن

هک کردن” به روشی غیر مجاز و غیر قانونی گفته می شود که با استفاده از علوم کامپیوتر، از یک سیستم یا شبکه به داخل کامپیوتر مقصد نفوذ پیدا می کنند و کامپیوتر مقصد را کنترل یا از آن سوء استفاده و یا به آن آسیب وارد می‌کنند.

Halving

معنی لغوی: نصف شدن

هالوینگ” یک اصطلاحی است که در موقع “نصف شدن پاداش” یک ارز دیجیتال به کار می رود.

هالوینگ بیت کوین به رویدادی گفته می شود که در هر 210 هزار بلوک (یا تقریباً چهار سال یک بار) انجام می شود و در آن میزان پاداش ماینرها در شبکه نصف می شود. اولین هالوینگ بیت کوین سال 2012 و دومین هالوینگ سال 2016 و سومین هالوینگ در سال 2020 در بلاک شماره 630000 رخ داد و پاداش شبکه به 6.25 کاهش یافت.

Hard Cap

معنی لغوی: کلاه سخت

کلاه سخت” یا “هاردکپ” به حداکثر مبلغی که تیم توسعه دهنده یک (ICO) از طریق فروش توکن جمع آوری می‌کند. بعد از مرحله کلاه سخت، توسعه دهندگان دیگر سرمایه گذار جدید را نمی پذیرند.

چگونگی تنظیم کلاه سخت بستگی به نظر تیم توسعه دهنده دارد. به جای کلاه سخت می توان از عبارت “حداکثر عرضه” نیز استفاده کرد.

Hard Fork (Blockchain)

معنی لغوی: چنگال سخت بلاکچین

در “هارد فورک بلاکچین” تغییرات اساسی در شبکه بلاکچین ایجاد و بلاکچین به دو قسمت تقسیم می شود. با توجه به تغییرات اصلی انجام شده در شبکه بلاکچین، بنابراین شبکه قبلی از این تغییرات پشتیبانی نمی کند و در نتیجه یک ارز جدید منطبق با تغییرات ایجاد می شود.

علاوه بر آن در هارد فورک بلاکچین، تغییرات نرم افزاری نیز انجام می شود و تمامی کاربران باید نرم افزارهای خود را به روز رسانی کنند.

Hash

معنی لغوی: مخلوط کردن

هش” در علوم کامپیوتر به یک تابع ریاضی گفته می شود که حروف و اعداد را با اندازه متغیر دریافت می کند و آنها را به صورت رمزنگاری شده با طول ثابت تبدیل می کند.

توابع هش یک طرفه رمزگذاری می شوند و امکان برگشت و رمز گشایی از آن وجود ندارد. همچنین به پیامی که باید هش شود “ورودی” و به الگوریتمی که آن پیام را هش می کند”تابع هش” و خروجی رمزنگاری شده “مقدار هش” یا “هضم” گفته می شود.

Hash Function

معنی لغوی: عملکرد هش

به عملکرد ریاضی تبدیل حروف و اعداد با اندازه متغیر به مقادیر رمزنگاری شده با طول ثابت “عملکرد هش” یا “مقدار هش” (hash value) گفته می شود.

این توابع در صورت ورودی یکسان، خروجی مشابهی دارند و در اینترنت به منظور ذخیره سازی کلمات عبور، بازیابی اطلاعات و یا پیدا کردن سوابق تکراری به کار می رود. توابع هش اساس شبکه بلاکچین قلمداد می شوند.

Hash Power / Hash Rate

معنی لغوی: قدرت هش/ نرخ هش

قدرت هش” یا “نرخ هش” یک واحد اندازه گیری است که برای کارکرد دائمی شبکه ارز دیجیتال، میزان قدرت مصرفی را تعیین می کند.

به عبارت ساده تر قدرت هش به قدرت محاسباتی یک ماینر در واحد ثانیه گفته می شود که آن ماینر می تواند مسئله بلاک را حل کند. واحد اندازه گیری قدرت هش به ترتیب kH/S (کیلو هش)، MH/S (مگا هش)، GH/S (گیگا هش)، TH/S (تِرا هش)، PH/S (پِتا هش)، EH/S (اِگزا هش) و ZH/S (زِتا هش) است.

Hierarchical Deterministic Wallet (HD Wallet)

معنی لغوی: کیف پول قطعی ترتیبی

کیف پول قطعی ترتیبی” یا “کیف پول قطعی سلسه مراتبی” یا “کیف پول اچ دی” به نسل جدیدی از کیف پول ارزهای دیجیتال گفته می شود که اولین بار توسط “گرگوری مکسول” مطرح شد.

کیف پول های اچ دی با ساختاری شبیه درخت، ترتیبی از کلید ها را ایجاد می کنند که ریشه همه این کلیدها از سید(seed) منشعب می شود و در صورت نیاز به بازیابی با وارد کردن 12 عبارت بازیابی، تمامی آدرس ها (کلیدهای خصوصی و عمومی) به صورت ترتیبی یا سلسله مراتبی از یک دانه یا بذر اصلی (seed) بازیابی می شوند.

Hidden Cap

معنی لغوی: کلاه مخفی

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال به دنبال جذب سرمایه در پروژه های ICO هستند و از طرفی نمی خواهند که فقط تعداد کمی سرمایه گذار بزرگ در این پروژه سرمایه گذاری کنند. بنابراین حد نهایت سرمایه گذاری را در پروژه “آی سی یو” را مخفی می کنند تا تعداد بیشتری از افراد با سرمایه کم وارد این پروژه شوند.

به عبارت دیگر “کلاه مخفی” به مقدار نامشخصی از پولی که تیم ICO قصد دارد در سطح بین المللی جذب کند، گفته می شود. شرایط و محدوده یک “کلاه پنهان” توسط تیم توسعه دهنده ICO ایجاد و اعلام می شود.

HODL

معنی لغوی: چون این لغت غلط املایی دارد، بنابراین معنی خاصی ندارد.

واژه “HODL” یک غلط تایپی است و در اصل منظور Hold بوده که به معنای نگهداری کردن است. این کلمه به اشتباه، اولین بار در سال 2013 در یکی از انجمن های بیت کوین استفاده و از آن تاریخ به بعد بین کاربران ارزهای دیجیتال متداول شد.

هودل (HODL) به نوعی استراتژی بلند مدت سرمایه گذاری گفته می شود که سرمایه گذار بدون توجه به نوسانات بازار و برای مدت طولانی یک یا چند ارز دیجیتال را با با هدف افزایش قیمت بلند مدت نگهداری می کند.

Hosted Wallet

معنی لغوی: کیف پول میزبان

کیف پول میزبان” به نوعی از کیف پول ارز دیجیتال گفته می شود که کاربر به شخص ثالثی اجازه می دهد تا با اطلاع از کلید خصوصی و ذخیره آن، کیف پول را اداره و پشتیبانی کند.

کیف پول میزبان شبیه بانکی است که پول را نگهداری می کند و کنترل حساب را در اختیار دارد و همچنین پرداخت وجه را تضمین می کند.

Hot Storage

معنی لغوی: ذخیره سازی گرم

از عبارت “ذخیره سازی گرم” یا “ذخیره سازی داغ” زمانی استفاده می شود که داده ها و پاسخ ها آن باید به سرعت در دسترس مداوم باشد. ذخیره سازی گرم اطلاعات در محیط های ترکیبی و لایه بندی شده انجام می شود.

ذخیره سازی گرم در ارزهای دیجیتال به ذخیره آنلاین کلید خصوصی گفته می شود که امکان دسترسی سریع به ارزهای دیجیتال را فراهم می کند.

Hot Wallet

معنی لغوی: کیف پول گرم

کیف پول گرم” به کیف پولی گفته می شود که برای دسترسی و یا ذخیره دارایی های رمز نگاری شده، می بایست به اینترنت متصل شد. این کیف پول ها به دلیل اینکه دائماٌ به اینترنت متصل هستند در مقابل سرقت و هک های اینترنتی آسیب پذیر هستند.

Hybrid PoW/PoS

معنی لغوی: دوگانه بودن اثبات کار و اثبات سهام

در اجماع دوگانه و یا ترکیبی هر دو گروه ماینر ها در شبکه فعال هستند. ابتدا ماینرهای POW  اقدام به ایجاد یک بلوک جدید می کنند و در ادامه ماینرهای POS تصمیم می گیرند که بلوک جدید را تایید کنند یا نه.

هدف مکانیسم اجماع چند عاملی و یا ترکیبی استفاده از مزایای دو مدل اجماع و کم کردن نقاط ضعف آنهاست. به عنوان مثال سکه دَش (Dash) و سکه دی کِرد (Decred) از مدل “ترکیبی اثبات کار و اثبات سهام” استفاده می کند.

Hyperledger (Hyperledger Foundation)

معنی لغوی: دفترکل فوق العاده

هایپر لجر” یا “دفترکل فوق العاده” نام یک پروژه ای است که در دسامبر سال 2015 توسط بنیاد لینوکس ایجاد شد و از بلاکچین های مبتنی بر دفاتر کل توزیع شده یا بلاکچین های منبع باز حمایت می کند.

هدف این پروژه استفاده از فناوری بلاکچین جهت ایجاد برنامه های کاربردی که باعث شود اعتماد، مسئولیت و شفافیت در معاملات تجاری جهانی افزایش یابد. هایپر لجر از هیچ ارز دیجیتالی پشتیبانی نمی کند.

I

Immutable

معنی لغوی: تغییر ناپذیر

تغییر ناپذیر” یا “ایمیو تِبِل” به معنای عدم تغییر چیزی پس از گذشت زمان است.

خاصیت تغییر ناپذیری یکی از ویژگی های اصلی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین است که باعث می شود هیچ فرد یا گروهی نتواند معاملات صورت گرفته را تغییر، جایگزین و یا جعل نماید.

Inflation

معنی لغوی: تورم

تورم” به معنای افزایش قیمت عمومی کالاها و خدمات در یک بازه زمانی مشخص برای یک اقتصاد است. تورم باعث کاهش قدرت خرید و ارزش پول آن اقتصاد می شود. یکی از ویژگی های بیت کوین خاصیت ضد تورمی است.

Initial Coin Offering (ICO)

معنی لغوی: پیشنهاد سکه اولیه

عرضه سکه اولیه” یا “آی سی او” به یک نوع روش جمع آوری سرمایه یا بودجه گفته می شود که توسط تیم پروژه یک ارز دیجیتال از طریق عرضه توکن و فروش آن به سرمایه گذاران اجرا می‌شود. این روش از سال 2014 برای توسعه اتریوم استفاده شد.

Initial Exchange Offering (IEO)

معنی لغوی: پیشنهاد مبادله اولیه

عرضه مبادله اولیه” یا “آی‌ایی او” بسیار شبیه “ICO” هست با این تفاوت که “ICO” در وب سایت صادر کننده توکن اقدام به جذب بودجه می کند ولی “IEO” بر روی پلتفرم یک صرافی ارز دیجیتال عرضه می شود و در عوض عرضه توکن در صرافی، کارمزد به صرافی پرداخت می کند.

Initial Token Offering (ITO)

معنی لغوی: پیشنهاد توکن اولیه

عرضه توکن اولیه” یا “آی تی او” برای توصیف پروژه های است که از بستر بلاکچین اتریوم استفاده می کنند. در “ITO” ارز دیجیتال جدیدی تولید نمی شود بلکه ابزار یا برنامه های هستند که بر روی پلتفرم سکه شکل می گیرند و عملکردهای مختلفی همچون سوزاندن توکن و یا درآمد سهام را دارند.

Initial Bounty Offering (IBO)

معنی لغوی: پیشنهاد هدیه اولیه

عرضه هدیه اولیه” یا “آی‌بی‌او” عبارت است پاداش یا هدیه ای که برای انجام کار خاصی (مثل بازاریابی، عیب یابی، تکمیل پروژه، ترجمه و… ) در مدت زمان محدودی برای شرکت کنندگان در IBO قرار داده می شود. (IBO) مستلزم سرمایه گذاری نیست.

Instamine

معنی لغوی: عرضه غیر عادی

یک اصطلاحی است که از دو کلمه instant (فوری) و mine (استخراج) تشکیل شده است. “اینستا ماین” به فرآیندی (عمدی یا سهوی) گفته می شود که بلافاصله بعد از عرضه اولیه یک سکه (یا توکن) و در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی از سهم آن سکه (یا توکن) استخراج و به صورت غیر یکنواخت بین سرمایه گذاران توزیع شود.

این موضوع می تواند کلاهبرداری یا خطا در کد نویسی باشد. مشهورترین مورد Instamine در زمان توزیع اولیه سکه دَش (Dash coins) اتفاق افتاد که در زمان 2 روز حدود 2 میلیون سکه دش استخراج شد.

Intermediary / Middleman

معنی لغوی: واسطه

منظور از “واسطه” یک شخص یا نهادی است که به عنوان رابط (دلال) بین طرفین معامله برای ایجاد توافق یا اجرای یک دستورالعمل فعالیت می کند.

J

Joy of Missing Out (JOMO)

معنی لغوی: لذت از دست رفتن

اصطلاح “لذت از دست رفتن” یا “جومو” برای احساس شخصی به کار می رود که از ارزهای دیجیتال استفاده نمی کند و در زمان کلاهبرداری از پروژه های ICO و یا نزول قیمت های ارزهای دیجیتال اظهار شادی و لذت می کند که خود را درگیر آن نکرده است. (مخالف FOMO)

K

Know Your Customer (KYC)

معنی لغوی: مشتری خود را بشناسید

کی‌وای‌سی” معادل “احراز هویت” است. فرآیند KYC شامل مراحلی است که هویت مشتری در یک پروژه یا مراکز مالی مطابق با قوانین مبارزه با پولشویی(AML) بررسی می شود.

L

Lambo

معنی لغوی: معنی خاصی ندارد

کلمه “لامبو” برگرفته از لغت لامبورگینی (خودروی اسپرت و بسیار گران قیمت ایتالیایی) است. در ارزهای دیجیتال بسیاری از سرمایه گذاران به صورت نمادین قول می دهند که در صورت ثروتمند شدن خودروی گران قیمت لامبورگینی را خریداری کنند. برای همین از یکدیگر سوال می پرسند: When Lambo چه موقع لامبو؟

Ledger

معنی لغوی: دفتر کل

لیجر” به دفتر کلی گفته می شود که مقدار پول دریافتی و پرداختی یک فرد یا شرکت در آن ثبت می شود. در ارزهای دیجیتال لیجر به ثبت و نگهداری سوابق معاملات ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که این سوابق معاملات مالی به سوابق قبلی اضافه شده و غیر قابل تغییر هستند.

Leverage

معنی لغوی: قدرت نفوذ یا اهرم

منظور از Leverage یعنی توانایی انجام کاری را بیشتر کردن (مثل اهرم). در ارزهای دیجیتال “لِورِج” به افزایش قدرت سرمایه گذاری از طریق انجام معاملات مارجین (Margin) یا “معاملات حاشیه ای” گفته می شود.

در Leverage افزایش توان سرمایه گذاری از طریق اعطای وام (ارز دیجیتال یا سهام) با اخذ سود مشارکت در سرمایه گذاری به وسیله یک کارگزار انجام می شود و این امکان فراهم می شود تا فرد با سرمایه خود و وام دریافتی، معاملات بزرگتر با حاشیه سود بیشتری را انجام دهد. به این مزیت در اصطلاح Leverage گفته می شود.

Lightning Network

معنی لغوی: شبکه رعد و برق

اصطلاح “شبکه رعد و برق” یا “شبکه لایتینگ” در سال 2015 معرفی شده و هم اکنون در مرحله توسعه است. شبکه لایتینگ یک پروتکل پرداخت “لایه دوم” است که (مثل رعد وبرق که در بالای آسمان است) در بالای یک بلاکچین (خارج از بلاک چین) کار می کند تا بتواند معاملات همتا به همتا را تسهیل کند.

چون که این پروتکل خارج از بلاکچین است پس ماینرهای شبکه بلاکچین معاملات را تایید نمی کنند و در عوض نودها و نرم افزار های اختصاصی دارند. هدف شبکه لایتینگ افزایش مقیاس پذیری، کاهش هزینه و افزایش سرعت تراکشن هاست.

Limit Order/Limit Buy/Limit Sell

معنی لغوی: دستور محدود/ خرید محدود/ فروش محدود

Limit نوعی از پیشنهاد برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال است که مبنای انجام یک معامله “قیمت” آن ارز است که این قیمت توسط متقاضی خرید یا فروش ثبت می شود. مثلاً اگر فردی قیمت 5 دلار را در قسمت Limit وارد کرده باشد، هر زمان که قیمت آن ارز به 5 دلار رسید معامله انجام می شود و تاریخ یا ساعت انجام معامله و یا پایین ترین یا بالاترین قیمت مدنظر نیست. (ولی در  market orders مبنای انجام معامله بهترین قیمت است)

Liquidity

معنی لغوی: نقدینگی

اصطلاح “لی کوی دیتی” به معنای توانایی خرید یا فروش یک دارایی در بازار است به نحوی که قیمت آن دارایی در اثر این خرید و فروش، دچار تغییر شدید قیمتی نشود.

Liquidity شامل دو بخش است1- دارایی های نقدینگی (liquid assets) یعنی دارایی که بتوان سریعاٌ به پول نقد تبدیل کرد 2- بازار نقدینگی (liquid markets) به بازاری گفته می شود که به راحتی می توان معامله را با سرعت و قیمت مناسب انجام داد چون خریداران و فروشندگان زیادی در آن بازار وجود دارد.

Long

معنی لغوی: طولانی – اشتیاق داشتن – مناسب بودن

لانگ” در بازار ارزهای دیجیتال به یک نوع استراتژی سرمایه گذاری گفته می شود و زمانی از این استراتژی استفاده می شود که بازار ارز در حال رشد است.

منظور اصطلاح Long Investment Strategy این است که اگر فردی ارز دیجیتالی را خریداری کند، انتظار دارد بعداً بتواند آن را با قیمت بالاتری بفروشد.

M

Mainnet

معنی لغوی: شبکه اصلی

مین نت” یک اصطلاحی است که استقرار کامل پروتکل بلاکچین را توصیف می کند. به عبارت دیگر Mainnet به شبکه بلاکچین مستقلی گفته می شود که این شبکه با استفاده از فناوری و پروتکل های اختصاصی خودش کار می‌کند و ارزهای دیجیتال و توکن های این شبکه نیز به صورت زنده از آن استفاده می کنند. (بر عکس testnet)

Market

معنی لغوی: بازار

در ارزهای دیجیتال “بازار” به مکان یا بستر آنلاین یا آفلاینی گفته می شود که معاملات تجاری مربوط به ارزهای رمزنگاری شده و یا پروژه های فعال در این صنعت، در آن انجام می شود.

Market Cap OR MCAP(Market Capitalization)

معنی لغوی: سرمایه یا کلاه بازار

به عددی که از حاصل ضرب قیمت در تعداد سکه (ارزهای دیجیتال) به دست می آید، “مارکت کپ” یا “کلاه بازار” گفته می شود.

هدف از اندازه گیری مارکت کپ رتبه بندی ارزش یک دارایی (ارز دیجیتال، سهام و..) است. هرچه قدر عدد مارکت کپ یک دارایی بیشتر باشد نشان می دهد که رتبه، اندازه و ارزش آن دارایی بیشتر است.

Market Order/Market Buy/Market Sell

معنی لغوی: سفارش بازار/خرید بازار/فروش بازار

سفارش بازار” نوعی از سفارش برای خرید یا فروش فوری ارز دیجیتال است که بلافاصله معامله خرید بر اساس پایین‌ترین قیمت و یا معامله فروش بر اساس بالاترین قیمت موجود در صرافی، انجام می شود.

به عبارت دیگر در “مارکت اوردر” خرید یا فروش آنی مد نظر است(مهم سرعت معامله است) صرف نظر از اینکه قیمت و کارمزد آن را مشخص کرده باشیم.

Margin Call

معنی لغوی: تماس مارجین

با توجه به اینکه در معاملات مارجین بخشی از سرمایه یک معامله گر به عنوان وام از طرف کارگزار تامین می شود و معامله گر باید اصل و سود میزان وام گرفته شده را برگرداند. حال اگر معامله گر مدت زمان طولانی موقعیت leverage را باز نگه دارد بنابراین ارزش حساب سرمایه گذار به زیر میزان نگهداری مارجین می رسد.

در این صورت “تماس مارجین” یا “تماس حاشیه ای” انجام می شود تا مبلغ اضافی را برای تامین میزان حداقلی واریز کند و اگر معامله گر این حداقل را واریز نکرد، وثیقه معامله گر در مارجین بابت جبران ضررهایش پوشش داده (برداشت) می شود.

Margin Trading

معنی لغوی: معاملات مارجین

معاملات مارجین” به یک روش معاملاتی گفته می شود که در آن معامله گر جهت انجام معاملات ارزهای دیجیتال از یک واسط (broker) یا کارگزار، وام دریافت می کند و معامله گر می‌بایست اصل و سود وام دریافتی را بازگرداند.

Masternodes

معنی لغوی: نودهای اصلی

در بعضی از شبکه های ارزهای دیجیتال یک سرور (مرکز حاکمیتی) وجود دارد که خدمات اضافه‌ای را نسبت به سیستم POW  ارائه می کند. این سرورها نقش مدیریتی دارند و همچنین کارهای ویژه ای را انجام می دهند که سایر نودهای شبکه (گره ها) این توانایی را ندارند. به این سرور ها، “مَستر نُود” یا (MN) گفته می شود.

کارهای ویژه مستر نودها مثل ایجاد معاملات فوری “InstantSend” و انجام معاملات خصوصی (مخفی) “PrivateSend” پاک کردن معاملات و شرکت در حاکمیت و رای‌گیری است. مستر نودها ابتدا توسط ارز دیجیتال دش(Dash) مطرح شدند.

Max Supply

معنی لغوی: حداکثر سرمایه

به حداکثر میزان عرضه یک ارز دیجیتال در بازار “حداکثر سرمایه” یا “حداکثر عرضه” گفته می شود. حداکثر عرضه شامل کلیه سکه های است که قبلاً تولید شده (استخراج شده) به علاوه سکه های که هنوز تولید نشده و قرار هست که تولید شود.

Memecoin

معنی لغوی: سکه میم

 میم ها به ایده ها و مفاهیمی گفته می شود که با به اشتراک گذاری آنلاین از فردی به فرد دیگر گسترش می‌یابد. مثل تصاویر ، فیلم ها و یا کلمات

 میم ها دارای هدف بزرگی و یا راه حل شگفت انگیز برای حل مشکلات نیستند و حضور آنها بیشتر یک شوخی و سرگرمی است.

در دسته بندی جدیدی که سال 2021 در بازار ارزهای دیجیتال مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت سکه های Meme است. “میم کوین” یا “جوک کوین” به سکه ای گفته می شود که هویت آن بیشتر بر اساس یک شوخی ایجاد شده است و به همین خاطر ارزش آنها مبتنی بر فناوری نیست و بر اساس میزان تقاضا نوسان می کند. معمولا سکه‌های میم ابتدا در شبکه های اجتماعی محبوب می شوند مثل: Dodgecoin یا Shiba

Mempool

معنی لغوی: استخر حافظه (ممپول مخفف یا ادغام شده عبارت memory and pool است).

ممپول Mempool به مکانی گفته می شود که تمام داده های مربوط به تراکنش‌هایی که منتظر تاییدشدن هستند، در آنجا قرار دارند.

تصور کنید شبیه یک اتاق انتظار برای تراکنش‌های تایید نشده (Unconfirmed Transactions) است. این موضوع به خاطر این است که تراکشن‌ها بلافاصله به بلاکچین اضافه نمی‌شوند. حتماً باید ابتدا تراکشن ها توسط نودهای کامل شبکه (Full Node) بررسی و صحت معامله تایید شود. (مواردی مثل صحت امضاء ،  عدم دوبار هزینه شدن و … بررسی می شود). حال اگر این موارد درست باشد آن معامله تایید و گرنه معامله رد می شود. به همین خاطر به این مکان “استخر تراکنش” گفته می‌شود.

Merkle Tree

معنی لغوی: درخت مرکل

برای اولین بار “درخت مرکل” در سال 1979 توسط رالف مرکل (Ralph Merkle) معرفی شد. ساختار درخت مرکل شبیه یک درخت است که در آن هر گره، هش گره های زیر شاخه خود را دارد.

درخت مرکل شامل برگ، شاخه و ریشه است. به هش دو واحد اطلاعات به صورت جداگانه از هم “برگ مرکل” (Merkle leaves) گفته می شود. اگر هش دو برگ مرکل، یک بار دیگر با همدیگر هش شوند “شاخه مرکل” (Merkle branches) شکل می گیرد و از هش کردن، هش چندین شاخه مرکل، در نهایت یک هش واحد بدست می آید که آن را “ریشه مرکل” (Merkle root) گفته می شود.

بنابراین ریشه مرکل خلاصه ای از تمامی معاملات درخت مرکل را دارد و خلاصه ریشه مرکل در هدر تمامی بلوک ها وجود دارد.

در ارزهای دیجیتال و بلاکچین درخت مرکل برای رمزگذاری داده‌ها، خلاصه سازی، امنیت و کارایی بالاتر و تایید صحت مقادیر زیادی از داده ها کاربرد دارد. برای همین به آن “درخت هش باینری” (binary hash tree) نیز می‌گویند.

MicroBitcoin (uBTC)

معنی لغوی: بیت کوین کوچک

میکرو بیت کوین” (MicroBitcoin (uBTC به معنای یک میلیونیوم 0.000001 بیت کوین است ولی دقت داشته باشید که (MicroBitcoin (MBC یکی از فورک های بیت کوین و نام یک سکه است.

Microtransaction

معنی لغوی: معاملات کوچک

میکرو تِرن زَکشن” به مبالغ بسیار ناچیزی که جهت پرداخت بهای کالا و خدمات دیجیتالی انجام می شود.

Mineable

معنی لغوی: قابل استخراج

ماین اِی بِل” از لحاظ لغوی به معنای قابل استخراج است. اصلاح Mineable برای تعداد خاصی از ارزهای دیجیتالی به کار می رود که از سیستم اثبات کار POW استفاده می کنند.

در ارزهای دیجیتال قابل استخراج هر فرد می تواند با استفاده از سیستم های ماین بابت ساخت بلوک های جدید، پاداش های را در قالب سکه های جدید دریافت کند.

Miners

معنی لغوی: استخراج کننده

ماینر” یا “استخراج کننده” به یک فرد،گروه یا سازمانی گفته می شود که با استفاده از دستگاهها و برنامه های مخصوص استخراج، اقدام به تایید تراکشن و ایجاد بلوک جدید می کند.

Mining

معنی لغوی: استخراج کردن

ماینینگ” به فرآیندی گفته می شود که از طریق این فرآیند معاملات ارزهای دیجیتال پس از تایید، رمزنگاری شده و به صورت بلوک جدید در دفتر کل شبکه بلاکچین ضبط و نگهداری می‌شوند.

Mining Contract

معنی لغوی: قرارداد استخراج

قرارداد استخراج” اصطلاح دیگری از استخراج ابری است که در آن کاربران به صورت آنلاین جهت استخراج ارزهای دیجیتال، بخشی از ظرفیت استخراج را اجاره و یا سرمایه گذاری می کنند.

Mining Pool

معنی لغوی: استخر استخراج

استخر استخراج” یک اصطلاحی است که می توان آن را به استخراج گروهی نیز معنی کرد. بنابراین استخر استخراج به گروهی از افرادی گفته می شود که قدرت پردازش محاسباتی خود را جهت حل مسئله بلاک تجمیع می کنند و بر اساس قدرت محاسباتی  به اشتراک گذاشته شده و قوانین استخر، پاداش بلاک اخذ شده بین کاربران توزیع می شود.

Mining Reward

معنی لغوی: پاداش استخراج

پاداش استخراج” یا “پاداش ماین کردن” به پاداشی گفته می شود که یک شبکه بلاکچین بر اساس پروتکل اعلامی، به ماینرهای که موفق به ایجاد بلوک جدید شوند، پرداخت می کند. پاداش استخراج ترکیبی از کارمزد معاملات و سکه‌های جدید به دست آمده است.

Mining Rig

معنی لغوی: دکل استخراج

ریگ استخراج” نام یک نوعی از تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال است که شامل یک یا چند سیستم کامپیوتری مخصوص استخراج است. این کامپیوترها دارای CPUو یاGPU  قدرتمندی برای استخراج رمز ارزها هستند.

Minnow

معنی لغوی: ماهی بسیار کوچک

در ارزهای دیجیتال لغت “می نو” به فردی اشاره دارد که دارایی بسیار کمی از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

Mixing Service

معنی لغوی: سرویس مخلوط کننده

با توجه به امکان رهگیری تراکشن ها در شبکه بلاکچین و به منظور پیشگیری از شناسایی کیف پول های ثروتمند توسط هکرها و یا دستگاههای دولتی “سرویس Mixing” جهت بهبود حریم خصوصی و ناشناس بودن معاملات به وجود آمد.

خدمات  Mixingاین امکان را فراهم کرده که ارتباط بین آدرس مبداء و مقصد را قطع کند. روش کار به این صورت است که ارز دیجیتال به آدرسmixer  فرستاده می شود سپس سکه ها با معاملات افراد دیگر یا بین هزاران “کیف پول میکسر” مخلوط می شود تا عملاً امکان رهگیری تراکشن ها وجود نداشته باشد. همچنین به این سرویس تامبلر(tumbler) گفته می شود.

Mnemonics

معنی لغوی: یادآور کمکی

نِما نیکس” یک کلمه یونانی است که به مفهوم “مربوط به ذهن” است.

Mnemonics به یک سری از تکنیک های به خاطر سپاری گفته می شود که با ایجاد ارتباط بین مفاهیم (مثل: تصاویر، رنگ، آهنگ و…) در به خاطر سپاری و یادآوری مطالب کمک می کند.

Mnemonic Phrase

معنی لغوی: عبارات یادآور کمکی

عبارت یادآور کمکی” همچنین به عنوانmnemonic seed به معنای “بذر یادآور” و seed phrase  به معنای “عبارت بذر” شناخته شده هستند.

در ارزهای دیجیتال Mnemonic Phrase به لیستی از کلمات بازیابی گفته می شود که در موقع بازیابی دارایی های رمزنگاری شده، باید به ترتیب این کلمات را داشته باشید تا امکان بازیابی ارزهای دیجیتال فرآهم گردد.

اگر شخصی به ترتیب از این کلمات استفاده کند، اجازه دسترسی به تمامی ارزهای دیجیتال داخل کیف پول را پیدا می‌کند.

24. Money Transmitter/Money Transfer License

معنی لغوی: انتقال دهنده پول/ مجوز انتقال پول

در آمریکا “انتقال دهنده پول” یا “مجوز انتقال پول” یک نهاد تجاری است که سرویس انتقال یا ابزار پرداخت انواع پول ها (اعم از پول فیات، ارز دیجیتال و یا هر ارزش دیگری) را ارائه می کند.

Moon

معنی لغوی: ماه

کلمه “ماه” در ارزهای دیجیتال کنایه از حرکت رو به بالاست. در ارزهای دیجیتال به شرایطی گفته می شود که قیمت ارز دیجیتالی به صورت مداوم در حال رشد (بالا رفتن) است. برای همین سرمایه گذاران می گویند: کی ماه؟ “?When moon”.

معمولاً سوال “کی ماه ” با “کی لامبو” ترکیب می شود.

Moving Average Convergence Divergence (MACD)

معنی لغوی: همگرایی واگرایی میانگین متحرک

اندیکاتور مک دی “MACD” توسط “جرالد بی اپل” ابداع شده است.از این اندیکاتور در تحلیل‌های تکنیکال جهت بدست آوردن قدرت و جهت یک روند قیمتی استفاده می شود.

اگر میانگین متحرک نمایی 26 دوره ای را از میانگین متحرک نمایی 12 دوره ای کم کنیم MACD به دست می آید. معمولاً اگر MACD به بالاتر از خط سیگنال برود، موقع خرید است و اگر MACD به پایین تر از خط سیگنال برود، موقع فروش است.

Mt.Gox

معنی لغوی: معنای خاصی ندارد

ام تی گاکس” یا “Mtgox” نام یکی از اولین اکسچنج های آنلاین دوسویه بیت کوین با پول فیات بود که در سال 2006 توسط جد مک کالیب (Jed McCaleb) راه اندازی شد ولی به علت گم شدن 850 هزار بیت کوین در سال 2014 تعطیل شد.

Multi-Signature (Multi-sig)

معنی لغوی: چند امضایی

فناوری “چند امضایی” نوع خاصی از امضای دیجیتالی است که برای اولین بار در سال 2012 برای آدرس های بیت کوین اعمال شد و در سال 2013  کیف پول های چند امضایی طراحی شدند.

در چند امضایی یک سند واحد توسط دو یا گروهی از کاربران تایید و امضاء می شود. معمولاً الگوریتم چند امضایی یک امضای مشترک را تولید می کند که متراکم تر از امضاهای مجزای کاربران است. هدف راه اندازی چند امضایی ارتقای امنیت است.

N

Network

معنی لغوی: شبکه

در ارزهای دیجیتال “نت ورک” به مفهوم همه نودهای است که در بلاکچین فعال هستند.

Node

معنی لغوی: گره

به هر وسیله محاسباتی (از قبیل رایانه، موبایل و غیره) که بتواند به بلاکچین متصل شود و معاملات را اعتبار سنجی و ذخیره کند “نود” یا “گره ” گفته می شود. نودهای کامل یک نسخه از دفترکل و تاریخچه معاملات را نگهداری می کند.

No-coiner

معنی لغوی: ضد سکه

نو کوینر” به شخصی اطلاق می شود که نه تنها در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکرده بلکه قاطعانه مخالف ارزهای دیجیتال است و اعتقاد دارد که ارزهای دیجیتال شکست خواهند خورد.

Non-custodial

معنی لغوی: بدون مراقبت- بدون حضانت

اگر محافظت از کلیدهای خصوصی مستقیماً توسط خود کاربر انجام شود و مراقبت از کلید های خصوصی به کیف پول ها یا اکسچنج ها داده نشود به اصطلاح Non custodial یا “بدون حضانت” گفته می شود.

Nonce

معنی لغوی: فقط یک بار

نانس” از یک عبارت قدیمی انگلیسی به معنای “فقط یک بار” گرفته شده است. در ارزهای دیجیتال نانس به یک عدد تصادفی گفته می شود که فقط یک بار برای حل مسئله بلاک از آن استفاده می شود. هنگامی که یک معامله توسط یک ماینر هش می شود، یک عدد دلخواه”یکبار مصرف” تولید می شود که به این عدد یکبار مصرف “نانس” گفته می شود.

O

Off-Ledger Currency

معنی لغوی: ارز بیرون از دفتر کل

ارز خارج از لجر” به رمز ارزی گفته می شود که در خارج از دفتر کل بلاکچین مشخص شده، ایجاد می شود. این ارز خارج از لجر پذیرفته شده و از آن هم استفاده می شود.

Offline Storage

معنی لغوی: ذخیره سازی آفلاین

ذخیره سازی آفلاین” به عملی گفته می شود که ارز دیجیتال را در دستگاه ها و یا سیستم های که به اینترنت متصل نیستند، ذخیره کند.

On-Ledger Currency

معنی لغوی: ارز داخل دفتر کل

ارز دیجیتالی که در دفتر کل بلاکچین استخراج و هم در دفتر کل بلاکچین از آن استفاده شود، به آن ارز “ارز دیجیتال مبتنی بر لجر” گفته می شود.

Online Storage

معنی لغوی: ذخیره سازی آنلاین

ذخیره سازی آنلاین” به عمل ذخیره سازی ارزهای دیجیتال در دستگاهها و یا سیستم های متصل به اینترنت گفته می شود. در این نوع ذخیره سازی احتمال هک و سرقت دارایی ها وجود دارد.

One Cancels The Other Order (OCO)

معنی لغوی: یکی لغو شود و دیگری پیشنهاد

OCO” یک نوعی از سفارش برای خرید و فروش است. در “او سی او” این امکان را فراهم می کند که هم زمان دو سفارش (یکی برای خرید و یکی برای فروش) ثبت شود. اگر بازار در وضعیت صعودی قرار گرفت دستور خرید و اگر در وضعیت نزولی قرار گرفت دستور فروش اجرا می شود.

نکته مهم این که اگر یکی از دستورهای خرید یا فروش اجرا شود به صورت اتوماتیک آن یکی دستور لغو می گردد. برای همین اجرای یکی از سفارشات، همیشه دیگری را لغو می کند.

Open/Close

معنی لغوی: باز/بسته

منظور از “Open ” قیمت اولیه یک ارز دیجیتال در ساعت ابتدای شروع به کار بازار

و منظور از “Close” قیمت پایانی یک ارز دیجیتال در انتهای ساعت پایانی کار بازار است.

قیمت Open و Close برای هر شبانه روز، مجزا اعلام می شود.

Open Source

معنی لغوی: متن باز

دو نوع “کد منبع” نرم افزار وجود دارد: یکی نرم افزارهای منبع باز و دیگری نرم افزارهای منبع بسته یا اختصاصی.

در نرم افزارهای “متن باز” یا “منبع باز” صاحب امتیاز برنامه ی نرم افزار، این اجازه را می دهد تا کدهای نرم افزار، به صورت آزاد در دسترس عموم قرار گیرد. همچنین حق بهبود، تغییر و توزیع نرم افزار برای همگان فراهم است.

در نرم افزار منبع بسته تنها فرد یا تیمی که آن را ایجاد کرده اند به صورت اختصاصی و انحصاری می تواند تغییرات را در کد منبع انجام دهند.

Option

معنی لغوی: اختیار معامله

Option” یا “اختیار معامله” در بازارهای مالی به یک نوع قرارداد اطلاق می شود.

در قرارداد “آپشن” به خریدار این قرارداد، اختیار خرید دارایی (نه اجبار) را در تاریخ مشخص و با قیمت مشخص و از پیش تعیین شده می دهند. از طرفی فروشنده این قرارداد مجبور است (نه اختیار) هر زمان که خریدار مایل بود مفاد قرار داد را اجرا کند.

این قرارداد بر دو نوع است: اختیار خرید (Call) و اختیار فروش (Put) و از نظر اجرا نیز بر دو نوع کلی آمریکایی و اروپایی است.

در قرارداد “اختیار معامله” اگر قیمت آن دارایی در آن تاریخ مشخص از حد قیمت مشخص شده بالاتر رفت، فروشنده متعهد است که آن دارایی را با قیمت مشخص شده در قرارداد به خریدار بفروشد و اگر قیمت به زیر قیمت مشخص شده در قرارداد رفت،خریدار می تواند از خرید انصراف دهد فقط مبلغی که به عنوان پیش پرداخت (ودیعه) واریز کرده، به عنوان جریمه به دست فروشنده می رسد.

به فروشنده “نویسنده اختیار” و به خریدار “صاحب اختیار” می گویند.

Options Market

معنی لغوی: بازار اختیار معامله

بازار اختیار معامله” یک بازار مالی است که در آن افراد بر اساس شرایط قراردادهای معاملات اختیار می تواند اقدام به انجام معامله (خرید و فروش) کنند.

Oracles

معنی لغوی: وحی

اوراکِل” یا وحی به مفهوم ارتباط بین دنیای واقعی با جهان بیرون است.

در بلاکچین و ارزهای دیجیتال “اوراکِل” به نماینده ای گفته می شود که وقایع دنیای واقعی را پیدا می کند و پس از تایید آن وقایع، این اطلاعات را به بلاکچین ارسال می کند تا به وسیله قراردادهای هوشمند به کار گرفته شوند.

به عنوان مثال در شرط بندی مسابقات که با قرار دادهای هوشمند انجام می شود، “اوراکل” نتیجه مسابقه را از منبع معتبر بیرونی دریافت می کند و پس از تایید و مشخص شدن نتیجه قطعی مسابقه، قرارداد هوشمند اجازه برداشت را به برنده شرط بندی می دهد.

Orphan

معنی لغوی: یتیم

در بلاکچین”اُورفِن” یک بلوک معتبر است که متروکه شده و بلوک جدیدی روی آن ساخته نمی شود.

این موضوع زمانی اتفاق می افتد که دو ماینر هم زمان یک بلوک را ایجاد می کنند. با توجه به اینکه فقط یکی از این بلوک ها به عنوان زنجیره بلوک ادامه پیدا خواهد کرد، بلوک دیگر رها شده و به عنوان بلوک یتیم “Orphan block” یا بلوک جدا شده “detached block” شناخته می شود.

Overbought

معنی لغوی: خرید بیش از حد

خرید بیش از حد” یا “وضعیت اشباع خرید” یعنی اینکه وقتی حرکت قیمت ها رو به بالا است این موضوع باعث می شود که بدون توجیه خاصی،  تقاضای بیش از حدی برای خرید آن دارایی وارد بازار شود و قیمت معامله را به میزان بیش از قیمت فعلی افزایش دهد.

خرید بیش از حد کوتاه مدت است و  تا رسیدن قیمت بازار به نقطه اوج ادامه پیدا می کند و پس از آن قیمت ها کاهشی  و اصلاح می شود.

Oversold

معنی لغوی: فروش بیش از حد

فروش بیش از حد”  یا “وضعیت اشباع فروش” یعنی اینکه وقتی حرکت قیمت ها رو به پایین است این موضوع باعث می شود که بدون دلیل خاصی، سفارش بیش از حدی برای فروش آن دارایی وارد بازار شود و قیمت معامله را به میزان کمتر از قیمت فعلی کاهش دهد.

فروش بیش از حد کوتاه مدت است و پس از آن قیمت ها متعادل و اصلاح می شود.

Over The Counter (OTC)

معنی لغوی: معامله خارج از صرافی

او تی سی” یا “معاملات فرا بورس” یک سرویس است که در اختیار معامله گران با حجم بالا قرار داده می شود. چون این معاملات خارج از صرافی (معمولاً به صورت P2P) است. بنابراین بین خریدار و فروشنده هیچ واسطه ای (صرافی) وجود ندارد و دو طرف در خصوص قیمت توافق کرده و سپس انتقال انجام می شود.

دو طرف در “Crypto OTC” یا “او تی سی ارزهای دیجیتال”  یکی به نام معامله گر اختصاصی یا desk و طرف مقابل فرد یا یک موسسه است. این معاملات می تواند به صورت (رمز ارز به رمز ارز) و یا ( رمز ارز به پول فیات) و بالعکس باشد.

P

Pair

معنی لغوی: جفت

مفهوم “پِر” در ارزهای دیجیتال این است که چه مقدار ارز برای خرید یک واحد ارز دیگر مورد نیاز است؟

مثلاً BTC/USD یعنی اینکه ارزش بیت کوین به یک دلار چقدر است؟ در این مثالی که گفته شد به اولین ارز (BTC) ارز پایه “base currency” و به دومین ارز (USD) ارز پیشنهادی“quote currency” گفته می شود.

Paper Wallet

معنی لغوی: کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی” یا “پیپر والت” به یک نوعی از کیف پول سرد (Cold Wallet) است که اطلاعات ارزهای دیجیتال از قبیل کلید خصوصی و یا بذر (SEED) بروی کاغذ چاپ می شود.

معمولاً از کیف پول های کاغذی برای تهیه پشتیبان استفاده می شود.

Peer to Peer (P2P)

معنی لغوی: همتا به همتا

شبکه کامپیوتر “نظیر به نظیر” یا “همسان به همسان” به گروهی از دستگاه ها گفته می شود که به صورت جمعی پرونده ها را ذخیره و یا به اشتراک می گذارند. هر شرکت کننده یا نود به عنوان همکار برابر هستند و وظایف یکسانی دارند.

در شبکه (P2P) هیچ سروری یا مرکزی وجود ندارد.P2P در ارزهای دیجیتال به معنای یک پلتفرم معاملاتی است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به واسطه یا صرافی یا سرور مرکزی به صورت دو به دو انجام  می دهد.

Permissioned Ledger

معنی لغوی: دفتر کل مجاز

لیجر مجاز” به دفتر کلی گفته می شود که جهت دسترسی عموم به آن محدودیت های در نظر گرفته شده است.

دسترسی به این دفاتر فقط برای افراد یا سازمان های امکان پذیر است که مجوز دسترسی داشته باشند. هر کسی که بخواهد معاملات را تایید یا مشاهده نماید باید اجازه را مرجع مرکزی اخذ نماید.

Phishing

معنی لغوی: تله گذاری

اصطلاح “فیشینگ” در حدود سال 1996 توسط هکرهای که حساب ها و رمز های عبور را سرقت می کردند، ابداع شد. فیشینگ یک نوع کلاهبرداری از طریق حمله سایبری است که به منظور بدست آوردن اطلاعات بانکی و محرمانه، توسط هکرها استفاده می شود.

معمولاً در فیشینگ کلاهبردار از طریق استفاده از ایمیل جعلی وانمود می کند که از طرف شخص یا موسسه مورد اعتماد است و از این طریق کاربران را متقاعد می کند که اطلاعات حساس خود را در یک وب سایت جعلی وارد کنند.

Platform

معنی لغوی: سکو یا منبر

در علوم کامپیوتر “پلتفرم” به یک بستری از سخت افزار یا نرم افزار گفته می شود که سایر برنامه ها یا سرویس ها را میزبانی می کند و سایر برنامه ها بر اساس استانداردهای آن پلتفرم توسعه پیدا می کنند.

منظور از پلتفرم در ارزهای دیجیتال در برخی مواقع به منبع اصلی بلاکچین اشاره دارد و برخی مواقع به واسطه گری بین خریدار و فروشنده (صرافی ارز دیجیتال) اشاره دارد. شبیه اینکه فردی بروی سکویی ایستاده و دارایی خود را به خریدار معرفی می کند.

Ponzi Scheme

معنی لغوی: طرح پونزی

این روش سرمایه گذاری در دهه 1920 توسط فردی به نام “چارلز پونزی” استفاده شد. “طرح پونزی” نوعی از کلاهبرداری در سرمایه گذاری است که در آن سود سرمایه گذاری افراد قبلی از محل دریافت وجوه سرمایه گذاران افراد جدید پرداخت می شود.

اگر فرآیند مشارکت و حضور افراد جدید کم شود این طرح متلاشی می شود چونکه اصلاً سرمایه گذاری صورت نگرفته و در نتیجه پولی نیز برای پرداخت سود افراد قبلی وجود ندارد.

Portfolio

معنی لغوی: کیف چرمی بزرگ

درگذشته سهامداران، برگه های سهام خود را در داخل Portfolio می گذاشتند و جهت خرید و فروش به بورس مراجعه می کردند. در بازار های مالی “پُورت فُولیو” در اصطلاح به ترکیبی از سبد دارایی های مالی شامل ترکیبی از سهام، اوراق قرضه و پول نقد، طلا و…گفته می شود.

Portfolio در ارزهای دیجیتال به مجموعه ای از ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های رمز نگاری شده گفته می شود که در اختیار یک شرکت سرمایه گذاری، موسسات مالی یا شخص است.

Premine

معنی لغوی: پیش استخراج

اصطلاح “پیری ماین” به معنای تولید یا استخراج ارز دیجیتال قبل از زمان استخراج آن ارز به صورت عمومی و رسمی است.

پیش استخراج یک روش قانونی است که برای اهدافی مثل بازاریابی و یا تامین بودجه برای سرمایه گذاری و یا پاداش برای توسعه دهندگانی که در آن ارز مشارکت دارند، استفاده می شود.

Pre-sale

معنی لغوی: پیش فروش

پیری سِیل” در ارزهای دیجیتال به پیش فروشی گفته می شود که همیشه قبل از ICO و قبل از جذب مشتری انجام می شود. Pre-sale با هدف تامین سرمایه پروژه ارز دیجیتال و سنجش سطح علاقه عمومی، قبل از عرضه رسمی است.

Private Key / Secret Key

معنی لغوی: کلید خصوصی / کلید مخفی

کلید خصوصی” به تعدادی از حروف و اعداد گفته می شود که از این کلید هم برای تایید خرج کردن ارز دیجیتال و همچنین برای تولید کلید عمومی استفاده می شود.

کلید خصوصی فقط در اختیار مالک ارز دیجیتال است و اگر دیگران به کلید خصوصی دسترسی داشته باشند می توانند آن ارز دیجیتال را تصاحب و مصرف کنند.

PK اختصار کلمه “کلید خصوصی” و SK اختصار کلمه “کلید مخفی” است که هر دو این کلمات، مفهوم مشابهی دارند.

Proof-of-Authority (PoA)

معنی لغوی: اثبات اعتبار

اثبات اعتبار” یا “اثبات اقتدار” یک نوعی از الگوریتم اجماع در ارزهای دیجیتال است که در سال 2017 توسط بنیانگذار اتریوم مطرح شد.

در الگوریتم PoA اجماع بر اساس شهرت است که یک روش کارآمد برای شبکه های بلاکچین به ویژه شبکه های خصوصی است. روش کار به این صورت است که بلوک ها و معاملات توسط شرکت کنندگانی که قبلاً اعتبار آنها تایید شده، مورد بررسی و تایید قرار می گیرد.

Proof-of-Burn (PoB)

معنی لغوی: اثبات سوختگی

اثبات سوختگی” یک نوعی از الگوریتم اجماع در ارزهای دیجیتال است که توسط آیین استوارت (Iain Stewart) مطرح شده است. اجماع در الگوریتم PoB به همان روش POW است یعنی اینکه احتمال استخراج یک بلوک به میزان قدرت استخراج کننده بستگی دارد.

روش کار PoB به این صورت است که استخراج کننده به طور عمدی، تعدادی سکه را به آدرس بی بازگشت (سوزاندن) می فرستد و هر چه قدر تعداد بیشتری سکه سوزانده شود، حق استخراج و احتمال تایید بلوک بیشتری را پیدا می کند. به عبارت دیگر PoB یعنی سوزاندن یک ارز برای به دست آوردن یک ارز دیگر و دکل های استخراج مجازی (Rig)، سوزاندن سکه ها است.

Proof-of-Developer (PoD)

معنی لغوی: اثبات توسعه دهنده

اثبات توسعه دهنده” یکی دیگر از انواع الگوریتم های اجماع در ارزهای دیجیتال است که از سال 2014 مطرح شده است.

در PoD تایید بلاک توسط توسعه دهنده ای که ارز را ایجاد کرده و هم اکنون نیز در شبکه فعال هست، انجام می شود. این کار از ورود توسعه دهنده گان ناشناس و یا جمع آوری غیر مجاز بودجه برای پروژه جلوگیری می کند.

Proof-of-Stake (PoS)

معنی لغوی: اثبات سهام

اثبات سهام” یکی دیگر از انواع الگوریتم های اجماع در ارزهای دیجیتال است که از سال 2011 مطرح شده است. روش کار POS به این صورت است که اعتبار سنج مقداری از ارز را به عنوان سهام ذخیره (یا قفل) می‌کند که این سهام قابل جابجایی و یا خرج کردن نیست.

در این الگوریتم اعتبارسنج (یا افراد سهام دار) به جای استفاده از ماینر، وزن سهام را به عنوان ملاک قدرت و احتمال تایید بلوک قرار می دهند. وزن سهام شامل مقدار ارز ذخیره شده و مدت زمان ذخیره ارز و روش انتخاب تصادفی بلوک تعیین می شود.

Proof-of-Work (PoW)

معنی لغوی: اثبات کار

اثبات کار” یکی دیگر از انواع الگوریتم های اجماع در ارزهای دیجیتال است که از سال 2008 و هم زمان با انتشار وایت پیپر بیت کوین مطرح شد. در الگوریتم اجماع POW یک بلوک جدید از طریق هش کردن (یا استخراج کردن) اعتبار سنجی، ایجاد و در نهایت ثبت می شود.

یکی از تفاوت های الگوریتم POW با الگوریتم POS در این است که سکه ها در الگوریتم POW به مرور زمان ایجاد می شود در صورتی که در الگوریتم POS تماماً و در ابتدا سکه ها آزاد می‌شوند.

Protocol

معنی لغوی: پروتکل

پروتکل” به مجموعه‌ای از قوانین گفته می شود که نحوه تعامل و همکاری اعضاء را در شبکه مشخص می‌کند. در ارزهای دیجیتال پروتکل شامل اجماع، بررسی اعتبار معاملات و مشارکت در شبکه بلاک چین است تا امکان برقراری ارتباط مناسب فراهم شود.

Pseudonymous

معنی لغوی: نام مستعار

Pseudonymous به معنای اقدام یا انجام کاری با نام مستعار (نام جعلی) است. این اصطلاح از دو قسمت گرفته شده Pseudo از یک کلمه یونانی به معنای “غلط” و  anonymous به معنای “بی نام” است.

به عنوان مثال “Satoshi Nakamoto” یک “سی یو دآ مِنِس” است چون هویت اصلی خالق بیت کوین مشخص نیست و این یک نام مستعار است.

Public Address

معنی لغوی: آدرس عمومی

آدرس عمومی” به مجموعه ای از اعداد و حروف گفته می شود که از هش یک کلید عمومی به دست می‌آید و در موقع درخواست واریز ارز دیجیتال به کاربر اجازه می دهد به یک روش ایمن و مطمئن از این آدرس استفاده کند.

Public Blockchain

معنی لغوی: بلاکچین عمومی

بلاکچین عمومی” یا “بلاکچین بدون مجوز” به بلاکچینی گفته می شود که کد منبع آن باز است. در بلاکچین عمومی همه افراد می توانند به داده ها به صورت رایگان دسترسی داشته و آنها را مشاهده و یا در آن مشارکت نمایند.

هم چنین بلاکچین های عمومی به صورت غیر متمرکز است و داده ها در آن غیر قابل تغییر هستند.

Pump and Dump (P&D) Scheme

معنی لغوی: طرح های پاپ و دامپ

طرح های پاپ و دامپ” یک نوعی از تقلب یا دستکاری غیر قانونی در قیمت یک دارایی است. معمولاً برای آن دسته از ارزهای دیجیتال که حجم معاملات پایینی دارند، اتفاق می افتد.

روش کار آنها به این صورت است که تعدادی از افراد به صورت برنامه ریزی شده و مصنوعی و با اظهارات اغراق آمیز باعث جذب سرمایه برای ارز مورد نظر می‌شوند. پس از افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت، ارزهای که قبلاً با قیمت پایین را خریداری کرده اند، را وارد بازار می کنند و از این طریق کسب سود می کنند.

Q

QR Code

معنی لغوی: کد پاسخ سریع

QR Code” مخفف عبارت ” “Quick Response Code است. “کیو آر کد” یک برچسبی است که اطلاعات را در یک الگوی سیاه و سفید گرافیکی نشان می دهد و این اطلاعات پس از اسکن شدن قابل مشاهده است.

در ارزهای دیجیتال از  QR Codeبرای ذخیره یا به اشتراک گذاشتن آدرس و یا کلیدهای کیف پول استفاده می شود.

R

1. Raiden Network

معنی لغوی: شبکه رِی دین

شبکه Raiden به راه حلی گفته می شود که با استفاده از تکنولوژی اتریوم، امکان انجام معاملات سریع و کم هزینه ارزهای دیجیتال در خارج از شبکه، میسر است.

پلت فرم Raiden از تمام توکن های ERC20 پشتیبانی و به عنوان کانال پرداخت لایه دوم اتریوم عمل می‌کند. این موضوع شبیه استفاده از آزاد راه به جای استفاده از جاده جهت رسیدن سریعتر به مقصد توصیف شده است.

2. Replicated Ledger

معنی لغوی: دفترکل تکرار شده

دفتر کل تکرار شده” به کپی دفتر کل توزیع شده در شبکه گفته می شود که در بین همه شرکت کنندگان در شبکه ارز دیجیتال توزیع می شود.

3. Rank

معنی لغوی: رتبه

رتبه” به جایگاه یا موقعیت نسبی یک ارز دیجیتال در بازار گفته می شود.

رتبه بندی ارزها بر اساس درصد حجم کل بازار، قیمت، حجم معاملات روزانه و میزان تغییرات قیمت متفاوت است.

4. REKT

معنی لغوی: از بین بردن یا تخریب شده

رِکت” یک کلمه‌ی در بازی های آنلاین است و برای کسی به کار می رود که توسط حریف به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

در ارزهای دیجیتال زمانی از REKT استفاده می شود که شخصی پول زیادی را از دست می دهد و بیشتر برای توصیف ضرر زیاد در یک معامله است.

5. Relative Strength Index (RSI)

معنی لغوی: شاخص قدرت نسبی

شاخص قدرت نسبی” یک شاخص فنی است که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می شود. این شاخص توسط جی ولز وایلدر (J. Welles Wilder) ارائه شده و به عنوان یک اسیلاتور حرکت (یا نوسانگر حرکت) برای اندازه گیری سرعت و تغییرات قیمت استفاده می شود.

RSI بین 0 تا 100 در نوسان است. در صورتی که کمتر از 30 باشد نشان دهنده فروش بیش از حد و در صورتی که بیشتر از 70 باشد نشان دهنده خرید بیش از حد است.

6. (ROI) Return on Investment

معنی لغوی: نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه” به درصدی گفته می شود که برای اندازه گیری سود سرمایه گذاری استفاده می شود. نرخ بازگشت سرمایه از تقسیم سود خالص به هزینه سرمایه گذاری به دست می آید.

7. Reverse Indicator

معنی لغوی: شاخص معکوس

شاخص معکوس” یک اصطلاحی است که بین معامله گران ارزهای دیجیتال  وجود دارد.

از این اصطلاح برای توصیف کسی به کار می رود که همیشه در پیش بینی حرکت قیمت ارزهای دیجیتال دچار اشتباه می شود.

8. Ring Signature

معنی لغوی: امضای حلقه

Ring Signature” نوعی از امضای دیجیتالی است که این امضا توسط هر عضو حلقه یا گروه (که دارای کلید است) قابل انجام است.در ارزهای دیجیتال از امضای حلقه به عنوان روشی جهت افزایش حریم خصوصی با استفاده از چند امضاء برای تایید معامله استفاده می شود.

در سال 2001 اصطلاح “امضای حلقه” معرفی شد و Monero اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2015 از امضای حلقه استفاده کرد.

S

1. Satoshi (SATS)

معنی لغوی: ساتوشی

ساتوشی” نام کوچکترین واحد بیت کوین (BTC) که معادل 0.00000001 بیت کوین است. ساتوشی از نام(ساتوشی ناکاماتو) بنیانگذار بیت کوین گرفته شده است. از ساتوشی در مباحث و محاسبه های اعداد مالی بیت کوین استفاده می شود.

2. Satoshi Nakamoto

معنی لغوی: ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو” نام مستعار فرد یا گروهی است که در سال 2009 بیت کوین را ایجاد کردند. هنوز اطلاعات تایید شده ای در مورد این نام وجود ندارد.

Satoshi Nakamoto در یک پروفایل آنلاین اعلام کرده است که یک فرد ژاپنی متولد 1975 است ولی جالب است که تمام مکالمه های نرم افزاری و آنلاین ایشان به صورت انگلیسی درج شده است.

3. Scam

معنی لغوی: کلاهبرداری

اسکم” یا کلاهبرداری به عمل غیر قانونی گفته می شود که به وسیله آن فرد را برای ارسال ارز یا پول و  یا برای تشویق به اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه و خصوصی و یا انتقال دارایی با ارزش، فریب می دهند.

در ارزهای دیجیتال بیشتر کلاهبرداری ها در زمینه سرمایه گذاری هرمی یا پونزی، استخراج ابری، پروژه های ICO تقلبی (فیک) و سرقت هویت و یا سرقت کلید های خصوصی و طرح های پاپ و دامپ صورت می گیرد.

مقاله تکمیلی: راهکار شناسایی و پیشگیری از کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال

4. Scrypt

معنی لغوی: رمز نویسی

رمز نویسی” یا “اسکریپت” یکی از الگوریتم های هش مورد استفاده در پروتکل اثبات کار (POW) است که در استخراج بیت کوین استفاده می شود.

اسکریپت ماینینگ ها (Scrypt mining) بیشتر از قدرت CPU به حافظه یا مموری وابسته هستند و این موضوع باعث بهره وری بیشتر انرژی می شود.

5. Second-Layer Solutions

معنی لغوی: راه حل لایه دوم

راه حل لایه دوم” به مجموعه‌ای از راه حل‌ها یا پروتکل‌های گفته می شود که فرآیندها و معاملات بلاکچین را در خارج  و مستقل از زنجیره اصلی (لایه یک) بلاکچین انجام می دهد.

هدف ایجاد لایه دوم افزایش سرعت معاملات و رفع مشکل مقیاس پذیری، بدون نیاز به انجام  تغییرات ساختاری در شبکه بلاکچین است.

Plasma, TrueBit, Lightning Network به عنوان نمونه های از شبکه لایه دوم است.

6. (SEC) Securities & Exchange Commission

معنی لغوی: کمیسیون بورس و اوراق بهادار

SEC” یک سازمان دولتی در کشور امریکا است که با وضع قوانین و الزاماتی از سرمایه گذاران و بازارهای سرمایه گذاری حفاظت می کند و مسئول اجرای قوانین اوراق بهادار فدرال است.

این سازمان کلیه اطلاعات مربوط به بازارها و سرمایه گذاران را جهت نظارت بر فعالیت ها و سازمان های مرتبط در اختیار دارد.

7. Seed

معنی لغوی: بذر

بذر” یا “دانه” به مجموعه ای از کلماتی گفته می شود که به کاربران امکان می دهد تا از کیف پول‌های ارزهای دیجیتال پشتیبان تهیه و یا اطلاعات آن را بازیابی کنند.

Seed به عنوان یک نقطه شروع در کیف پول های قطعی (Deterministic Wallet) و کیف پول‌های بیت کوینی که BIP32 را اجرا می کنند، استفاده می شود.

8. Segregated Witness (SegWit)

معنی لغوی: امضای جدا شده

SegWit” مخفف عبارت Segregated Witness است که از کلمه‎ Segregate به معنی”جدا کردن” و کلمه  ‎witness‎به معنی “گواهی” یا “امضاء” تشکیل شده است.

سِگویت” یک سافت فورک بیت کوین (یا طرح بهبود بیت کوین) است که از سال 2017 با هدف انعطاف پذیری تراکشن ها و افزایش ظرفیت بلاک ها ارائه شد.

این کار از طریق جدا کردن امضاء و انتقال مجزای امضاها صورت می گیرد. با جدا شدن امضاها از فرآیند تایید معاملات، امکان ثبت تعداد بیشتری معاملات در 10 دقیقه فراهم می شود.

9. Selfish Mining

معنی لغوی: استخراج خود خواهانه

در سال ۲۰۱۳ “استخراج خودخواهانه” توسط امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) و ایتای ایال (Ittay Eyal) معرفی شد.

سِلفیش ماینینگ” به وضعیتی گفته می شود که یک ماینر خودخواه پس از اینکه بلوک جدید را استخراج کرد، آن بلوک را برای بقیه ماینرها نمایش نمی دهد تا بتواند سریعتر از سایر ماینرها بلوک بعدی را استخراج کند.

این کار باعث ایجاد طولانی‌ترین زنجیره عمومی و ابطال سایر بلوک های کشف شده در این مدت و افزایش سود ماینر خودخواه می شود.

10. Sell Wall

معنی لغوی: دیوار فروش

در بخش سفارشات صرافی‌های ارزهای دیجیتال، قسمتی که در آن مبالغ مدنظر فروشندگان نمایش داده می شود. “دیوار فروش” گفته می شود.

دیوار فروش از ایجاد یک سفارش بزرگ و یا ترکیب چند سفارش فروش با قیمت یکسان، به وجود می آید. همچنین دیوار فروش می تواند توسط یک فرد ثروتمند و یا گروهی از معامله گران و یا توسط موسسات ایجاد شود.

11. Side Chain

معنی لغوی: زنجیره جانبی

زنجیره جانبی” یک لجر جانبی (دفتر کل جانبی) از بلاکچین است که به موازات اما به صورت مستقل از دفتر کل بلاکچین اصلی کار کند و ارتباط دو طرفه بین زنجیره اصلی و زنجیره جانبی را فراهم می کند.

در Sidechain امکان جابجایی توکن ها و یا سایر دارایی های دیجیتال به صورت امن از بلاکچین اصلی به بلاکچین های دیگر و سپس امکان برگرداندن به بلاکچین اصلی نیز فراهم باشد.

12. Simplified Payment Verification (SPV)

معنی لغوی: تایید پرداخت ساده

باتوجه به اینکه بلاکچین به دلیل اضافه شدن بلوک‌های جدید، هر روز بزرگتر می شود. بنابراین بارگیری کل بلاکچین برای انجام مبادلات آسان و سریع نیست.

برای رفع این مسئله با (SPV) “تایید پرداخت ساده” این امکان فراهم می شود بدون نیاز به بارگیری کل بلاکچین، معامله ارزهای دیجیتال به بلاکچین اضافه شود. این کار از طریق بارگیری فقط هدرهای بلوک و درخواست اثبات ورود به بلاکچین در درخت مرکل انجام می شود.

13. SHA-256

معنی لغوی:الگوریتم هش امن

SHA256” مخفف “Secure Hash Algorithm 256” است.

SHA256 یک تابع هش رمزنگاری شده (فرآیند ریاضی) است که برای هر متنی با اندازه های متفاوت، مجموعه ای تصادفی از حروف و اعداد به طول یکسان 64 کارکتر یا 256 بیت را تولید می کند.

این تابع اولین بار توسط NSA طراحی شد و یکی از امن‌ترین روش‌ها برای محافظت از اطلاعات دیجیتالی است. SHA 256 ذخیره سازی و جستجوی اطلاعات را سریع تر، جابجایی داده ها را محرمانه و غیر قابل هک (امنیت بالا) می کند.

14. Sharding

معنی لغوی: خرد کردن

Sharding” یک لغت قدیمی انگلیسی به معنای”بُرش” است. امروزه از این لغت به معنای خردکردن یک کل بزرگ به قطعات کوچکتر استفاده می شود.

در علوم کامپیوتر “شاردینگ” به فرآیند تقسیم اطلاعات بین چند کامیپوتر تعریف می شود .

در فناوری بلاکچین به یک روش مقیاس گذاری گفته می شود که بلاکچین را به قسمت‌های کوچکتر حاوی توضیحات و تاریخ معاملات با امکان پردازش موازی، تقسیم می کند.

15. Shilling

معنی لغوی: اقدام تبلیغاتی فریب کارانه

شیلینگ” به اقدام فریبکارانه تبلیغی گفته می شود که یک فرد (مثلاً در قالب مشتری)، چیزی را (در ازای دریافت وجه) تبلیغ و یا تخریب می کند.

در ارزهای دیجیتال شیلینگ به تبلیغ یک ارز دیجیتال یا پروژه ICO گفته می شود. اغلب شیلینگ‌ها در ارزهای دیجیتال یا خودشان جزء تیم توسعه دهنده ارز هستند و یا یک سرمایه‌گذار هستند و امیدوارند تا با تبلیغات قیمت ارز آنها افزایش پیدا کند یا جهت تبلیغات پول دریافت کرده‌اند و یا حتی به دنبال این هستند که پروژه رقیب شکست بخورد تا ارزش دارایی آنها بالا برود.

16. Shitcoin

معنی لغوی: شیت کوین

شیت کوین” به سکه‌ای گفته می شود که دارای ارزش نیست و کاربرد خاصی هم ندارد. همچنین ممکن است که آن ارز پس از عرضه در بازار ارزش خود را از دست داده و یا حتی ممکن است اظهار نظر فردی باشد برای ارزی که دوست ندارد.

17. Short

معنی لغوی: رو به نزول

شورت” در لغت به معنای کوتاه است ولی در بازار ارزهای دیجیتال اصلاً به این معنی نیست و به یک نوع استراتژی سرمایه گذاری گفته می شود. زمانی از این استراتژی استفاده می شود که بازار ارز در حال نزول است.

منظور اصطلاح Short Investment Strategy این است که اگر فردی یک ارز دیجیتالی را قرض می گیرد و آن را در بازار نزولی می فروشد به امید آنکه بتواند آن را بعداً با قیمت کمتری بخرد و از اختلاف قیمت به دست آمده، کسب سود کند.

18. Silk Road

معنی لغوی: جاده ابریشم

جاده ابریشم” نام یک سایت غیرقانونی است که از سال 2011 تا 2013 در “وب تاریک” فعالیت می کرد. این سایت با استفاده از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین اقدام به خرید و فروش موارد غیر قانونی از قبیل اسلحه، مواد مخدر و غیره می کرد که توسط FBI تعطیل شد.

19. Smart contract

معنی لغوی: قرار دادهای هوشمند

قرارداد هوشمند” به پروتکل (یا برنامه کامپیوتری) گفته می شود که بدون نیاز به هر گونه واسطه و به صورت مستقل و شفاف برای تسهیل، تایید یا اجرای قرارداد در شبکه بلاکچین طراحی شده است.

هوشمند بودن قرارداد به این معنی است که به محض تحقق شرایط درج شده در قرارداد، به صورت اتوماتیک و هوشمند عملکرد خاص و از پیش تعیین شده ای را اجرا می کند. قراردادهای هوشمند برای اولین بار در سال 1994 سال ها قبل از ارزهای دیجیتال توسط نیک سابو (Nick Szabo) معرفی شد.

20. Soft Cap

معنی لغوی: اوراکل

کلاه نرم” یا “سافت کپ” به حداقل مبلغی که قرار است تیم توسعه دهنده (ICO) از طریق فروش توکن جمع آوری کند. در صورت عدم تحقق کلاه نرم، پول به سرمایه گذاران بازگردانده می شود. چگونگی تنظیم کلاه نرم بستگی به نظر تیم توسعه دهنده دارد. به جای کلاه نرم می توان از عبارت “حداقل عرضه” نیز استفاده کرد.

21. Soft Fork (Blockchain)

معنی لغوی: فورک نرم بلاکچین

در فناوری بلاکچین “سافت فورک” به تغییر پروتکل (قوانین) نرم افزار گفته می شود که در آن فقط بلاک های معتبر قدیمی که قبل از تغییر قانون ایجاد شده اند، غیر معتبر هستند و گرهای (NOD) قدیمی، بلوک های جدید را معتبر تشخیص می دهند.

سافت فورک با گذشته سازگار است یعنی اینکه قانون جدید با قانون قبلی مغایرتی ندارد و گره‌های (NOD) ارتقاء یافته می توانند با گره‌های (NOD) غیر ارتقاء یافته ارتباط برقرار کنند. بنابراین تغییرات اساسی در شبکه بلاکچین ایجاد نشده است. در سافت فورک برای اجرای قانون جدید اکثر ماینرها باید به روز رسانی شوند در صورتی که در هارد فورک برای اجرای قانون جدید باید تمامی ماینرها به روز رسانی شوند.

22. Solidity

معنی لغوی: استحکام

Solidity نام یک زبان برنامه‌نویسی کامپیوتری است که توسط شبکه اتریوم برای ایجاد و یا توسعه قراردادهای هوشمند از آن استفاده می شود.

23. Spoon (Blockchain)

معنی لغوی: قاشق بلاکچین

قاشق بلاکچین” یک مفهوم فنی جدید است که همانند فورک می تواند به دو شکلHard Spoon یا Soft Spoon باشد. قاشق نرم (Soft Spoon) به عنوان زیرمجموعه ای از همان پروتکل در همان بلاکچین رقابت می کند.

درصورتی که قاشق سخت (Hard Spoon) یک متاپروتکل است که در بالای بلاکچین قرار می‌گیرد و با بلاکچین اصلی رقابت نمی کند بلکه برای دسترسی بیشتر طراحی شده است.

در واقع قاشق سخت یک بلاکچین جدید است که توکن جدید تولید می کند و این توکن های جدید، جایگزین تعادل در توکن های بلاکچین اصلی می شود.

24. Spot

معنی لغوی: نقطه یا لحظه

اسپات” در ارزهای دیجیتال به معامله خرید یا معامله فروشی گفته می شود که در همان لحظه معامله، تسویه می شود و در آن مقدار مشخصی ارز دیجیتال را با قیمت مشخص و برای تاریخ مشخصی معامله می کنند.

25. Spot Market

معنی لغوی: بازار  لحظه ای

بازار اسپات” یا “بازار نقطه ای” به یک نوع بازاری مالی گفته می شود که معاملات به صورت spot یا لحظه ای انجام می شود یعنی به صورت لحظه ای یا فوری پول و دارایی با هم مبادله و تسویه می شود.

26. Stablecoin

معنی لغوی: سکه های پایدار

استیبل کوین” از دو کلمه Stable به معنی ثابت و Coin به معنای سکه است.

سکه‌های پایدار یک نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که دارای نوسانات بسیار کمی در قیمت (تقریباً قیمت آنها ثابت) است. ارزش استیبل کوین ها تحت تاثیر ارزش آن دارایی است که به عنوان پشتوانه معرفی شده است.

به عنوان مثال برخی از ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه طلا یا دلار است.

27. Staking

معنی لغوی: سهام

Stake” یا “سهام” به مقدار ارز دیجیتالی که توسط کاربر به عنوان وثیقه به کیف پول خاصی واریز می شود تا به این وسیله شرایط لازم و اجازه ثبت و بررسی صحت معاملات در آن شبکه را به دست آورد.

Staking به یک نوعی از روش ثبت و اعتبار سنجی معاملات ارزهای دیجیتال گفته می شود که در آن (Proof of Stake) سهامداران می توانند براساس میزان سهام خود نسبت به بررسی، ثبت و تایید معاملات اقدام نمایند. هر چه سهم بیشتر باشد، شانس تایید معاملات و دریافت پاداش بیشتر است.

28. Stale Block

معنی لغوی: بلوک کهنه

وقتی یک استخراج کننده ارز دیجیتال بلوک معتبری را پیدا می کند، آن بلوک را در کل شبکه  منتشر می شود. این بلوک معتبر به نزدیکترین گره‌ی که به محل استخراج است می رسد.

حال اگر دو استخراج کننده دور از هم، به طور همزمان موفق شوند بلوک معتبری را پیدا کنند، در شبکه تضاد می شود چون باید تنها یک بلوک معتبر وجود داشته باشد. برای رفع این مشکل بلوکی که طولانی تر است به عنوان بلوک معتبر و بلوک های کوتاهتر به عنوان”بلوک  اِستیل” یا “بلوک کهنه” شناخته می شوند.

29. State Channel

معنی لغوی: کانال وضعیت

منظور از “State” وضعیت چیزی در زمان خاص و  منظور از “Channel”محلی برای برقراری ارتباط است.

اِستیت چَنِل (State Channel) به مکانی امن گفته می شود که در آن معاملات مجاز در آن انجام می شود و پس از ثبت در شبکه بلاکچین منتشر می شود. به عبارت دیگر  State Channel یک راه حل لایه دوم  است که به صرفه تر، خصوصی و کارمدتر می باشد.

.

30. Symbol

معنی لغوی: نماد

سِمبل” به حروف یا ترکیبی از حروف و اعداد گفته می شود که به عنوان نماد ارز دیجیتال است. به عنوان مثال BTC به عنوان سمبل بیت کوین است.

T

Taint

معنی لغوی: لکه دار کردن

Taint” در ارزهای دیجیتال به مفهوم “نشانه گذاری“است. “Taint” به درصدی از ارزهای دیجیتال موجود در حساب فرد گفته می شود که قابل ردیابی و دنبال کردن باشد.

به عنوان مثال Taint برای اندازه گیری تعداد سکه‌های موجود در کیف پول، که برای فعالیت‌های غیر قانونی استفاده شده است.

 Tangle

معنی لغوی: گره خوردن

تَن گِل” یک فناوری است که توسط ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) ایجاد شده و از آن برای ثبت معاملات به جای بلاکچین استفاده می شود. Tangle از نمودارهای دایره ای مستقیم یا (DAG) directed acyclic graphs ایجاد شده که در برابر محاسبات کوانتومی مقاوم هستند.

در این عبارت “Graphs” به مفهوم ساختاری از واحد ها و “Acyclic” به مفهوم اینکه نمودارها تکرار نمی شوند و  “Directed”  به مفهوم اینکه فقط در یک جهت ساخته می شوند.

در Tangle برای اینکه یک معامله واجد شرایط ثبت باشد، شخص ابتدا باید دو معامله قبلی را تایید کند تا دیگران بتوانند معامله وی را تایید کنند.

Testnet

معنی لغوی: شبکه آزمایشی

Testnet” در ارزهای دیجیتال به بلاکچینی گفته می شود که توسط توسعه دهندگان ارز به جای بلاکچین اصلی استفاده می شود تا ایده‌های جدید را در آن آزمایش کنند.

Technical Analysis / Trend Analysis (TA)

معنی لغوی: تحلیل روند / تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال” به روشی گفته می شود که با مطالعه و بررسی تاریخچه قیمت‌ها و حجم معاملات و نیز تجزیه و تحلیل های آماری و استفاده از ابزارها، قیمت های آینده یک دارایی را با توجه به سوابق گذشته پیش بینی می کنند.

(Tor) The Onion Router

معنی لغوی:  مسیر یابی پیازی

مسیر یابی پیازی” اولین بار پروژه Tor در سال 2002 برای حفاظت از ارتباطات محرمانه دولتی عرضه شده است.

شبکه تور” به نرم افزاری رایگان و منبع باز گفته می شود که امکان برقراری ارتباط ناشناس را فراهم می کند به نحوی که مکان و محتوای ارتباطات کاربران مخفی می ماند. این نرم افزار به شکل یک تونل مجازی طراحی شده که گِره اول (NOD) اطلاعات را از فرستنده دریافت می کند و به گِره بعدی می دهد.

گره دوم بدون اینکه بداند این بسته از کجا آمده و یا محتوای آن چیست، بسته را به گِره سوم می دهد. این کار آنقدر ادامه پیدا می کند تا بسته به گره نهایی برسد و تنها گِره پایانی می تواند از محتوای پیام مطلع شود. با این کار فرستنده و محتوای پیام برای همگان محرمانه می ماند.

Think Long Term (TLT)

معنی لغوی: بلند مدت فکر کردن

بلند مدت فکر کردن” به طرز فکر یک سرمایه گذار گفته می شود که به دنبال کسب سود کوتاه مدت نیست و افق سرمایه گذاری آن ممکن است چند ماه یا سال باشد.

This Is Gentlemen

معنی لغوی: این آقای محترم

Gentlemen” برای فردی به کار می رود که دارای موقعیت اجتماعی خوبی است. (یک اصطلاح مودبانه است). معمولاً از اصطلاح This Is Gentlemen برای مقدمه‌ای برای یک خبر خوب استفاده می شود.

Ticker

معنی لغوی: علامت گذاری

Ticker” به علامت منحصر به فرد ارز دیجیتال گفته می شود که از مختصر شدن نام آن دارایی به دست می آید و به عنوان شناسه آن دارایی مورد استفاده قرار می گیرد.

Timelock / Locktime

معنی لغوی: قفل زمان/ زمان قفل

قفل زمان” شرطی است که برای انجام یک معامله قرار داده می شود تا آن معامله تحت شرایط مبتنی بر زمان انجام شود و یا آن معامله در زمان خاص در بلاکچین قفل گردد.

Timestamp

معنی لغوی: مهر زمان

Timestamp” از دو کلمه Time به  معنی “زمان” و stamp به معنای “مُهر” تشکیل شده است. Timestamp به نوعی از شناسایی تاریخ و ساعت دقیق یک معامله خاص گفته می شود.

هدف “مُهر زمان” در بلاکچین ضبط دقیق زمان یک رویداد به صورت غیر قابل تغییر است و این موضوع باعث می‌شود تا گزارش “تایم اِستَمپ” به صورت دقیق شامل تاریخ، ساعت و روز باشد.

Token

معنی لغوی: توکن

“توکن ها” یک واحد دیجیتالی است که امکان دسترسی و استفاده از سیستم اقتصادی رمز گذاری شده را فراهم می‌کنند. توکن ها معمولاً در بالای یک بستر قرارداد هوشمند ساخته می شوند و به خودی خود، ارزش ندارند بلکه ساخته می شوند تا نرم افزار ها در اطراف آن توسعه یابند. همچنین دارندگان توکن می توانند در شبکه یا محصول مرتبط با آن توکن شرکت کنند.

Token Generation Event

معنی لغوی: رویداد تولید توکن

زمان تولید توکن” یا (TGE) به زمانی گفته می شود که در پلتفرم قرارداد هوشمند یک توکن جدید ایجاد و در دسترس عموم قرار می گیرد.

Tokenize

معنی لغوی: تبدیل به توکن کردن

توکن آیز” به فرآیندی گفته می شود که طی آن یک دارایی حقیقی (مثل خانه، ماشین و..) به دارایی دیجیتالی با ارزش (به نام توکن) تبدیل می شود و در بلاکچین قرار می گیرد. با استفاده از “tokenization” یا “توکن سازی” می‌توان فقط بخشی از دارایی را در یک محیط امن و به دور از کلاهبرداری، معامله کرد و نیاز به فروش کل دارایی نیست.

به عنوان مثال یک خانه را به 200 توکن تبدیل می شود و با توجه به درخواست مالک، تنها 10 توکن آن فروخته می‌شود.

Total Supply

معنی لغوی: کل سرمایه

کل عرضه” یا “کل سرمایه” به کل سکه ها و یا توکن های موجود در بازار گفته می شود که در دسترس عموم است و شامل سکه ها یا توکن های که قبلاً تولید شده منهای سکه های از بین رفته و یا سوزانده شده.

Total Value Locked (TVL)

معنی لغوی: ارزش کل قفل شده

“ارزش کل قفل شده” تعداد دارایی هایی را نشان می دهد که در حال حاضر در یک پروتکل خاص قرار دارند و به اصطلاح توسط کاربران قفل شده است. از این معیار برای اندازه گیری سلامت کلی پروژه های DeFi و یا برای سنجش بازدهی بازار دیفای استفاده می شود.

Trade Volume

معنی لغوی: حجم تجارت

ترید والیوم” به حجم معاملات یک دارایی در 24 ساعت گفته می شود.

هر چه قدر حجم تجارت یک ارزهای دیجیتال بیشتر باشد به معنای این است که این ارز تعدادی زیادتری خریدار و فروشنده در شبانه روز دارد. بنابراین این ارز سریعتر نقد می شود و دارای نقدینگی یا liquidity بالاتری است.

Transaction (TX)

معنی لغوی: معامله کردن

Transaction” به معنای انتقال پول از فردی به فرد دیگر به خاطر انجام معامله است. در ارزهای دیجیتال “تِرَن زَکشِن” به عمل مبادله ارزهای دیجیتال در شبکه بلاکچین گفته می شود.

Transaction Fee

معنی لغوی: هزینه معامله

Transaction Fee” به معنای هزینه یا کارمزد انجام معامله است. این کارمزد به ماینرها یا افرادی که عملیات بررسی و تایید معاملات را انجام می دهند پرداخت می شود. بدیهی است هر چه قدر یک فرد کارمزد بالاتری پرداخت کند, بررسی و تایید معامله وی سریعتر و خارج از نوبت انجام می شود.

Trustless

معنی لغوی: بی اعتماد

ویژگی Trustless در شبکه P2P توسط بیت کوین معرفی شد.”تِراست لِس” در معاملات شبکه غیرمتمرکز به این معنی است که معاملات طبق برنامه در نظر گرفته شده اجرا می شود و هیچ نیازی به شناخت یا اعتماد به یکدیگر یا شخص ثالثی نیست. البته در بلاکچین اعتماد به طور کامل از بین نمی رود، بلکه اعتماد بین اعضای شبکه توزیع می‌شود.

Tumbler

معنی لغوی: تامبلر

تامبلر” نام دیگر “سرویس میکس” یا  Mixing Service است که در همین لغت نامه توضیح داده شده است.

Turing-Complete

معنی لغوی: تورینگ کامل

آلن تورینگ “Alan Turing” اسم یک دانشمند انگلیسی و کلمه “Turing” از نام وی گرفته شده است. با توجه به کاربردهای بلاکچین و فناوری اسکریپت نویسی برخی از تورینگ ها کامل هستند (مثل: ماشین مجازی اتریوم (EVM)  که می تواند هر مسئله ای پیچیده ای را حل کند) و برخی از تورینگ ها هم غیر کامل هستند (مثل: بیت کوین که نمی تواند هر مسئله ای را حل کند).

تورینگ کامپلیت” اصطلاحی است که برای توصیف ماشین های شبیه سازی شده و زبان های برنامه نویسی مدرن به کار می رود و به ماشینی گفته می شود که از الگوریتم محاسباتی تزچرچ تورینگ (Church Turing thesis)  استفاده می کند و قادر است با در نظر گرفتن زمان و حافظه کافی و قدرت پردازش و رعایت دستورالعمل های صحیح، هر مسئله پیچیده ای را حل کند. بنابراین اتریوم می تواند بر اساس مفاد قرارداد هوشمند، هر مسئله ای را درک و اجرا کند.

U

1. Unconfirmed

معنی لغوی: تایید نشده

اگر معامله ای در شبکه بلاکچین باشد و توسط نودهای شبکه تایید نشود آن بلوک به شبکه اضافه نمی شود و به اصطلاح  Unconfirmed “آن کانفرم” شده است.

2. Universal Time Coordinated (UTC)

معنی لغوی: زمان هماهنگ جهانی

زمان هماهنگ جهانی” به یک استاندارد اولیه زمانی گفته می شود که در سطح بین المللی برای تنظیم ساعت ها و زمان ها از آن استفاده می شود.

با توجه به اینکه سیستم ارزهای دیجیتال به صورت غیر متمرکز هستند و کاربران آن نیز از سراسر دنیا با مناطق زمانی مختلف فعالیت می کند بنابراین جهت پیشگیری از سردرگمی نیاز به یک زمانبندی استاندارد است. (UTC) به عنوان جانشین ساعت گرینویچ (GMT) است.

3. Unpermissioned Ledger

معنی لغوی: دفتر کل بدون اجازه

منظور از “دفتر کل بدون اجازه” یا “لجر بدون اجازه” همان بلاکچین عمومی است. که افراد بدون نیاز به اجازه گرفتن، به اطلاعات دفتر کل دسترسی و یک نسخه از آن را در اختیار داشته باشند و بتوانند داده های را به دفتر اضافه کنند.

4. Unspent Transaction (TX) Output (UTXO)

معنی لغوی: خروجی معامله مصرف نشده

نحوه اجرای معاملات در شبکه بلاکچین با اجرای معاملات در بازارهای عادی متفاوت است. به عنوان مثال فرض بگیرید شما دارای 10 بیت کوین هستید و می خواهید که تعداد 3 بیت کوین را  بفرشید. وقتی درخواست فروش 3 بیت کوین به شبکه ارسال می کنید، مکانیزم شبکه بلاکچین به این روش عمل می کند که ابتدا کل 10 بیت کوین را از کیف پول شما خارج می کند و پس از تحویل 3 بیت کوین به کیف پول مقصد، در نهایت تعداد 7 بیت کوین  الباقی را به عنوان “خروجی معامله مصرف نشده” یا (UTXO) به کیف پول شما برمی گرداند. (UTXO قابل مشاهده یا تغییر توسط کاربران نیست).

بنابراین “خروجی معامله مصرف نشده” مقدار خروجی یک معامله است که هزینه نشده و به عنوان ورودی به کیف پول شما بر می گردد تا در معاملات جدید از آن استفاده شود. بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتالی است که از مدل UTXO استفاده می کند.

V

1. Validator

معنی لغوی: اعتبار سنج

اعتبارسنج” به یک شرکت کننده در بلاکچین اثبات سهام (POS) گفته می شود که مقداری از ارزدیجیتال خود را درکیف پول مخصوص به عنوان سهام نگهداری می کند (بدون امکان برداشت) و با توجه به مدت زمان و میزان سهام نگهداری شده، می تواند برای امضای بلوک اقدام نماید.

2. Vanity Address

معنی لغوی: آدرس غرور

“Vanity” از لحاظ لغوی به معنای غرور و خودخواهی است و “Vanity Address” تحت الفظی به مفهوم آدرسی است که خودتون می خواهید و یا “آدرس سفارشی” نیز است.

در ارزهای دیجیتال “وانیتی آدرس” عبارتست از یک آدرس عمومی سفارشی است که ابتدای آن آدرس با تعدادی از حروف و اعداد سفارش داده شده شروع می شود. همچنین برنامه ای که تولید “وانیتی آدرس” می کند vanitygens (ژنواتور وانیتی) نامیده می شود.

به عنوان مثال با Vanity Address امکان ایجاد آدرس بیت کوینی وجود دارد که ابتدای آن آدرس با نام یک شرکت شروع شود و کاربرد خاص دیگری ندارد. شبیه آدرس 1appleW1Gz58N82qbpvK2Jqq2L5Mq3HppB6EW

3. Vaporware

معنی لغوی : ظرف بخار

اصطلاح “وی پِر وِر“به پروژه­ های رمزنگاری شده ای اطلاق می شود که مورد مشخصی برای استفاده ندارند و یا هرگز توسعه پیدا نکرده و موفق نشده اند.

4. Venture Capital

معنی لغوی : سرمایه­ گذاری خطرپذیر

در کسب و کارهای جدید و کوچک VC به نوعی تامین سرمایه مالی (یا انتقال دانش فنی یا مدیریتی) گفته می شود که آن کسب و کار، پتانسیل رشد طولانی مدت دارد ولی با توجه به اینکه فاقد سابقه کار است، معمولاً این نوع سرمایه گذاری دارای ریسک بالایی هستند. تأمین مالی سرمایه خطرپذیر در فضای ارزهای دیجیتال با VC معمولی تفاوتی ندارد و بیشتر در زمینه عرضه توکن ها استفاده می شود.

5. Virgin Bitcoin

معنی لغوی : بیت کوین بِکر (استفاده نشده)

ویرجین بیت کوین” به بیت کوینی گفته می شود که توسط یک ماینر به عنوان پاداش دریافت شده ولی تاکنون هزینه یا استفاده نشده است.

6. Volatility

معنی لغوی : نوسان، بی ثبات

به اندازه گیری میزان تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال (با استفاده از انحراف معیار یا واریانس) در یک دوره زمانی مشخص “وآله تی لِتی”  گفته می شود. معمولاً به دلیل حجم کم سرمایه بازار ارزهای دیجیتال Volatility ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازار های مالی، بالاتر است.

7. Volume

معنی لغوی : حجم، اندازه

به مبلغ یا میزان ارزش پولی معاملات­ (خریدو­­ فروش) یک ارز­­­ دیجیتال در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً 24 ساعته) “والیوم” گفته می شود. از Volume در تحلیل های تکنیکال برای بررسی قدرت روند و جهت حرکت قیمت و پیش بینی قیمت یک ارزدیجیتال استفاده کرد.

W

1. Wallet

معنی لغوی : کیف پول

کیف پول ارز دیجیتال به یک واسط دیجیتالی ایمن بین کاربر با بلاکچین گفته می شود که به کاربر اجازه دریافت، نگهداری و ارسال ارز دیجیتال را می دهد. کیف پول های ارزهای دیجیتال در واقع پول را ذخیره نمی کنند بلکه مشخص می کنند که چه کسی اجازه دسترسی به ارز دیجیتال را دارد. دسترسی تنها با رمز عبور (یا کلید) امکان پذیر است. کیف پول های ارزهای دیجیتال سه دسته هستند. Custodial و  Hot Wallet و Cold Wallet

2. Wash Trade

معنی لغوی : شستن معامله

اگر دارندگان صرافی یا مالکان ارز دیجیتال برای بزرگ نمایی در مورد افزایش  Volume صرافی و یا یک ارز دیجیتال، اقدام به انجام معاملات غیرواقعی کنند بنابراین حجم معاملات با دستکاری بالا نشان داده می شود که به این عمل “واش ترید” گفته می شود. به عبارت دیگر “شستن معامله” شامل انجام معامله مصنوعی توسط یک طرف واحد در بازار با هدف افزایش حجم تجارت است.

3. Watchlist

معنی لغوی : لیست تماشا

لیست تماشا” به لیستی گفته می شود که هر کاربر بر اساس نوع فعالیت یا علاقه شخصی برای پیگیری و یا کنترل تغییرات ارزهای دیجیتال ایجاد می کند. همچنین می توان گفت که “لیست تماشا” یکی از ویژگی های یک وب سایت است.

4. Weak Hands

معنی لغوی : دست ضعیف

دست ضعیف” اصطلاحی است که برای توصیف یک سرمایه گذار بدون برنامه و با اضطراب به کار می رود که به محض افت ارزش سرمایه گذاری به صورت عجولانه و غیر منطقی اقدام به فروش دارایی خود می کند.

5. Wei

معنی لغوی : معنی خاصی ندارد- نام یک رودخانه در شمال چین است

به کوچکترین مقدار سکه اتریوم “وی” گفته می شود. یک سکه اتریوم ( اِتر ) معادل یک کوینتیلیون وی (wei quintillion) است.

یعنی  wei 1,000,000,000,000,000,000 = ether 1

6. Whale

معنی لغوی : نهنگ، وال

وال” اصطلاحی است که برای توصیف شخص (سرمایه گذار) به کار می رود که مقدار زیادی ارز دیجیتال در اختیار دارد. “نهنگ ­ها” قدرت ایجاد تغییرات قیمتی و یا دستکاری در قیمت بازار را دارند.

7. When Lambo

معنی لغوی : چه موقع لامبو

عبارت”لامبو” از کلمه لامبورگینی گرفته شده است. از اصطلاح لامبو در ارزهای دیجیتال زمانی استفاده می شود که سرمایه گذاران به صورت نمادین از یکدیگر می پرسند که در صورت ثروتمند شدن چه موقع خودروی گران قیمت لامبورگینی را خریداری کنند.

8. When Moon

معنی لغوی : چه موقع ماه

کلمه “ماه” در ارزهای دیجیتال کنایه از “به سمت بالا” است. در ارزهای دیجیتال زمانی “کی ماه” گفته می شود  که قیمت ارز دیجیتالی به صورت مداوم در حال رشد (بالا رفتن) است.

9. Whitelist

معنی لغوی : لیست سفید

لیست سفید” لیستی از افراد علاقمند است که قصد دارند در یک پروژه (ICO, IEO, STO,…) شرکت کنند و یا آن را خریداری کنند. این افراد پس از تایید می توانند به توکن‌­ها جهت فروش دسترسی داشته باشند.

10. Whitepaper

: معنی لغوی : کاغذ سفید

کاغذ سفید” یک متن حدود 6 صفحه­ ای شامل: عنوان، فهرست، مقدمه، توضیحات مشکل، ارائه راه حل و نتیجه ­گیری است. این متن به عنوان سند اولیه ­ای است که با هدف توضیح محصول، بیان مزایای طرح و ایجاد علاقه در سرمایه گذاران توسط تیم پروژه ICO طراحی و ارائه شده و دارای اطلاعات فنی و نقشه راه پروژه است.

Y

1. Year to Date

معنی لغوی : سال به تاریخ

سال به تاریخ” اصطلاحی است که به دوره بین روز اول سال تا تاریخ فعلی اشاره دارد.YTD در موقع بررسی روندها یا اندازه گیری عملکرد در برابر اهداف و تجزیه و تحلیل عملکرد بازار دارایی به کار می رود. به عنوان مثال میزان سود حاصل از سرمایه گذاری در بیت کوین از اول سال تا تاریخ امروز.

Z

1. Zero Confirmation Transaction

معنی لغوی : معامله صفر تأیید

معامله صفر تایید” به معامله‌­ای گفته می شود که توسط صفر (هیچ) ماینری تایید نشده است.

یک معامله تنها زمانی پذیرفته می شود که توسط ماینرهای شبکه تایید و در یک بلوک قرار داده شود. بنابراین در “معامله صفر تأیید” یا (ZCT) هنوز معامله در شبکه بلاکچین تایید و ثبت نشده و اعتباری ندارد.

2. Zero Knowledge Proof

معنی لغوی : اثبات دانش صفر- اثبات دانایی صفر

در شبکه بلاکچین همه کاربران به اطلاعات مربوط به مقدار ارز، آدرس فرستنده و گیرنده و… دسترسی دارند. با استفاده از “اثبات دانش صفر” یا ZKP دیگر نودهای شبکه که قوانین اجماع را اجرا می کنند، نیازی به دانستن همه اطلاعات معامله ندارند و کاربر از طریق اثبات ریاضی به شبکه نشان دهد که رمز عبور صحیح را در اختیار دارد و مالک واقعی ارز دیجیتال هست (ولی فاش نمی کند).

همچنین در ZKP دو طرف معامله قادر به تأیید اطلاعات هستند ولی مشخص نیست که این اطلاعات چیست (در سایر اجماع ها، حداقل باید یکی از دو طرف به همه اطلاعات دسترسی داشته باشد).

زی کش (Zcash) اولین ارزدیجیتال است که از این روش جهت تایید معاملات استفاده کرد. در “اثبات دانش صفر” می توان فرآیند احراز هویت دیجیتال را بدون استفاده از رمز عبور و یا فاش کردن اطلاعات حساس، انجام داد و فقط صحت اطلاعات، تایید می شود و هیچ (صفر) اطلاعات اضافی رد و بدل نمی شود.

3. ZK-SNARK

معنی لغوی: اثبات غیرتعاملی­ کوتاه دانش صفر ( اثبات بدون تاثیر بر یکدیگر کوتاه دانش صفر)

زِدکِی– اِس نارک” به اثبات دانش صفر گفته می شود که به تعامل بین اثبات کننده prover و تایید کننده verifier نیاز ندارد.

این عبارت مخفف شده Zero Knowledge -Succinct Non-Interactive Argument of Knowledge است که در آن succinct به مفهوم کوچکتر شدن اندازه اثبات و Non-interactive به مفهوم عدم نیاز پروتکل به تعامل بین اثبات کننده و تایید کننده است.

zk-SNARK در زی کش معمولاً باعث می شود که معاملات بلافاصه تایید شود.

4. ZK-STARK

معنی لغوی: اثبات شفاف مقیاس پذیر دانش صفر

ZK-STARK به عنوان نسخه جایگزین جدید از ZK-SNARK است که از اثبات دانش صفر استفاده می کند و با روش تصادفی قابل تایید عمومی برای ایجاد سیستم استفاده می کند (به نصب اولیه مطمئن نیاز ندارد) و نسبت به نسخه قدیمی تر از نظر سرعت و اندازه محاسباتی مقیاس پذیرتر و در برابر حملات کوانتومی مقاوم‌­تر شده اند.

زِدکِی– اِس تارک” مخفف شده عبارت Zero-Knowledge Scalable Transparent Arguments of Knowledge است.