قوانین بیت کوین ایران

یک سال پیش ، هیئت وزیران در تصویب نامه شماره 58144/ت55637هـ مورخ13/05/1398 نحوه استخراج مجاز و نحوه محاسبه تعرفه برق و گاز مصرفی ماینرها را مشخص و تصویب کرد.

در این تصویب نامه امکان صدور مجوز استخراج بیت کوین فراهم شد ولی مجوز معامله صادر نشد.

هیئت وزیران بعد از گذشت یک سال از این تصویب نامه، یک تبصره دیگر به بند 1 آن تصویب نامه اضافه کرد.

طبق تصویب نامه جدید هیئت وزیران که طی شماره 86573/ت58078هـ مورخ 30/07/1399 ابلاغ شده، آمده است:

«رمز ارز های استخراج شده بر اساس مجوز های صادر این تصویب نامه صرفاً برای تامین ارز  واردات کشور و بر اساس مقرراتی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می کند قابل مبادله خواهند بود. استخراج کنندگان باید رمز ارز  دست اول تولید شده را تا سقف مجاز  و به صورت مستقیم (بدون واسطه) به کانال های معرفی شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی عرضه نمایند. سقف مجاز رمز ارز استخراج شده و قابل مبادله توسط هر واحد استخراج کننده، بر اساس میزان انرژی مصرف شده توسط  آن واحد، طبق دستور العملی که توسط وزارت نیرو تدوین می شود ، تعیین و به صورت دوره ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد».

هر چند که این تصویب نامه ها با تاخیر و به صورت ناقص مصوب و ابلاغ گردید ولی به نظر می رسد رویکرد دولت به سمت مجاز شمردن و گسترش صنعت ارزهای دیجیتال است.

در دو سال گذشته مقررات و دستوالعمل های در خصوص نحوه فعالیت رمزارز ها مصوب و ابلاغ شده است. قطعاً با مجاز شمردن و حمایت از صنعت رمز ارز ها، ایران می تواند به قطب تولید بیت کوین در جهان تبدیل شود.

به دلیل فشارها و تحریم های بین المللی علیه اقتصاد ایران ، میزان ذخایر ارزی کشور طی دو سال گذشته 33 درصد کاهش یافته است. بدیهی است که گسترش صنعت ارزهای دیجیتال می تواند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش اثرات تحریم ها باشد.

این خبر در رسانه های معتبر بین المللی به ویژه رسانه های مربوط به حوزه رمز ارزها واکنش گسترده ای داشته است.

 

ایران به لحاظ داشتن منابع فسیلی زیاد (8 درصد منابع نفتی و 18 درصد منابع گازی جهان) ارزان ترین قیمت انرژی را در جهان دارد و به همین دلیل تولید بیت کوین در ایران به صرفه است.

 

مصوبه مهم هیئت وزیران

مصوبه مهم هیئت وزیران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *