ویژگی‌های بیت کوین

اساسا برای اختراع هر چیزی به دنبال ویژگی‌هایی هستیم که در گذشته موارد مشابه آن وجود نداشته است و نیاز انسان‌ها به آن نیز مشهود بوده است، مانند اختراع لامپ که ویژگی‌هایی دارد که تا قبل از آن هیچ وسیله روشنایی، آن ویژگی‌ها را در بر نداشت.
این موضوع در مورد بیت کوین نیز به همین صورت است که بیت کوین نیز به دلیل وجود خلأهایی ایجاد شده است که خلأ روش‌های دیگر، نقطه قوت این روش می‌باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین

از جمله ویژگی‌های بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. غیر متمرکز بودن
  2. ناشناس بودن
  3. شفاف بودن
  4. سریع بودن
  5. غیر قابل لغو بودن

در ادامه در مورد هر کدام از این موارد بیشتر صحبت می‌کنیم.

1. غیر متمرکز بودن

یکی از مواردی که گردش مالی‌های معمول یک عیب محسوب می‌شود مسئله متمرکز بودن است.
به این معنی که مردم یک منطقه یا یک کشور دارای سیستم نظارتی واحدی روی گردش‌های مالی خود هستند به این صورت که دولتمردان و بانک‌های مرکزی می‌توانند تراکنش‌های مالی افراد را مشاهده کرده و حتی در قبال آن تصمیم‌گیری نمایند.

ویژگی‌های بیت کوین

این موضوع تا حدی مسئله حریم خصوصی را نیز نقض می‌کرد و هنوز هم ادامه دارد مسئله دیگری که منجر به ساخته شدن بیت کوین شد، مسئله سیاست و وابستگی مالی و سیاسی بوده است به صورتی که اگر کشوری مورد تحریم واقع نمی‌شد و گردش مالی آن کشور با کشورهای دیگر با مشکل مواجه می‌شد، تجارت و تبادل ارز نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفت و می‌گیرد.
با یک یا چند جلسه مشاور درباره بیت کوین اطلاعات خوبی از بیت کوین به دست می‌آورید.

علاوه بر این کشورهایی که با یکدیگر حساب‌های مالی داشتند نیز، در هنگام تبادل مشکلاتی متوجه آن‌ها می‌شد، به عنوان مثال در ایران ریال، واحد پول ملی می‌باشد و در کشورهای اروپایی به دلار، و در صورتی که افراد در ایران قصد ارتباط با کشورهای دیگر را داشته باشند، نیاز دارند تا مدت‌ها در صف تغییر پول خود به پول کشور مقصد منتظر بمانند و علاوه بر این در برگشت نیز دوباره همین داستان برای او تکرار می‌شود و این موضوع می‌تواند بسیار خسته کننده باشد و وقت زیادی را از او بگیرد.

طراحی بیت کوین به صورتی است که حتی اگر در دسترس نیز خارج شود همچنان در حال گردش است و می‌توان با آن تجارت انجام داد. ممکن است برخی از افراد از این قابلیت استفاده کرده و دست به تراکنش‌های مالی غیر قانونی بزنند که این مورد سبب می‌شود، فساد در این قسمت‌ها بیشتر شود، به خصوص اگر پای فسادهای مالی وسط باشد.

2. ناشناس بودن

تعریف ناشناس بودن، این است که می‌توان گفت این ویژگی به شما کمک می‌کند تا خود را در برابر دیگران و ملت‌ها و دولت‌ها حفظ نمایید.
امروزه بانک‌های مرکزی که در کشور وجود دارند تمام اطلاعات اعتباری مالی و شناسنامه افراد می‌دانند و با توجه به این مورد می‌دانند که در چه زمانی آنها چه مقدار تراکنش را انجام دادند.

ویژگی‌های بیت کوین

در واقع با توجه به اینکه افراد می‌توانند به صورت ناشناس وارد هر رابطه تجاری شوند این امکان وجود دارد که در مواردی مانند تجارت مواد مخدر قاچاق و غیره نیز رونق پیدا نماد که در نتیجه بهتر است، به افراد در این زمینه آگاهی بدهیم و سعی کنیم تا آنها را از این خطرات دور نماییم.

3. شفاف بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های حساب‌های بیت کوین شفاف بودن است که برای افرادی که می‌خواهند حساب بیت کوین داشته باشند و چه برای دولتمردان که می‌خواهند با توجه به دسترسی‌ها و اساسنامه‌هایی که وجود دارد، افراد کشور خود را تحت نظارت بگیرند این موضوع وجود دارد.

افرادی که در بیت کوین، حساب کاربری دارند می‌توانند با استفاده از یک جست و جوی ساده و با استفاده از نام کاربری افراد از مانده حساب‌ها و تراکنش‌های اخیر آن با خبر شوند که در این صورت می‌توان به این نکته اشاره کرد که با استفاده از روش‌هایی که در این مورد وجود دارد می‌توان به افراد دیگر اجازه دیدن این موارد را نداد.

در واقع با وجود آپشن‌های بسیاری که روی حساب‌های بیت کوین وجود دارد می‌توان گفت که هنوز هم دفتر حساب بلاک چین به دو صورت مخفی و عمومی وجود دارد در صورتی که دفتر حساب بلاک چین به صورت عمومی در دسترس دیگران قرار بگیرد با مطالعه آن می‌توان از حساب افراد آگاهی پیدا کرد.

ویژگی‌های بیت کوین

4. سریع بودن

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بیت کوین دارد این است که اگر محتویات حساب خود را بخواهید را با استفاده از حساب‌هایی به نقطه دیگر جهان انتقال دهید، می‌توانید به راحتی و در چند دقیقه این کار را انجام دهید.
در حالی که اگر این کار با سرعت انتقالی که در بانک‌ها انجام می‌شود، اجرایی شود تا چند روز می‌تواند طول بکشد و علاوه بر آن مواردی مانند وقت گیر بودن در برخی از موارد نیز به آن اضافه می‌شود و ممکن است برای انجام یک کار چند بار مراجعه به بانک را داشته باشد.

5. غیرقابل لغو بودن

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای بیت کوین مهم باشد و یکی از مؤلفه‌های مثبت در آن شناخته شود، غیر قابل لغو بودن تراکنش مالی است، به صورتی که اگر شما تراکنش را انجام دهید بدون اینکه فرد مقابل تراکنش بخواهد آن را لغو نماید، شما نمی‌توانید پول را به حساب خود برگردانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *