بیت کوین چیست

شما هم این روزها چیزهای زیادی درباره ارز دیجیتال می‌شنوید و یا از یکدیگر می پرسید: واقعاً بیت کوین چیست؟
علت این پرسش این است که کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین و سرمایه‌گذاری در این حوزه، هم اکنون به یکی از روش‌های جدید سرمایه گذاری مبدل شده است.
در ادامه می‌خواهیم بدون وارد شدن به مباحث فنی و گیج‌کننده، به شکلی بسیار ساده و مختصر بیت کوین را توضیح دهیم.

فصل اول : آشنایی با بیت کوین

فصل دوم: آشنایی با استخراج (تولید)بیت کوین

فصل سوم: نحوه نگهداری و جابجایی بیت کوین

فصل چهارم:خرید و فروش و کسب درآمد از بیت کوین چگونه است؟

فصل پنجم: دریافت مشاوره و تحلیل قیمت بیت کوین چگونه است؟

فصل اول:آشنایی با بیت کوین

بیت کوین به زبان ساده

به زبان ساده بیت کوین چیست و چه کسی آن را ایجاد کرد؟

بیت کوین یک نوعی از رمزارز ها (ارز دیجیتال) است که برخلاف دیگر ارزهای رایج موجود در جهان، بدون وجود یک بانک مرکزی به وجود آمده است. در واقع همه‌ی ارزهای جهان از جمله دلار، یورو، ریال و … زیر نظر یک دولت مدیریت می‌شوند، اما این موضوع در خصوص بیت کوین صدق نمی‌کند.

برای درک این موضوع بهتر است توضیح مختصری در خصوص چگونگی و دلیل ایجاد این ارز ارائه می کنیم.
ایده بیت کوین در سال 2008 توسط فردی به نام “ساتوشی ناکاموتو” مطرح شد. این ایده از یک تصور سرچشمه می‌گرفت؛ تصور جهانی که مردم به راحتی بتوانند بدون نیاز به بانک، کارهای مالی خود را پیگیری کرده و انتقال پول انجام دهند. چون بخش بسیار بزرگی از کارها و تراکنش‌های مالی امروزه توسط بانک‌ها انجام می‌شود.
بانک‌ها برای فعالیت خود نیاز به هزینه‌های دفتری و اداری و … دارند. همه‌ی این هزینه‌ها از افراد و در قالب کارمزد تراکنش‌های مالی دریافت می‌شود. از سوی دیگر به دلیل وجود سرمایه در نزد بانک‌ها این مراکز خود به تدریج به قطب‌هایی از قدرت تبدیل می‌شوند.

هدف از ساخت بیت کوین رسیدن به روزی بود که مردم دیگر نیازی به بانک نداشته باشند و در واقع هر کسی بانک خود را بسازد. با این توضیحات، حالا چند سوال مطرح می شود:
بیت کوین چگونه مدیریت می‌شود؟
تراکنش‌ها در این ارز دیجیتال بر چه اساس و به چه شکلی ثبت می‌شوند؟
اگر این ارز دیجیتال تحت نظارت هیچ سازمان و ارگان و حکومتی نیست، چگونه کنترل شده و در آن تقلب و کلاهبرداری اتفاق نمی‌افتد؟
باید گفت که پاسخ این سوالات، در تعریف بلاکچین (Blockchain) نهفته است.

نحوه کار و کنترل بیت کوین چگونه است؟

گفتیم برای درک نحوه‌ی مدیریت و کنترل بیت کوین باید با مفهوم بلاکچین آشنا شویم.
این مفهوم می‌تواند بسیار پیچیده باشد. اما قصد داریم به شکلی کاملاً ساده با آن برخورد کنیم. برای این‌که مفهوم بلاکچین را درک کنید ابتدا باید بدانید که یک پایگاه داده یا دیتابیس (database) دقیقاً چیست؟
بانک اطلاعات، پایگاه داده یا همان دیتابیس مجموعه‌ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی روی یک سیستم رایانه‌ای ذخیره می‌شود. این اطلاعات در قالب جداول ذخیره می‌شوند تا در صورت نیاز امکان جستجو و فیلتر کردن آن‌ها برای یافتن اطلاعاتی خاص فراهم باشد.
درست است که این پایگاه داده می‌تواند برای کاربران مختلفی در دسترس باشد، اما معمولاً به یک کسب و کار یا یک شخص تعلق دارد و از سوی او کنترل می‌شود. اما بلاکچین تفاوتی عمده با پایگاه داده دارد.
تفاوت اصلی بلاکچین و پایگاه داده در ساختار آن‌هاست. بلاکچین اطلاعات را در بلاک های (Block) جدید ذخیره می‌کند و هر بار یک بلاک را به مجموعه اطلاعات و بلاک‌های قبلی زنجیر می‌کند.
دلیل نام‌گذاری این سیستم هم همین است.  بنابراین بلاکچین به زنجیره‌ای از بلاک‌ها در کنار یکدیگر، گفته می شود.

بلاکچین توسط چه کسی مدیریت می‌شود و معاملات بیت کوین چگونه ثبت می‌شود؟

نکته‌ی قابل توجه در این زمینه اداره نشدن بلاکچین توسط فردی خاص است.
بلاکچین شامل اطلاعاتی‌ست که در تمام سیستم رایانه‌ای افرادی که وارد شبکه‌ی بیت کوین می‌شود، قرار دارد. همه‌ی افراد بلاک‌های جدید را می‌بینند و به آن‌ها دسترسی دارند. هر تراکنش جدیدی که ثبت می‌شود و هر بیت کوینی که جابجا می‌شود اطلاعاتش در بلاکچین ذخیره می‌شود.
همچنین نکته‌ی مهم دیگر تغییر ناپذیر بودن اطلاعات بلاک‌های قبلی بلاکچین است. به همین دلیل به بیت کوین ارزی با مدیریت غیر متمرکز گفته می‌شود که در آن کنترل پول در دست کاربران و مردم است.
معاملات بیت کوین در بستر بلاکچین بر اساس انتقال کدهایی صورت می‌گیرد که در بلاک‌های جدید ثبت می‌شوند.
نکته‌ی جالب توجه در زمینه چگونگی انجام معاملات بیت کوین در شبکه بلاکچین، ناشناس بودن افراد است. در واقع تمام تراکنش‌های مربوط به انتقال هر بیت کوین در بلاکچین ثبت شده است و شما می‌توانید ببینید که این بیت کوین بین چه کاربرانی رد و بدل شده است، بدون آن‌که آن‌ها را بشناسید و نام‌شان را بدانید.

سرمایه گذاری بیت کوین

بیت کوین چه هدفی را دنبال می‌کند و چه مزایایی دارد؟

حال ببینیم این ارز دیجیتال چه اهدافی را دنبال می‌کند و استفاده از آن چه مزیت‌هایی برای افراد دارد.

در ادامه 6 مزیت کار با این ارز را بیان می‌کنیم:

1- کسی نمی‌تواند بیت کوین را به تصرف خود در آورد و یا آن را محدود کند و یا در روند آن، تغییر ایجاد کند.

همان‌طور که دیدید نسخه‌های بسیار زیادی از بلاکچین وجود دارد و به همین دلیل کسی نمی‌تواند آن را تصرف کند. تنها کاری که امکان انجام آن وجود دارد این است که کسی را مجبور کنند تا میزان مشخصی بیت کوین را برای کسی انتقال دهد.
این به آن معناست که دولت‌ها و به طور کلی قدرت‌ها نمی‌توانند ثروت فردی را مسدود کنند و کاربران برای استفاده از بیت‌کوین و سرمایه خود، آزادی کامل دارند.

«در شبکه بلاکچین ، هر کسی خودش بانک خودش است»

2- معاملات بیت کوین تقریباً نا شناس است.

گفتیم در بلاکچین همه‌ی افراد ناشناسند و راهی برای شناسایی افراد و رهگیری معاملات وجود ندارد. به همین دلیل راهی نیز وجود ندارد که سازمانی بخواهد به دنبال پیاده‌سازی سیستم مالیات بر بیت کوین  و یا تحریم باشد.

3- حریم خصوصی در تراکنش‌های بیت کوین رعایت می شود.

تا زمانی که کاربران آدرس کیف پول خود را به صورت عمومی منتشر نکنند، هیچ کس نمی‌تواند معاملات آن‌ها را ردیابی کند. هیچ کس جز خود صاحب کیف پول نمی‌داند که چه تعداد بیت کوین در حساب خود دارد.
حتی اگر دیگران از آدرس کیف پول شما مطلع باشند به راحتی می‌توانید کیف پول جدیدی ایجاد کنید و دارایی های خود را منتقل کنید. این به حفظ حریم خصوصی افراد بسیار کمک می‌کند.

4- کارمزد تراکنش بسیار پایین است.

در انتقال بیت کوین هیچ طرف سومی وجود ندارد که برای انجام انتقال مجبور به پرداخت مبلغی به عنوان هزینه‌ی تراکنش به او باشید. چرا که در بیت کوین معاملات به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می‌شوند.
البته تراکنش‌های بیت کوین به کمک ماینرها انجام می‌شود که نقش ایجاد کردن بلاک‌های بلاکچین را برعهده دارند و چون ماینینگ فعالیتی هزینه‌بر است، باید مبلغی کمی را به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت کنید.

نکته: مبلغ کارمزد شبکه بلاکچین در مقایسه با مبلغ کارمزد در سیستم بانکی بسیار اندک و غیر قابل مقایسه است.

5- تراکشن های بیت کوین غیر قابل بازگشت است.

پس از آن‌که بیت کوینی ارسال می‌شود، مالکیت آن به فرد جدید انتقال می‌یابد و دیگر به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. در واقع تنها مالک جدید بیت کوین‌ها می‌تواند مالکیت آن‌ها را تغییر داده و آن‌ها را به فردی جدید انتقال دهد.

6- سرقت بیت کوین امکان پذیر نیست.

دیدیم که مالکیت بیت کوین تنها توسط دارنده‌ی آن قابل تغییر است. هیچ کس نمی‌تواند بیت کوین را هک کند، مگر این‌که به سیستم رایانه‌ی شما دسترسی فیزیکی داشته باشد یا با روش‌هایی به سیستم‌تان را نفوذ کرده و به کیف پول‌تان دسترسی پیدا کند. به همین دلیل با رعایت برخی تمهیدات برای افزایش امنیت می‌توانید از سرمایه‌ی خود محافظت کنید.
البته مواردی که در بالا گفتیم در برخی موارد می‌توانند به عنوان یک نقطه ضعف نیز تلقی شوند. برای مثال به دلیل قابل پیگیری نبودن بیت کوین این ارز یکی از رایج‌ترین روش‌های پرداخت در معاملات غیرقانونی نظیر خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر است. همچنین اگر سهواً مبلغی بیت کوین را به اشتباه به حساب فرد دیگری انتقال دهید دیگر نمی‌توانید آن را برگردانید یا ادعایی در خصوص آن داشته باشید.

تولید بیت کوین

آیا بیت کوین امن و قابل اعتماد است؟

یکی از سوالات رایج و بسیار اساسی در خصوص بیت کوین، امنیت این ارز است.
این‌که آیا می‌توان به امنیت این ارز اعتماد کرد و از آن استفاده کرد؟ در ده سال گذشته بیت کوین ثابت کرده است که در صورت استفاده درست و ذخیره‌سازی اصولی، می‌تواند یک ارز قابل اعتماد باشد.

پروتکل بیت‌کوین بسیار امن و غیرقابل نفوذ بوده و در برابر پیچیده‌ترین حملات نیز مقاومت کرده است. تنها اتفاقات ناخوشایند در این زمینه هک شدن بیت کوین به دلیل ضعف در سیستم‌های خدماتی نظیر صرافی‌ها و ارائه دهندگان کیف پول‌ها و مواردی این‌چنینی بوده است.
البته این در خصوص همه‌ی ارزها صدق می‌کند و کاربران باید برخی نکات امنیتی را بدانند و آن‌ها را رعایت کنند. برخی نکاتی که به عنوان یک کاربر بیت‌کوین باید بدانید و توجه داشته باشید عبارتند از:

1- ذخیره سازی امن ارزهای دیجیتال

2- استفاده از خدمات امن (صرافی‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول معتبر)

3- امنیت سایبری و جلوگیری از هک شدن سیستم های رایانه ای

اگر از ارز دیجیتال بیت کوین استفاده می‌کنید، تنها با رعایت نکات بالا می‌توانید امنیت آن را فراهم کنید.

البته احساس نا امنی در دیگر ارزهای رایج جهان وجود دارد مثل: تورم‌های زیاد، پولشویی، سرقت، حباب‌های اقتصادی و … از جمله اتفاقاتی هستند که برای انواع ارزهای سنتی که تحت حمایت دولت‌ها هستند، نیز رخ می‌دهند. حال آن‌که نوسانات بیت کوین و قیمت آن تنها به واسطه‌ی نوپا بودن آن است.
بنابراین می توان گفت که ارز دیجیتال بیت کوین یک ارز امن است. فقط می بایست اطلاعات خود را در زمینه امنیت سایبری و جلوگیری از هک افزایش دهید و از راهکارهایی استفاده کنید که ورود به سیستم کامپیوترتان غیرممکن باشد.
از تلفن همراهتان برای کار با بیت کوین استفاده نکنید. اگر هم این کار را می‌کنید سعی کنید یک تلفن همراه مجزا برای این کار داشته باشید و آن را در خانه نگه دارید.
با رعایت چنین مسائلی می‌توانید امنیت بیت کوین‌های خود را تامین کنید.

فصل دوم: آشنایی با استخراج (تولید)بیت کوین

استخراج ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین یعنی چه؟

وقتی از غیرمتمرکز بودن بیت کوین حرف می‌زنیم و می‌گوییم کنترل این ارز در دست همه‌ی کاربران آن است، منظورمان چیست؟
در واقع با بیان مفهوم غیرمتمرکز بودن یک سیستم مالی، چطور می‌توانیم کنترل آن را توجیه کنیم؟
گفته می شود بیت کوین تحت نظارت سازمان یا دولتی خاص نیست. پس چه کسی مسئول انتقال تراکنش‌هاست؟
پاسخ این سوالات در همان مفهوم غیرمتمرکز بودن بیت کوین و تقسیم وظایف آن بین کاربران است.

در شبکه‌ی بیت کوین گروه‌های مختلفی فعال هستند. یکی از این گروه‌ها ماینرها یا استخراج‌کنندگان هستند.
این افراد سیستم پردازش اطلاعات خود را در اختیار شبکه‌ی بیت‌کوین قرار می‌دهند و به این ترتیب به ایجاد بلاک‌های جدید و ثبت تراکنش‌ها کمک می‌کنند. در نهایت شبکه به این گروه‌ها پاداش (دستمزد) برای این کار می‌دهد. البته این موضوع نیاز به بحث بیشتری دارد.

ساخت بلاک در شبکه‌ی بیت کوین مستلزم حل مسائل پیچیده و دشوار ریاضی‌ست. این کار عموماً به کمک پردازنده‌های بسیار قوی صورت می‌گیرد.
هر ماینری که بتواند با سرعت بیشتر و زودتر از دیگر استخراج‌کنندگان به جواب مسئله دست پیدا کند، بلاک را ساخته و پاداش آن را دریافت می‌کند. در هر بلاک تعداد محدودی تراکنش نیز ثبت می‌شوند که کارمزد آن‌ها نیز به ماینر برنده تعلق می‌گیرد.

از آن‌جایی که فرایند پردازشی ماینینگ پیوسته در حال سخت‌تر شدن است، افراد نمی‌توانند به تنهایی اقدام به رقابت در این عرصه کنند و با وصل شدن به شبکه‌هایی به نام استخر استخراج که مجموعه‌ای از پردازنده‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد، در بخشی از پاداش استخراج مجموعه شریک می‌شوند.
این توضیحی کلی و مختصر از فرایند استخراج بود. اما اجازه دهید به سوالات اساسی‌ای بپردازیم که در این خصوص مطرح می‌شوند.

انواع روش‌های استخراج بیت کوین کدام است؟

استخراج بیت کوین فرایند ساده‌ای نیست. توجه کنید که ما در این‌جا تنها به استخراج بیت کوین می‌پردازیم، در حالی که کسب درآمد از بیت کوین می‌تواند روش‌های مختلفی داشته باشد؛ اما ماینینگ یا همان استخراج کردن بیت کوین روش‌های مشخص و محدودی دارد. شاید امروزه بتوان استفاده از پردازنده‌های بسیار قوی را تنها راه استخراج بیت کوین دانست.

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ارائه شد، ماینرها به ازای حل مسئله و پیدا کردن پاسخ آن میزان مشخصی پاداش دریافت می‌کنند.
طبق پروتکل بیت کوین هر چهار سال یکبار پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود. این موضوع ایده سازنده آن “ساتوشی ناکاماتو”است.
به عنوان مثال میزان این پاداش از اردیبهشت سال 1399 به 6.25 بیت کوین رسیده و چهار سال بعد یعنی سال 1403 دوباره پاداش آن نصف می شود و به 3.125 خواهد شد.

برای ماین کردن به تجهیزات و شرایط مختلفی نیاز است، از جمله:

•  خرید دستگاه استخراج: دستگاهی که به منظور تولید بیت کوین ساخته شده و قدرت پردازش بالایی دارد، به آنها دستگاههای ایسیک (ASIC) گفته می‌شود.
•  نصب کیف پول بیت کوین: برای ذخیره سازی پاداش استخراج و کارمزد تراکنش‌ها به یک کیف پول بیت کوین نیاز دارید. (این کیف پول به صورت دیجیتالی ایجاد می‌شود.)
در دسترس بودن اینترنت پایدار: اینترنت مورد نیاز استخراج باید پایدار و بدون قطعی باشد.
تامین برق: دستگاههای استخراج برق زیادی برای تولید بیت کوین مصرف می کنند.
  نصب تجهیزات تهویه: با توجه به اینکه دستگاههای استخراج دایما در حال پردازش هستند و گرمای زیادی تولید می کنند بنابراین باید محیط  اطراف دستگاههای استخراج خنک باشد تا به دستگاههای استخراج آسیبی وارد نشود.
تامین امنیت: با توجه به اینکه  دستگاههای استخراج گران قیمت هستند بنابراین احتمال سرقت آنها وجود دارد.

انجام خدمات پشتیبانی و تعمیرات مداوم.

البته گاهی روش‌هایی برای استخراج بیت کوین به کمک موبایل یا کامپیوتر نیز مطرح می‌شود که در بخش‌های بعد به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما ابتدا بهتر است به بررسی دستگاه ماینر و پارامترهای مهم در خرید آن بپردازیم.

ماینر استخراج بیت کوین

چگونه بهترین نوع ماینر بیت کوین (دستگاه استخراج بیت کوین) را پیدا کنیم؟

برای خرید دستگاه ماینر باید به نکات مختلفی توجه کنید. فراموش نکنید هدف شما از وارد شدن به عرصه استخراج بیت کوین تنها و تنها کسب درآمد است. به همین دلیل استراتژی شما باید به گونه‌ای باشد که در آن هزینه‌ها را به حداقل برسانید و در مقابل درآمد را بالا ببرید.

پارامترهای مختلفی وجود دارند که در خرید دستگاه استخراج باید به آن توجه کنید. در زیر مهم‌ترین این پارامترها را به همراه توضیحاتی ارائه می‌کنیم.
قدرت پردازش دستگاه را بررسی کنید: قدرت پردازش دستگاه های استخراج با واحدی به نام «هَش بر ثانیه (H/s)» مشخص می‌شود. هر چه این میزان بیشتر باشد احتمال موفقیت دستگاه در حد معادله و رسیدن به جواب، بیشتر خواهد بود.
میزان مصرف انرژی: این که دستگاه مورد نظر چه میزان برق مصرف می‌کند، بسیار مهم است. در واقع یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های استخراج بیت کوین هزینه‌ی برق مصرفی آن است. به همین دلیل باید تمرکزتان را بر پیدا کردن دستگاه‌هایی با کمترین میزان مصرف برق بگذارید. واحد این ویژگی «وات (W)» است.
قیمت: بی‌شک خرید یک دستگاه ماینر به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی می‌شود. اما هر سرمایه‌گذاری‌ای باید توجیه مالی داشته باشد و بتوانید هزینه‌ای را که برای آن صرف کرده‌اید، به دست آورده و مهم‌تر از آن سود کنید. در بررسی قیمت و محاسبه‌ی سود خود دقیق باشید.
برند و مدل دستگاه: امروزه دستگاه‌های استخراج مختلفی در برندهای متنوعی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. از مهم‌ترین این برندها می‌توان به بیت مین (Bitmain)، کنان (Cannan)، اینوسیلیکون (Innosilicon) و چند برند دیگر اشاره کرد. البته دستگاه‌های تولید شده توسط این برندها با این نام‌ها شناخته نمی‌شوند و این کمپانی‌ها به ترتیب سازنده‌ی دستگاه‌های Antminer، Avalon و Terminator هستند.

در حال حاضر از بین بهترین دستگاه‌های موجود در بازار می‌توان به Bitmain Antminer S19 pro و Bitmain Antminer S19 اشاره کرد که قدرتشان به ترتیب معادل 110 و 95 تراهش بر ثانیه بوده و برق مصرفی‌شان 3250 وات است.

آیا می‌توان از طریق گوشی و کامپیوتر بیت کوین استخراج کرد؟

در بررسی‌های قبل گفتیم استخراج در طی یک پروسه‌ی پردازش اتفاق می‌افتد. این فرایند به یک پردازنده نیاز دارد. این مسئله باعث می‌شود افراد به دنبال پاسخ این سوال باشند که آیا به کمک پردازنده‌های گوشی موبایل و یا کامپیوتر و لپ تاپ می‌توان بیت کوین استخراج کرد.
پاسخ به این سوال هم مثبت است هم منفی. به هر حال دستگاه شما نیز پردازنده‌ی خاص خود را دارد و نمی‌توان از نظر فنی منکر این قضیه شد که می‌تواند در این فرایند نقشی داشته باشد. اما چه میزان و به چه قیمتی؟
همان‌طور که می‌دانید استخراج بیت کوین در فضایی رقابتی و به وسیله‌ی ماینرهایی با تجهیزات بسیار قدرتمند اتفاق می‌افتد. حال خودتان را تصور کنید که در این بازار داغ با یک گوشی همراه قصد کسب درآمد دارید!

قدرت پردازنده موبایل و یا کامیپوتر اصلاً با قدرت پردازش دستگاههای استخراج قابل قیاس نیست و احتمال کسب درآمد از ارز های دیجیتال به وسیله موبایل و کامپیوتر بسیار کم و احتمال خرابی باطری موبایل و از بین رفتن پردازنده گوشی و کامپوتر بسیار زیاد است.

با این توضیحات به نظر خودتان چه میزان از انرژی‌ای که در این مسیر می‌گذارید، سودآور خواهد بود؟
البته این‌ها توضیحاتی‌ست که در خصوص ماینینگ ارائه می‌کنیم. شاید بتوانید با استفاده از هارد و حافظه‌ی زیاد و قرار دادن آن در اختیار شبکه به عنوان یک «نود (Node)» کسب درآمد کنید. این خود مبحث مفصلی است که بحث آن را به وقتی دیگر موکول می‌کنیم.
علاوه بر کسب بیت کوین ناچیز (آن هم اگر اتفاق بیفتد) شما با روش‌هایی که برای کسب بیت کوین به وسیله‌ی گوشی و کامپیوتر دنبال می‌کنید، در معرض هک شدن، آسیب به دستگاه، اتلاف زمان و … نیز قرار می‌گیرید.

هاوینگ (هالوینگ) یا نصف شدن بیت کوین یعنی چه؟

یکی از نکات مهمی که در زمینه‌ی استخراج بیت کوین باید با آن آشنا باشید هاوینگ یا هاولینگ است. این عبارت همان کلمه‌ی انگلیسی Halving به معنای نصف شدن است. این اتفاق هر چهار سال یک بار در شبکه‌ی بیت کوین رخ داده و باعث می‌شود نرخ عرضه‌ی بیت کوین به ماینرها نصف شود.

در بالا گفتیم در حال حاضر میزان بیت کوینی که به عنوان پاداش به ماینر برنده تعلق می‌گیرد در اردیبهشت 1399 به 6.25 رسیده است. این یعنی چهار سال پیش از این زمان این مبلغ 12.5 بیت کوین بوده است. این عدد از 50 شروع شد، 4 سال بعد به عدد 25 رسید و نهایتاً به 12.5 و حالا در 6.25 واحد بیت کوین قرار دارد.

هاوینگ در واقع پس از هر 210هزار بلاک اضافه شده به بلاکچین اتفاق می‌افتد. اما دلیل این طرح چیست و چرا در شبکه بیت کوین قرار داده شده است؟

مهم‌ترین هدف هاوینگ کنترل تورم و همچنین حفظ ارزش این ارز دیجیتال است. چرا که اگر بتوان به صورت نامحدود آن را استخراج کرد در نهایت به چیزی بی ارزش بدل خواهد شد. اما این نصف شدن تا کجا ادامه خواهد داشت؟ و آیا زمانی خواهد رسید که دیگر نتوان بیت کوینی استخراج کرد؟

تعداد نهایی بیت کوین 21 میلیون واحد خواهد بود. با توجه به استراتژی هاوینگ و نصف شدن میزان استخراج در هر 4 سال،  در سال 2140 میلادی  تمامی بیت کوین ها استخراج خواهند شد.

این‌که آیا افراد در آن هنگام، از طریق ماین کردن درآمدی خواهند داشت یا خیر، امری نسبی‌ست. در آن زمان استخراج بیت کوین به معنی کنونی اتفاق نخواهد افتاد و پاداشی به کسی تعلق نخواهد گرفت. آن زمان این قدر ارزش بیت کوین زیاد خواهد شد که ماینرها هدفشان از استخراج بیت کوین به دست آوردن کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود.

هزینه بیت کوین

 

چگونه می‌توان سودآوری و هزینه استخراج را محاسبه کرد؟

برای آن‌که وارد بازی استخراج شوید، بهتر است ابتدا نگاهی به دخل و خرج خود در این سیستم داشته باشید.محاسبه‌ی هزینه‌ی استخراج اولین و مهم‌ترین کاری‌ست که باید انجام دهید.
این محاسبات ساده نیست اما بیایید ابتدا ببینیم درآمد و بیت کوینی که به روش استخراج قرار است کسب کنید، به چه عواملی بستگی دارد. برای این کار ابتدا هزینه‌هایتان را محاسبه کنید.
اولین هزینه‌ی شما خرید دستگاه ماینینگ است. با این دستگاه‌ها در بخش‌های قبل آشنا شدید. همچنین باید سیستم‌های تهویه و خنک کننده تهیه کنید. اگر جایی برای قرار دادن دستگاه‌های خود ندارید، هزینه‌ی اجاره کردن یک مکان را نیز به هزینه‌هایتان اضافه کنید. از آن‌جایی که این هزینه‌ها متغیرند ما نمی‌توانیم اکنون به مبلغ مشخصی اشاره کنیم، چرا که این ارقام به شرایط شما بستگی دارد و انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید.
پس از محاسبه‌ی هزینه‌ی این موارد باید حساب کنید که قرار است ماهانه چه میزان پول برق هزینه کنید. این مبلغ نیز به نوع دستگاه‌ها و میزان مصرف آن‌ها، میزان مصرف برق فن‌های تهویه و تعرفه‌ی برق وابسته است.
دیگر جنبه‌های تاثیرگذار بر محاسبه سود از استخراج
پارامترهای دیگری که در این زمینه تاثیری مستقیم می‌گذارند عبارتند از قدرت دستگاه‌تان و پاداشی که بیت کوین برای ساخت بلاک پرداخت می‌کند. پس باید بدانید زمانی که ماینینگ می‌کنید، چه میزان بیت کوین به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد. سختی استخراج دیگر فاکتوری‌ست که میزان موفقیت شما در این زمینه را تعیین می‌کند.
در پایان باید قیمت بیت کوین را نیز در نظر داشته باشید و با توجه به آن سود آینده‌ی خود را محاسبه کنید. از آن‌جایی که قیمت بیت کوین به دلیل نوسانات بسیار متغیر است گاهی رسیدن به عددی صحیح بسیار مشکل است. چرا که ممکن است مبلغی که شما برای این بازه‌ی زمانی به دست می‌آورید برای مدتی بعد منطقی و صحیح نباشد.
با داشتن پارامترهایی که در بالا گفته شد و با استفاده از یک ماشین حساب استخراج که به صورت آنلاین نیز در دسترس است، می‌توانید میزان سود استخراج را در بازه‌های زمانی مختلف محاسبه کنید.

اگر شما اطلاعات فنی(مثل قدرت هش، هزینه وات برق مصرفی و… ) برای استخراج در اختیار داشته باشید، می توانید با مراجعه به سایت معتبر و بین المللی به نام whattomine سودآوری استخراج ارز مورد نظرتان را محاسبه کنید.

فصل سوم: نحوه نگهداری و جابجایی بیت کوین

چگونه از بیت کوین نگهداری کنیم؟

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید یکی از چیزهایی که همه می‌خواهند بدانند، نحوه‌ی نگهداری آن است. آیا این ارز همچون دیگر اطلاعات دیجیتال قابل ذخیره‌سازی در حافظه‌هاست؟ این ارز را در کجا باید نگهداری کنیم؟ در ادامه با مفهوم کیف پول بیت کوین آشنا می‌شویم. با شناخت این مفهوم و کارکرد آن به پاسخ این سوالات خواهید رسید.

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین (Bitcoin Wallet) جایی‌ست که شما بیت کوین‌های خود را در آن نگه می‌دارید. از آن‌جایی که بیت کوین یک ارز دیجیتال است، بدیهی‌ست که کیف پول آن هم یک محیط دیجیتالی باشد. البته این در خصوص تمام کیف پول‌های بیت کوین صدق نمی‌کند و در ادامه خواهید دید که نمونه‌های سخت افزاری این کیف پول‌ها نیز وجود دارد.

کیف پول بیت کوین به شما کمک می‌کند از ارزهای دیجیتال خود نگهداری کرده و آن‌ها را خرج کنید. همچنین با داشتن این کیف پول می‌توانید آدرسی داشته باشید و آن را برای دریافت بیت کوین به دیگران بدهید. اغلب کیف پول‌های بیت کوین امکان نگهداری و نقل انتقال آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین) را نیز دارند.

غیرمتمرکز بودن بیت کوین مسئولیت نگهداری و حفظ دارایی‌تان را به طور کامل به خودتان می‌سپارد و از این رو شناخت کافی مسائل مربوط به کیف پول ارز دیجیتال از اهمیت شگرفی برخوردار است. شما می‌توانید از کیف پول‌های مختلفی برای انجام امور مالی خود در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اما آیا همه این کیف پول‌ها امن هستند و می‌توان به آن‌ها اطمینان کرد؟

سوالی که پیش می‌آید این است که باید به سراغ کدام کیف پول برویم؟ کدام را برای نگهداری و خرج کردن بیت کوین‌هایمان استفاده کنیم؟ کیف پول مناسب من کدام است؟

کیف پول بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

کیف پول به بلاکچین متصل شده و اطلاعات آن را دریافت می‌کند. از این طریق یک کیف پول اطلاعات تراکنش‌های شبکه را داشته و به کمک آن‌ها می‌تواند میزان دارایی هر فرد را به دست آورد و با مشاهده‌ی تغییرات این مبلغ را کم یا زیاد کند.

در کیف پول با استفاده از کلید مخصوص خود که با نام کلمات بازیابی نیز شناخته می‌شود، می‌توانید میزان خاصی از بیت کوین را به یک «آدرس کیف پول» دیگر انتقال دهید. آدرس کیف پول در واقع حکم همان شماره حساب یا شماره کارتی را دارد که ما در نقل و انتقالات معمولی‌مان در طول روز استفاده می‌کنیم.

اگر بخواهید حجمی از بیت کوین خود را به کس دیگری انتقال دهید، به آدرس کیف پول او احتیاج دارید و زمانی که بخواهید از کسی بیت کوین دریافت کنید باید آدرس کیف خود را به او بدهید. در هنگام انتقال، شما به کمک کلید خصوصی خود و از طریق کیف پول این پیام را به شبکه بیت کوین ارسال می‌کنید که چه میزان بیت کوین را به چه آدرسی فرستاده‌اید.

انواع کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین انواع مختلفی دارد و شما به فراخور امکانات و شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را استفاده کنید. این کیف پول‌ها عموماً به دو شکل کلی سرد و داغ تقسیم می‌شوند. در این میان به کیف پول‌هایی که برای استفاده از آن‌ها نیازی به اتصال به اینترنت نداشته و در اصطلاح به صورت آفلاین می‌توانید از آن‌ها نگهداری کنید کیف پول سرد گفته می‌شود. کیف پول‌های داغ وضعیتی مقابل این شرایط را دارند و برای استفاده از آن‌ها باید به اینترنت متصل باشید.

همچنین کیف پول‌ها را می‌توانیم از جهت دیگری نیز مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را بر اساس نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری بودن‌شان طبقه‌بندی کنیم. البته در کنار این موارد یک نوع کیف پول دیگر با عنوان کیف پول کاغذی داریم که به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1. کیف پول نرم افزاری

این نوع کیف پول خود از انواع مختلفی تشکیل می‌شود. شما به سه طریق می‌توانید از طریق دستگاه‌های هوشمند خود نظیر موبایل، کامپیوتر و یا استفاده از مرورگر به کیف پول خود دسترسی داشته و نقل و انتقالات بیت کوین را انجام دهید.

کیف پول‌های موبایل در واقع اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توانید به واسطه‌ی آن‌ها به شبکه‌ی بیت کوین متصل شده و از میزان دارایی خود مطلع شوید و نسبت به خرج کردن آن اقدام کنید. در استفاده از این کیف پول‌ها بهتر است به امنیت موبایل، کلید خصوصی و رمزهای عبور خود بسیار توجه کنید.

2. کیف پول کامپیوتر یا دسکتاپ

همچنین می‌توانید برای انجام کارهای خود از کیف پول‌هایی که در کامپیوتر  دارید و از طریق نرم‌افزارهایی که بر روی سیستم عامل‌هایی نظیر لینوکس، مک و ویندوز قابل نصب هستند، استفاده کنید. برای این کار کافی‌ست یک کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ داشته باشید و کارتان را به راحتی انجام دهید. در اغلب موارد چون خانه محلی امن‌تر است، توصیه می‌شود از این کیف پول به جای کیف پول موبایل (که مدام آن را با خود حمل می‌کنید) استفاده کنید.

3. کیف پول تحت وب چیست؟

برای دسترسی به کیف پول تحت وب تنها کافی‌ست یک دستگاه متصل به اینترنت داشته باشید و بتوانید از مرورگر اینترنت آن استفاده کنید. مهم نیست این دستگاه تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر یا تبلت باشد. در این روش به دلیل آن‌که کلید خصوصی‌تان بر روی اینترنت ذخیره می‌شود، امکان به خطر افتادن دارایی‌تان وجود دارد. حتی اگر بناست از چنین نوع کیف پولی استفاده کنید به هیچ عنوان نباید بر روی کامپیوتر دیگران و در مکان‌های عمومی و کامپیوترهای محل کارتان وارد کیف پول خود شوید و برای دسترسی به آن تنها از تلفن همراه خود و یا کامپیوتر شخصی‌تان استفاده کنید.

4. کیف پول سخت افزاری

این نوع کیف پول همان‌طور که از نام آن پیداست به صورت فیزیکی وجود داشته و شما می‌توانید آن را با خود حمل کرده یا در جایی امن نگهداری کنید. امنیت این نوع کیف پول بسیار بالاست و انواع مختلفی از آن نیز وجود دارد. برای مثال لجر (Ledger) یکی از معروف‌ترین انواع این کیف پول در بازار است.

5. کیف پول کاغذی

در این نوع کیف پول شما کلید خصوصی‌تان را بر روی کاغذ نگهداری می‌کنید. البته در نگهداری از این کیف پول بهتر است دقت و توجه کافی داشته باشید و آن را علاوه بر خطرهای امنیتی از اتفاقات طبیعی که ممکن است به آن خدشه وارد کند یا سبب پوسیدگی آن شود، نیز دور نگه دارید.

مراحل ساخت کیف پول بیت کوین چیست؟

همان‌طور که دیدید کیف‌پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند که می‌توانید از هر یک از آن‌ها برای انتقال و نگهداری بیت‌کوین‌های خود استفاده کنید. ساخت کیف پول در هر یک از این روش‌ها مراحل خاص خود را دارد و نمی‌توان آموزشی یکسان برای همه‌ی آن‌ها ارائه کرد. اما ما برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع، در ادامه نحوه‌ی ایجاد یک کیف پول بلاک چین را به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع کیف پول‌ها مرور می‌کنیم.

برای این کار ابتدا باید وارد سایت بلاکچین شوید. در منوی بالای سایت می‌توانید گزینه‌ی Wallet را مشاهده کنید. بر روی این گزینه کلیک کرده و وارد آن شوید. پس از وارد شدن به این صفحه فرمی با عنوان Blockchain Wallet را خواهید دید که از شما آدرس ایمیل، رمز و تایید رمز می‌خواهد. آدرس ایمیل‌تان را در باکس اول وارد کرده و در کادر دوم رمز مورد نظرتان را انتخاب کرده و در کادر آخر آن را دوباره وارد کنید.

پس از پر کردن فرم روی گزینه Create Wallet کلیک کنید تا کیف پول‌تان ساخته شود.

با این کار وارد صفحه‌ی کیف پول خود خواهید شد. در این صفحه گزینه‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

اولین چیزی که باید به آن رسیدگی کنید نوار آبی بالای صفحه است که از شما می‌خواهد آدرس ایمیل‌تان را تایید کنید. برای این کار به ایمیل خود مراجعه کرده و در صندوق ورودی به دنبال ایمیل دریافتی از بلاکچین بگردید و روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

در ستون سمت چپ کیف پول‌تان از بالا، به ترتیب می‌توانید موجودی، داشبورد و اسامی ارزهای دیجیتال را ببینید و  می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام موجودی‌تان را چک کنید.

برای انتقال ارز دیجیتال از طریق این کیف پول می‌توانید از گزینه‌ی Send در بالای صفحه استفاده کنید. همچنین اگر قرار است از کسی بیت کوین یا ارزی دیگر دریافت کنید بر روی گزینه‌ی Request کلیک کرده و پس از انتخاب ارز مورد نظر و کیف پولی که قرار است مبلغ به آن واریز شود، آدرسی را که می‌توانید به دیگران بدهید، دریافت کنید.

حتماً به گزینه‌ی بالای صفحه و سمت راست (Security) سری بزنید و اقدامات لازم را برای افزایش امنیت کیف پول خود نظیر رمز دو مرحله‌ای فعال کنید.

بهترین کیف پول بیت کوین کدام است؟

این که کدام کیف پول بیت کوین از همه بهتر است به پارامترهای مختلفی وابسته است. در واقع جز موارد امنیتی که می‌توان بر اساس آن کیف پول‌های سخت افزاری را رتبه‌بندی کرد، این مهم است که شما چه امکانات و چه نیازهایی دارید.

اگر تنها می‌توانید از موبایل استفاده کنید، بدیهی‌ست که بهترین کیف پول برای شما کیف پول‌های موبایل هستند و اگر می‌خواهید به ارزهای دیجیتال خود تنها در خانه یا محلی خاص دسترسی داشته باشید، از کیف پول دسکتاپ استفاده کنید.

از میان کیف پول‌های سخت افزاری می‌توان به Ledger یا لجر به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها اشاره کرد. این کیف پول امنیت بسیار بالایی داشته و می‌تواند از بیش از هزار ارز دیجیتال پشتیبانی کند. این کیف پول به راحتی قابل حمل بوده و این خود یکی از مزیت‌های مهم آن است.

Trezor دیگر کیف پول سخت افزاری است که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. این کیف پول نیز از ارزهای بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند و نقاط قوت مورد قبلی را دارد.

اگر به دنبال کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌گردید می‌توانید از Mycelium و یا Electrum استفاده کنید. این نرم‌افزارها امنیت بالایی داشته و با قابلیت‌های جانبی و امکان راه اندازی سریع گزینه‌های مناسبی برای انجام امور ارز دیجیتال‌تان هستند.

این کیف پول‌ها در نسخه‌های موبایلی و دسکتاپ در دسترس بوده و می‌توانید با توجه به امکانات خود از آن‌ها استفاده کنید.

فصل چهارم:خرید و فروش و کسب درآمد از بیت کوین چگونه است؟

آیا خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی‌ست؟

دغدغه‌ی بسیاری از افراد در هنگام ورود به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و بیت کوین، قانونی یا غیرقانونی بودن آن در کشور است. همان‌طور که می‌دانید بیت کوین ارزی غیرمتمرکز است و توسط دولت‌ها و حکومت‌ها کنترل نمی‌شود، به همین دلیل دولت‌ها نمی‌توانند بر روی آن کنترل داشته و شما را از خرید و فروش آن‌ها منع کنند.

در واقع می‌توان گفت این توانایی و امکان به قدرت‌ها داده نمی‌شود تا اولاً بر فعالیت‌های شما در این زمینه نظارت داشته باشند و دوماً بتوانند دارایی و سرمایه‌ی شما را ضبط کنند.

اما زمانی که پای این ارزها به جهان واقعی و هزینه‌کردن آن‌ها باز می‌شود، ماجرا کمی متفاوت است. یعنی چه؟

تصور کنید شما قرار است برای انجام کاری مبلغی را هزینه کنید، اگر کار شما غیرقانونی باشد، مهم نیست که چه ارزی ارائه می‌کنید یا چگونه هزینه‌ی کارتان را پرداخت می‌کنید. کار غیرقانونی، خلاف شناخته می‌شود و در این‌جا موضوع ربطی به این‌ ندارد که شما ارز دیجیتال پرداخت کرده‌اید یا ارز دیگر!

مواقعی نیز وجود دارد که ممکن است برخی افراد بخواهند به واسطه‌ی ارز دیجیتال و امکانات آن دست به کلاهبرداری بزنند. در چنین مواقعی افراد متضرر می‌توانند به مراجع قانونی شکایت کنند و این‌که قانون مشخصی برای ارزهای دیجیتال وضع نشده، باعث نمی‌شود چنین شکایاتی پیگیری نشوند.

موضوع قابل بحث دیگر در این حوزه به قوانین و امکان استخراج و یا ماینینگ بیت کوین مربوط می‌شود. تا چندی پیش ماینینگ یک فعالیت خلاف قانون تلقی می‌شد و افراد حق انجام این کار را نداشتند. همچنین دستگاه‌های ماینر فعالان در این زمینه که به واسطه‌ی غیرمجاز بودن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، ضبط می‌شد.

امروز اما افراد با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند اقدام به استخراج بیت کوین کنند. البته این افراد برای این کار نیاز به پرداخت تعرفه‌ی صادراتی برای بهای برق مصرفی خود دارند.

چگونه می‌توان بیت کوین را خرید و فروش کرد؟

پس از آن‌که تصمیم به ورود به دنیای بیت کوین گرفتید، نوبت آن می‌رسد که خرید و فروش بیت کوین را آغاز کنید. برای خرید بیت کوین باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و راه‌های متعددی پیش روی‌تان است. در ادامه به این موارد بیشتر می‌پردازیم.

پیش از هر چیز ابتدا نیاز به یک کیف پول بیت کوین دارید. این کیف پول می‌تواند نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری باشد. نکته‌ی مهم در این مرحله توجه به امنیت و انتخاب کیف پولی مناسب است. پس از این مرحله نوبت به پیدا کردن یک صرافی مناسب برای خرید بیت کوین می‌رسد.

صرافی‌های زیادی در ایران و جهان در حال فعالیت در این حوزه‌اند و می‌توانند به شما در خرید بیت‌ کوین کمک کنند. خرید بیت کوین با توجه به صرافی‌ای که انتخاب می‌کنید با ارزهای مختلفی امکان‌پذیر است.

اگر در ایران هستید، انتخاب صرافی‌های ایرانی یک گزینه‌ی مناسب است. چرا که در خرید از صرافی‌های خارجی ممکن است به مشکل بربخورید. اغلب این مشکلات به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی ایجاد شده و شما در ایجاد حساب و شارژ حساب خود ممکن است نتوانید به درستی عمل کنید.

برای مثال این صرافی‌ها از ریال پشتیبانی نمی‌کنند و در قدم اول باید به دنبال تهیه دلار باشید. در گام دوم برای احراز هویت خود با مشکل مواجه می‌شوید و نمی‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین برای استفاده از این صرافی‌ها به وی‌پی‌ان نیاز دارید و ممکن است با چند بار تغییر IP حساب‌تان مسدود شده و به دردسر بزرگی بیفتید.

پس گزینه‌ی مناسب‌تر می‌تواند خرید و فروش از صرافی‌های ایرانی باشد. البته در انتخاب صرافی باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در بخش‌های بعد حتماً به آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

قیمت گذاری بیت کوین بر پایه دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و می‌توان گفت عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا قیمت این ارز کاهش یا افزایش پیدا کند. این عوامل با تاثیرات منفی و مثبت خود می‌توانند باعث شوند قیمت این ارز در مدت زمان کوتاهی تغییری چشم‌گیر داشته باشد. اما این عوامل کدامند؟ در زیر مهم‌ترینِ آن‌ها را خواهید خواند.

1. میزان عرضه و تقاضا

این یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در تعیین قیمت تمام ارزها و سهام دنیاست. زمانی که عرضه‌ی محدودی از یک ارز وجود داشته باشد و در مقابل افراد زیادی به دنبال تهیه و خرید آن باشند، بی‌شک قیمت این ارز رو به رشد خواهد رفت و شاهد بالا رفتن نمودار قیمت آن خواهیم بود.

اما گاهی در اثر برخی اتفاقات ممکن است ناگهان حجم زیادی از افراد در پی فروش بیت کوین خود باشند، حال آن‌که دیگران نیز به همان دلیل تمایلی به خرید آن نداشته باشند. در این زمان است که شاهد کاهش قیمت بیت کوین خواهیم بود.

2. اخبار و اظهار نظرها در خصوص بیت کوین

ارز بیت کوین هنوز به دوران ثبات خود نرسیده است و به عنوان یک ارز نوپا شناخته می‌شود. به همین دلیل اخبار و رسانه‌ها می‌توانند بر روی قیمت آن بسیار تاثیرگذار باشند. این نکته‌ای بسیار منفی‌ست که با یک اظهار نظر منتقدانه در خصوص این ارز و یا پیش‌بینی‌های مختلف، شاهد سقوط ارز آن باشیم. در مقابل افزایش ناگهانی آن نیز یکی از بازتاب‌های همین مسئله است.

3. سیستم بیت کوین و بلاکچین

برخی پارامترها در خود این سیستم عاملی برای افزایش قیمت آن هستند. برای مثال هاوینگ (نصف شدن نرخ استخراج در هر چهار سال) یکی از رویدادهایی‌ست که گفته می‌شود باعث رشد قابل توجه قیمت بیت کوین می‌شود.

هر چند این موضوع در قیمت بیت کوین پس از چند بار نصف شدن نرخ استخراج آن مشاهده نمی‌شود، اما گفته می‌شود بخشی از دلایل این رشد قیمت همین اتفاق است. از طرفی افزایش سختی استخراج نیز یکی از عوامل مهم بالا رفتن قیمت بیت کوین تلقی می‌شود.

4. عوامل دیگر

شرایط مختلف می‌تواند باعث شود افراد بخواهند سرمایه‌ی خود را از شبکه‌ی بیت کوین خارج کنند. این مسئله می‌تواند به واسطه قانون‌گذاری‌ها و محدودیت‌ها، میزان خرید و فروش بیت کوین توسط نهنگ‌های بیت کوین (کسانی که حجم بالایی بیت کوین دارند و با افزایش یا کاهش میزان خرید و فروش می‌توانند بر قیمت این ارز تاثیر بگذارند.) رخ دهد.

به همین دلیل بهتر است اگر قصد وارد شدن به این عرصه را دارید هوشمندانه عمل کرده و از تصمیم‌های احساسی پرهیز کنید. از کمک افراد با تجربه بهره‌مند شوید و سعی کنید تا زمانی که اطلاعات کافی در این خصوص پیدا نکرده‌اید دست به خرید و فروش زیاد نزنید.

ویژگی سایت‌های معتبر خرید و فروش بیت کوین (صرافی بیت کوین) چیست؟

برای انجام امورات مالی خود در بیت کوین نظیر انجام معاملات و انتقال سرمایه، نیاز به استفاده از یک صرافی معتبر بسیار احساس می‌شود. اما در انتخاب یک صرافی معتبر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای آن‌که از اعتبار یک صرافی مطمئن شوید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ابتدا آدرس صرافی مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آدرس این سایت در لیست اسکم (Scam) وجود نداشته باشد. این لیست حاوی اسامی و آدرس سایت‌های کلاهبردار و متقلب است.
  • توجه کنید که آدرس سایت با پروتکل https شروع شود.
  • به سایت‌هایی که وعده‌های عجیب و غریب مثل افزایش سرمایه‌ی غیرمعقول و … می‌دهند، اعتماد نکنید.
  • به نظرات کاربران و سوابق کاری صرافی توجه کنید.
  • بررسی کنید که آیا سایت مورد نظر از سوی سایت‌های معتبر به عنوان یک صرافی معرفی شده است یا خیر.

در زمان انتخاب صرافی اگر به اعتبار آن مطمئن شدید به نکات زیر نیز توجه کنید.

  • امنیت صرافی را با توجه به سوابقی که دارد، ارزیابی کنید.
  • میزان کارمزد معامله و کارمزد انتقال را بررسی کنید.
  • به پروسه‌ی احراز هویت اهمیت دهید و به صرافی‌هایی که بر این مورد تاکید زیادی ندارند، اعتماد نکنید.
  • حجم بازار صرافی را ارزیابی کنید. اگر قصد انجام معاملات بزرگ دارید این مسئله بسیار مهم است.
  • به تنوع ارزهای دیجیتال قابل معامله در سایت توجه کنید و اگر رمزارز خاصی را برای انجام معامله و سرمایه‌گذاری‌تان در نظر دارید، بهتر است پشتیبانی از آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • سعی کنید صرافی‌ای را انتخاب کنید که شارژ حساب در آن به سهولت انجام شود و امکانات متعددی در این زمینه داشته باشد.
  • راحتی کار با سایت را در نظر داشته باشید تا بتوانید کارهایتان را در کمترین زمان و به بهترین شکل انجام دهید. کاربرپسند بودن سایت علاوه بر سادگی کار بر جلوگیری از اشتباهات احتمالی نیز تاثیر می‌گذارد.

انواع روش‌های کسب درآمد از بیت کوین چیست؟

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق بیت کوین وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ِ آن‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

استخراج بیت کوین یکی از روش‌های رایج کسب درآمد در این حوزه است. برای استخراج بیت کوین شما به دستگاه‌های ماینر و تجهیزات دیگری نیاز دارید. در استخراج بیت کوین برای مدیریت هزینه‌ها و رسیدن به سود باید پارامترهای متعددی را در نظر داشته باشید همچون هزینه‌ی تهیه دستگاه، هزینه‌ی برق و همچنین هزینه‌های محلی که در آن استخراج انجام می‌دهید، که در بالا مفصل به آن پرداختیم.

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از بیت کوین خرید و فروش آن است. به دلیل نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال (نظیر دیگر ارزها و سهام‌ها)، با خرید و فروش این ارز در بازه‌های زمانی مختلف می‌توانید از اختلاف قیمت خرید و فروش به سود برسید. اما مسئله این است که برای این باید به تحلیل‌های بازار و روش‌های بررسی سیر تغییر قیمت مسلط باشید. در این نوع کسب درآمد، شما باید با زیان‌های مقطعی بر اثر نوسانات ناگهانی نیز کنار بیایید. اصول مختلفی برای حضور در این عرصه وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. برای مثال باید بدانید چه میزان از سرمایه‌تان را در چه زمانی بر روی بیت کوین قرار داده و چه زمانی آن را خارج کنید.

برای کسب درآمد بیت کوین می‌توانید از روش وام‌دهی نیز استفاده کنید. البته این روش به دلیل امنیت کمی که دارد و به علت وجود احتمال برنگشتن سرمایه، روش امنی نیست.

ایردراپ‌ها دیگر امکانی هستند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها درآمد ارز دیجیتال کسب کنید. استارت‌آپ‌ها و ارزهای دیجیتال جدید از ایردراپ‌ها به عنوان یک روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند و طی آن به برخی از کاربران خود توکن رایگان اهدا می‌کنند.

اما موضوعی که بسیاری از کاربران این روزها به دنبال آن هستند، کسب درآمد رایگان از بیت کوین است. آیا این موضوع امکان‌پذیر است؟

چطور می‌توان بیت کوین رایگان ( free bitcoin ) به دست آورد؟

کسب درآمد آسان یکی از چیزهای وسوسه‌انگیز در زندگی‌ست. از این رو بسیاری از افراد این روزها به دنبال به دست آوردن رایگان بیت کوین هستند. در روزهای نخستین شروع به کار بیت کوین فعالین این عرصه برای ترغیب و تشویق کاربران به استفاده از این ارز به آن‌ها بیت کوین رایگان می‌دادند.

اما اگر نگاهی به قیمت این ارز در حال حاضر بیندازید، کاملاً بدیهی‌ست که به سختی کسی حاضر شود چیزی را رایگان در اختیارتان قرار دهد. روش‌هایی وجود دارد که شما در آن‌ها می‌توانید با عضویت در سایت‌هایی خاص و یا کلیک کردن و مشاهده‌ی تبلیغات، نصب اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌هایی از این دست بیت کوین رایگان کسب کنید.

اما میزان بیت کوینی که در این روش‌ها به دست می‌آورید بسیار کم و ناچیز است. با این وجود شما برای اغلب این کارها باید انرژی و زمان زیادی صرف کنید. پس اگر همین زمان را برای کاری با درآمد بهتر اختصاص دهید و دریافتی خود را به خرید بیت کوین اختصاص دهید بی شک سود بیشتری خواهد برد.

فصل پنجم: مشاوره و تحلیل اخبار بیت کوین چگونه است؟

آیا امکان تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین وجود دارد؟

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال با توجه به تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلفی انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای تحلیل شرایط پیش روی یک ارز دیجتال وجود دارند. برای پیش بینی قیمت بیت کوین می‌توان از روش‌های تحلیل متنوعی استفاده کرد که برخی از آن‌ها را در زیر معرفی می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال پیش بینی قیمت بیت کوین: تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های بررسی و پیش بینی قیمت بیت کوین است. این تحلیل اغلب با توجه به اتفاقات گذشته و بررسی تغییرات انجام می‌شود.

تحلیل بنیادی: تحلیل بنیادی یا فاندامنتال فاکتورهای مختلفی را بررسی می‌کند که می‌توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین شوند. در تحلیل فاندامنتال اساس بر یافتن قیمت ذاتی یک ارز است و با توجه به اختلاف قیمت بازار با این قیمت ذاتی روند نزول و صعود آن برای رسیدن به این قیمت پیش بینی می‌شود.

توجه به روانشناسی بازار: همان‌طور که می‌دانید قیمت ارز دیجیتال به عوامل مختلفی از جمله اتفاقات بازار، افراد و رسانه‌ها، سهامداران و … وابسته است. پس برای پیش بینی قیمت این ارز باید چنین عواملی را نیز در نظر داشت.

تبدیل بیت کوین به ریال و دلار و بر عکس چگونه انجام می‌شود؟

برای تبدیل ارزهای سنتی به بیت کوین و برعکس باید از طریق صرافی‌ها عمل کنید. پس از انجام بررسی‌های لازم و انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب و معتبر، می‌توانید نسبت به تبدیل ارز خود اقدام کنید. توجه کنید که صرافی مورد نظر از ارزی که دارید و ارزی که قرار است سرمایه‌تان را به آن تبدیل کنید، پشتیبانی کند.

صرافی‌ها با دریافت مبلغی به عنوان کارمزد بیت کوین را به ریال و یا دلار تبدیل کرده و یا عکس آن را انجام می‌دهند. میزان کارمزد در صرافی‌های مختلف متفاوت است و برای یافتن صرافی با کمترین کارمزد می‌توانید انواع صرافی‌ها را بررسی کنید.

چگونه در بیت کوین سرمایه گذاری کنیم و چه ارزی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین باید به نکات مختلفی توجه کنید. پیش از همه چیز باید به فکر پیدا کردن و ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب باشید. پس از بررسی‌های کامل و توجه به شرایط بازار و تحلیل‌های مختلف ارز مورد نظر خود، می‌توانید آن را خرید و فروش کنید.

برای موفقیت در این زمینه باید بتوانید به درستی تحلیل کنید و شرایط بازار و تغییر قیمت‌ها را بررسی کنید و بدانید چه زمانی باید بخرید و چه زمانی وقت فروش است.

شما به دو صورت بلندمدت و کوتاه مدت می‌توانید روی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. توجه کنید که انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری به شرایط روز بازار و خود ارز بستگی دارد و نمی‌توان پاسخی قطعی و کلی برای آن داشت.

برای پاسخ سوالات بیت کوین از چه کسی مشاوره بگیریم؟

این روزها افراد زیادی به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌هایشان در زمینه بیت کوین و سرمایه‌گذاری روی آن هستند. از آن‌جایی که این افراد هیچ اطلاعاتی در این خصوص ندارند، قابل پیش‌بینی است که افراد سودجو و کلاهبردار در کمین آن‌ها نشسته باشند.

نام بیت کوین بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده و بسیاری از افراد برای ورود به این عرصه به دنبال راهی مطمئن می‌گردند و متاسفانه به دلیل بی اطلاعی به کسانی که نباید، اعتماد می‌کنند.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در خصوص بیت کوین و سرمایه‌گذاری روی آن را دارید، بهتر است از افرادی که در این زمینه فعالیت داشته و سوابق مشخصی دارند کمک بخواهید. امروزه دریافت مشاوره از طریق سایت‌های آموزشی و فعال در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال و بیت کوین امری رایج است.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که سوالاتی که برای شما پیش آمده پیش از این توسط افراد زیادی پرسیده شده است. برای همین یکی از راه‌های کسب اطلاعات، بررسی سوالات متداول بیت کوین و پاسخ آن‌ها  است که می‌تواند اطلاعات بسیار زیاد و دقیقی را در اختیارتان قرار دهد.

کجا می‌توان معانی لغات، اصطلاحات و مخفف‌های تخصصی ارز دیجیتال را یافت؟

اولین کاری که باید قبل از ورود به عرصه‌ی ارزهای دیجیتال انجام دهید، آشنایی کامل با مفاهیم و اصطلاحات پرکاربرد آن است. این مسئله به تمام زمینه‌های تخصصی قابل تعمیم است و اگر شما بخواهید در خصوص موضوع یا کسب و کاری خاص اطلاعات کسب کنید باید بتوانید اصطلاحات مربوط به آن را شناخته و معنای هر یک را درک کنید.

برای مثال شما اول از هر چیز باید با بلاکچین و تعاریف آن آشنا باشید. باید بدانید کلماتی مثل کریپتوکارنسی یا رمزارز از کجا سرچشمه می‌گیرند. اصطلاحاتی نظیر تحلیل فاندامنتال و تکنیکال و یا ترید کردن مواردی هستند که برای دانستن راه‌های کسب درآمد از بیت کوین باید با آن‌ها آشنا باشید.

همچنین اگر قصد استخراج بیت کوین دارید، باید با اصطلاحی همچون Hash (هش) آشنا باشید، و البته  برای درک کامل عملکرد یک ارز دیجیتال باید بدانید وایت پیپر چیست و آن را به خوبی بشناسید.

آموزش این اصطلاحات شاید در نگاه اول، سخت به نظر برسد. اما اگر یک منبع خوب پیدا کنید که همه‌ی آن‌چه را در این زمینه می‌خواهید، در اختیارتان قرار دهد کار کمی راحت‌تر خواهد شد.

شما می توانید از طریق لینک زیر، معانی دقیق و کامل لغات، اصطلاحات و واژگان و نیز مخفف‌های تخصصی ارزهای دیجیتال را مشاهده نمایید.

چگونه کلاهبرداران می‌توانند از بیت کوین سوء استفاده کنند؟

هر جا که بحث پول و سرمایه باشد، پای کلاهبردارها نیز به آن‌جا باز می‌شود. این مسئله که بیت کوین یک رمز ارز است و به صورت فیزیکی قابل لمس نیست باعث نمی‌شود از به سرقت نرفتن آن مطمئن باشید. کلاهبردارها و هکرها برای درآوردن این نوع پول از دست شما، روش‌های خاص خودشان را دارند. در زیر رایج‌ترین روش‌هایی را بیان می‌کنیم که به وسیله‌ی آن‌ها ممکن است از افراد کلاهبرداری شود.
برای اینکه شما قربانی کلاهبرداران در ارزهای دیجیتال نشوید باید با تکنیک های اعتماد سازی کلاه بردارن و انواع روش های کلاهبرداری آشنا شوید


کلاهبرداری از طریق صرافی‌های جعلی: یکی از مسائلی که ممکن است در زمان استفاده از بیت کوین برایتان پیش بیاید، استفاده از صرافی‌های جعلی است. شما با ورود به یک صرافی جعلی که با هدف دزدیدن اطلاعات شما ساخته شده و با وارد کردن اطلاعات و کلید خصوصی خود ممکن است سرمایه‌ی خود را از دست بدهید.

گاهی این صرافی‌ها تنها کپی‌های کاملاً مشابهی از سایت‌های اصلی برخی صرافی‌ها هستند. به همین دلیل در هنگام اقدام به یافتن صرافی به آدرس دامنه و نکات مهم دیگر توجه داشته باشید.

کیف پول جعلی: همان‌طور که می‌دانید شما برای خرید و فروش و نگهداری بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به کیف پول نیاز دارید. گاهی ممکن است در صورت بی‌توجهی اطلاعات خود را در کیف پولی جعلی وارد کنید و به این طریق دارایی‌تان دزدیده شود.

طرح‌های هرمی و پانزی: این طرح‌ها همانند طرح‌های هرمی و پانزی‌ای هستند که افراد سرمایه‌شان را به امید کسب سود بیشتر در آن‌ها قرار می‌دهند. متاسفانه طرح‌های هرمی پس از مدتی و زمانی که دیگر کسی برای عضویت در آن پیدا نمی‌شود، شکست خورده و افراد سطوح پایین‌تر متضرر شده و سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهند.

ایمیل‌ها و پیام‌های شبکه‌های مجازی: کلاهبرداران برای هک کردن یا کلاهبرداری از شما در کمینند تا با فرستادن پیام‌ها و لینک‌های مخرب به اطلاعات شما دست پیدا کنند.

بدافزار: اگر ارز دیجیتال دارید و بر روی کامپیوتر یا گوشی خود کیف پول نصب کرده‌اید و از آن استفاده می‌کنید، یا به هر نحوی اطلاعات ارزهای دیجیتال خود را بر روی این دستگاه‌ها نگهداری می‌کنید، باید در انتخاب نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنید، بسیار دقیق عمل کنید و تنها از مراجع معتبر و مطمئن چنین امکاناتی را دانلود کنید. اگر در این میان به یک بدافزار اطمینان کرده و آن را بر روی گوشی خود نصب کنید به راحتی اطلاعات‌تان را در دسترس هکرها قرار داده‌اید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *