تاریخچه ایجاد پول

تاریخچه ایجاد پول یکی از کلمات رایج برای بیان امورات اقتصادی در سراسر جهان است. ارزشمندی پول و ساختار آن، با تغییر و تحولات بسیار زیادی رو به رو شده است. به این شکل که از نظر ارزشمندی و اشکال هندسی برای آن، هنوز نیز در حال تغییر و تحول است. البته از تغییرات ایجاد شده برای ساختار پول، رسیدن به ارز‌های دیجیتالی است. ارز‌هایی که شکل هندسی خاصی به خود ندارند. البته هنوز نیز ارز‌های دیجیتالی به عنوان نوعی از پول، در حال تغییر و تکامل می‌باشند.

البته برای بررسی تاریخچه پیدایش پول، باید به مبادلاتی که در ایام گذشته به صورت کالا به کالا انجام می‌شد نیز دقت کرد. در ایام قدیم، بسیاری از افراد برای برطرف کردن نیاز‌های خود از معاملات کالا به کالا استفاده می‌کرده‌اند. این نوع معاملات را به عنوان معاملات پا یا پای یا کالا به کالا می‌گفته‌اند. در هر صورت، هر نوع از معامله که در آن دو کالا به شکل مستقیم با یکدیگر مبادله شوند معامله کالا به کالا گفته می‌شود.
بسته های دلار و دسته های بیرون آمده از آن

تاریخچه ایجاد پول و ارزش گذاری برای آن

یکی از نکات مهم در رابطه با ایجاد پول، تعیین کردن ارزشمندی برای آن بود. در ایام گذشته، مبادلاتی که با کالا شکل می‌گرفت ارزشمندی آن را مشخص نمی‌کرد و تنها کالایی با کالای دیگر مبادله می‌شد. انسان نیاز خود را به یک ابزار برای ارزشمندی پول و ذخیره کردن آن برای آینده مشخص کرد.

پیدایش پول کالایی برای مبادله محصولات و کالا‌ها

با گذشت زمان بسیاری از افراد برای برطرف کردن بی ارزشی کالا و پول خود، از پول کالایی استفاده کردند. بسیاری از افراد به این نکته دست یافتند که استفاده از پولی که در آن بتوان به ذخیره سازی و همین طول انتقال آن پرداخت بهره‌مند شد. پول کالایی، همان کالای خاصی بود که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کردند.
در بسیاری از کشور‌های جهان به کار بردن آن در نقش‌های متعددی شکل گرفت که شامل:

  • آهن
  • نقره
  • طلا
  • نمک
  • ذرت خشک شده

البته با توجه به شرایط جغرافیایی و موقعیت‌های افراد، امکان تغییر شکل دادن پول بسیار زیاد بود. به طور مثال در یک زندان، ورود و خروج سیگار در آن بسیار مشکل است.
بنابراین زندانیان برای این که بتوانند از سیگار استفاده کنند در مقابل آن فعالیت‌های زیادی را برای به دست آوردن سیگار انجام می‌دادند. بنابراین پول کالایی به این شکل ارزشمندی خود را در هر موقعیت جغرافیایی و شرایط مشخص شده در هر مکان به دست می‌آورد.
البته پول کالایی ویژگی‌های خاص به خود را نیز دارد که شامل:

  • پذیرش آن برای عموم افراد جامعه است
  • کمیاب بودن آن و استحصال آن ممکن نیست
  • قابلیت حمل
  • قابلیت ذخیره سازی برای آن
  • بتوان آن را شمارش کرد

سر زنی بیرون آمده از اسکناس

تاریخچه ایجاد پول و ورود طلا و نقره

طلا و نقره دو فلزی بودند که تا اندازه‌ای از خصوصیات موجود برای پول کالایی برخوردار بودند. نکته قابل توجه در رابطه با طلا و فلزات، تنها زیبا بودن آن‌ها و یا ذخیره سازی شان نیست که نسبت به بقیه فاکتور‌های پولی ارزشمند می‌شوند. بلکه مورد پذیرش قرار دادن این فلزات برای عموم افراد جامعه خود نکته قابل توجه برای ارزشمند شدن آن‌ها است.

در زمانی که آهن شکل بسیار مهمی را از خود در جهان نشان داده بود. مردمان دوران گذشته از آهن برای ساخت سلاح استفاده می‌کردند. بنابراین ارزشمندی آهن در آن زمان بسیار زیاد شد. اما به کار بردن طلا، ارزشمندی بیشتری را در بین مردم به خود اختصاص داد. طلا نیز در ساختار فلز قرار گرفته بود. بسیاری از زیورآلات به کمک فلز طلا ساخته شده بودند. طلا در طبیعت، میل ترکیب شدن با فلزات دیگر را ندارد. بنابراین طلا در طبیعت به شکل خالص یافت می‌شود.

البته طلا، در ساختار خود، قابلیت زنگ زدگی را ندارد. بنابراین به دست آوردن طلا، به دلیل عدم زنگ زدگی آن، مانند روز نخست باقی می‌ماند. طلا در برابر بسیاری از اسید و باز‌ها استحکام بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد. طلا، خاصیت چکش خواری فوق العاده‌ای دارد به این شکل که انسان در هر حالتی آن را تغییر می‌دهد.

تاریخچه ایجاد پول و ضرب سکه

بسیاری از دولت‌ها در زمان‌های قدیم، به تولید و ضرب سکه از جنس طلا و نقره پرداختند. بنابراین سکه‌های طلا، در نقاط متفاوت دنیا با طرح و ساختار‌های متفاوتی ایجاد شد. اما اندازه‌های گوناگونی نیز برای ضرب شدن آن‌ها به وجود آمد. با این حال، سکه طلا، یک زبان مشترک بین مردم دنیا را دارد که در تجارت و داد و ستد از آن استفاده می‌شود.
سکه‌های ساخته شده از طلا، مدت زیادی کاربرد بسیار بالایی را از خود نشان داد. اما نکته مهم، نبود منابع کافی از طلا، برای برخی از نقاط بود. بنابراین توزیع منصفانه و عادلانه‌ای برای منابع طلا وجود نداشت.

پیدایش حواله به جای ضرب سکه

سکه‌های طلا و نقره و ضرب آن‌ها در میان ملت‌های متفاوت بسیار رواج داشت. البته این سکه‌ها خالی از مشکل نبودند. حمل کردن این سکه‌ها خطرات بسیار زیادی را برای تاجران و بازرگانان به وجود می‌آورد. با این حال، بسیاری از اعراب، به تجارت مشغول بودند و مورد حمله راهزنان در مسیر راه خود قرار می‌گرفتند. حواله زمانی که بین معتمدین شهر، ایجاد می‌شد و شکل دیگری را به خود می‌گرفت. البته استفاده از مکانیزم حواله، تنها برای منطقه‌های دیگر رواج بسیار بالایی یافت.

تاریخچه ایجاد پول بدون حواله و یا همان ارز

با گذشت زمان، بسیاری از افراد به این نتیجه دست یافتند که حواله‌های خود را نزد افراد معتمد نقد کنند. البته با پشت نویسی کردن حواله فعالیت‌های دیگری را برای استفاده از سکه‌های خود داشتند. حواله، هیچ ارزش ذاتی نداشت اما با پشتوانه اعتبار افراد معتمد، ارزشمندی استانداردی را به خود گرفت.

حکومت‌های مرکزی، در بسیاری از شهر‌ها و نقاط متفاوت جای معتمدین را گرفتند. به جای استفاده از حواله‌های سنتی، از اسکناس به شکل دولتی بهره بردند. چین، یکی از ابتدایی‌ترین ابداع کنندگان اسکناس در کشور‌های جهان بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *