شبکه بیت کوین

همانطور که می‌دانید بلاک در واقع به فایلی گفته می‌شود که در آن اطلاعات و جزئیات تمامی تراکنش‌های شبکه بیت کوین را در خود ثبت می‌کند.

انواع طرح‌های بلاک در شبکه بیت کوین

انواع طرح‌های بلاک در شبکه بیت کوین عبارتند از:

  • طرح Bitcoin classic
  • Bitcoin Unlimited
  • Bitcoin Classic
  • Bitcoin X
  • Segwit 2X

از نمونه طرح‌هایی است که برای بالا رفتن سایز بلاک در شبکه بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما متاسفانه هیچ کدام از آن‌ها در این اقدام موفق نشدند.  یکی از طرح‌های بلاک بیت کوین به نام طرح BIP 101 است این طرح که توسط شخصی به نام اندرسون مطرح شد و بر همین اساس این طرح که قابلیت محدودیت مشخصی دارد و می‌تواند تا یک مگابایت با محدودیت جایگزین می‌شود که با یک هزینه کاملاً پیش بینی شده در طول مدت افزایش پیدا کرده است.

طرح BIP 101 چیست؟

بر اساس طرح مطرح شده به نام BIP 101، که در خصوص حداکثر سایز هر بلاک در شبکه بیت کوین از 11 ژانویه 2016، به میزان هشت مگابایت تغییر می‌نماید و این میزان به صورت خطی نیز افزایش پیدا می‌کند تا در هر 730 روز و تا سال ژانویه 2036 نیز به دو برابر افزایش پیدا کند.

بر اساس آمارهایی که صورت گرفته شده است بلاک‌های هشت مگابایتی این امکان را دارند که پردازش 24 تراکنش بر ثانیه را انجام دهند. طرح BIP 101 موفق شد که به خوبی نظر عامه‌ی افراد و همچنین صاحبان استخرهای استخراج چینی را نیز بتواند به سمت خود جلب نماید.

این موضوع در صورتی مطرح شد که در واقع در جامعه بیت کوین دو دستگی و اختلاف در خصوص مورد سایز بلاک ثابت ماند، ” برام کوهن” مخترع بیت تورنت در 23 ژانویه سال 2015، “مقاله‌ای تحت عنوان بحران طعنه آمیز بیت کوین” به چاپ رساند. وی در این مقاله مطرح کرد که دستمزد تراکنش‌ها باید توسط نیروهای بازار مشخص شود و خوب است که محدودیت یک مگابایتی اندازه بلاک به همین صورت باقی بماند.

راهکاری که برای این افراد پیشنهاد شد این بود که به دلیل محدودیت نرخ تراکنش‌ها، موجب افزایش سایز بلاک از یک مگابایت به بیست مگابایت می‌رسد، لذا این دست از تغییرات مطابق با ماهیت بیت کوین در تناقض است.

انواع طرح‌های بلاک

بیت کوین با حمایت و پشتیبانی از سودهای بالاد، این موضوع را نسخه‌ای بر افزایش یافتن ارزش واقعی بیت کوین می‌داند و آن را عامل انگیزه بخش و موثر ماینرها برای محافظت و ایمن سازی شبکه خواند او همچنین مطرح کرد:

در مدت طولانی، پاداش استخراج بیت کوین تماماً از بین خواهد رفت و کلیه چیزهایی که باقی خواهد ماند، کارمزدها است. برای این که بتوانید اختلاف‌ها و مشکلات کارمزدها را حل کنید حتی در بهترین حالت شما قادر خواهید بود که در مدت طولانی امنیت شبکه بیت کوین را از بین ببرید. در صرافی ارز دیجیتال کلیه‌ی خرید و فروش‌های ارزهای دیجیتالی انجام می‌شود.

طرح BIP 101 اندرسون در 16 آگوست سال 2015 با کدهای Bitcoin XT آمیخته شد. با وجود تمامی حمایت‌های گسترده‌ای که جامعه‌ی ارزهای دیجیتالی از طرح BIP 101، و آمیخته شدن آن با پروتکل‌های بیت کوین XT موفق شد که توجهات بسیاری از افراد را به سمت خود جلب نماید و خیلی مورد استفاده مشترکان شبکه قرار نگیرد.

در اواسط سال 2015، کاربران کلاینت Bitcoin XT اعلام کردند که هدف حملات هماهنگی هستند به همین صورت طرح افزایش بلاک به هشت مگابایت به سرانجام خوبی نرسید.

در سال 2014، پروتکل BIP 101 از Bitcoin XT حذف شد و جایگزین آن افزایش یکباره سایز 2 مگابایت گرفت که در نتیجه باعث کاهش سریع حمایت از Bitcoin XT گردید. این کاهش تا جایی ادامه یافت که به اندازه 650 نود در سال 2016، به کمتر از 30 نود در ژانویه 2017 رسید. به دلیل از بین رفتن Bitcoin XT، توصیه‌ها و سایر طرح‌های دیگری برای بالا رفتن سایز بلاک بیان شد.

Bitcoin Unlimited

از نمونه‌ی این طرح‌ها است که می‌توان گفت یکی از بهترین پروتکل‌های افزایش سایز بلاک شناخته شد. توسط این طرح‌ها امکان افزایش یک مرتبه بلاک به 2 مگابایت رسیده است.

پاول ویگنا و وال استریت ژورنال این را برگرفته از خاکستر Bitcoin XT، می‌دانند. با روی کار آمدن Bitcoin Classic با جلب نظر بیشتر از 75 درصد ماینرها ناتوان بود بر همین اساس قادر به مستحکم کردن موقعیت خود را نیز پیدا نکرد.

Bitcoin Classic

در آخرین مرحله Bitcoin Classic بعد از آن مطرح شد که تیم از طریق تیم بیت کوین کش در سال 2017 پیوست. در پایان یک میز گرد اختصاصی در خصوص بیت کوین مانند کسب و کارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند مانند صرافی‌ها، کیف پول‌ها و استخر استخراج از برنامه‌های خود بر پایه‌هارد فورک بیت کوین تحت عنوان Segwit پرده برداشت. مطابق با این پروتکل سایز بلاک تا دو مگابایت افزایش یافت.

انواع طرح‌های بلاک

طرح Segwit

یکی از دیگر طرح‌های برای افزایش سایز بلاک بیت کوین که در واقع برای حذف کردن امضای داده‌ها از مبادلات در شبکه بیت کوین ظرفیت بلاک را افزایش می‌دهد. زمانی قسمت‌های تعیین شده از یک تراکنش از بین برود. می‌تواند مکان دیگری برای تراکنش‌های دیگری به وجود بیاورد. با استفاده از Segwit هر بایت از اطلاعات تنها یک چهارم بلاک محسوب می‌شوند با استفاده از آن می‌توان گنجایش بلاک را تا چهار برابر افزایش داد.

بعد از یک سال گفتگوهایی که انجام گرفت در این راستا به دلیل محدودیت سایز بلاک، طرحی که برای این کار پیشنهاد می‌شود به نام 2 MB Segwit انتشار یافت در این طرح، یک پیشنهاد مطرح شد که سگویت مانند سافت فورک اجرا شود و بعد از آن یک‌ هارد فورک انجام می‌شود که سایز بلاک را به 2 مگابایت افزایش می‌دهد.

ظهور بیت کوین کش

با افزایش سایز بلاک باعث شد که بیت کوین در آگوست سال 2017 فورک شود. در صورتی که طرح‌های بسیاری درباره افزایش سایز بلاک‌ها، یکی بعد از دیگری شکست خورد. در نیمه‌های دوم سال 2017 می‌تواند شاهد جهش در کارمزد تراکنش‌های شبکه بیت کوین بودیم. در سال 2015 میزان میانگین کارمزد هر تراکنش در شبکه بیت کوین 0.5 دلار بود و این تعداد در سال 2017، تا ده برابر افزایش پیدا کرد و به رقمی نزدیک بر 5 دلار رسید. با وجود این که نصف مردم جهان با کمتر از 5.5 دلار امورات روزانه‌ی خود را می‌گذرانند. همین موضوع موجب شد تا بیت کوین برای کشورهای در حال توسعه کاملاً بی‌استفاده شده و نیازمند یک‌ هاردفورک در شبکه بیت کوین بسیار الزامی به نظر می‌آید.

بیت کوین کش در اوایل ماه آگوست سال 2018، با موفقیت از شبکه اصلی بیت کوین فورک شد و شبکه بیت کوین را به دوبخش تقسیم بندی کرد. بیت کوین کش با سایز بلاک 8 مگابایتی و بهینه‌سازی‌هایی در خصوص الگوریتم سختی شبکه، ارائه کرد. از سوی دیگر این فاقد وجود سگویت در این فورک بود، در صورتی که سگویت در 21 جولای 2017 بر روی بیت کوین اولیه فعال شده بود. سگویت در عوض افزایش سایز بیت کوین، برای تراکنش‌های سگویت، اندازه بلاک را به 4 مگابایت تغییر می‌دهد. نحوه کار و استخراج بیت کوین کش مستلزم آشنایی کامل با ارزهای دیجیتالی است، بنابراین لازم است بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر بشناسید.

بیت کوین با نصب یک‌ هارد فورک، سایز بلاک خود را به 33 مگابایت افزایش می‌دهد. همچنین بیت کوین کش شاهد یک‌ هاردفورک دیگری است که در ماه نوامبر برای رقابت کردن با زنجیره Bitcoin SV که در آغاز با سایز محدود بلاک 128 مگابایت ارائه شد و توانست با منتشر کردن یک به روز رسانی در ماه جولای 2019 سایز بلاک‌های خود را به 2 مگابایت برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *