امنیت ارزهای دیجیتالی

پیش از این که قصد داشته باشید که به ارز‌های دیجیتالی روی بیاورید بهتر است  امنیت ارز های دیجیتال را بشناسید و بدانید که چطور می‌توان از ارز‌های دیجیتال خود به خوبی مراقبت و محافظت نماید تا از دست برد افراد کلاهبردار و سودجو در امان بماند، از این رو لازم است بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر بشناسید.

در این گفتار بیشتر قصد داریم که مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکاتی که می‌تو‌اند به شما کمک کند تا امنیت ارزهای دیجیتالی خود را افزایش دهید ، مطرح نماییم .پس در ادامه با ما همراه باشید.

7 نکته‌ی مهم درباره‌ی امنیت ارزهای دیجیتالی

7 نکته‌ی مهم درباره‌ی امنیت ارزهای دیجیتالی عبارت است از:

  1. تعهد داشتن به انکار موجه
  2. آزمایش کردن
  3. شناسایی بردار‌های حمله
  4. انتخاب رمز عبور پیچیده
  5. شناسایی بردار‌های حمله
  6. استفاده کردن از فضای ذخیره سازی آفلاین
  7. ذخیره سازی رمز عبورتان در انواع دستگاه‌ها و مکان‌ها
  8. کمک کردن به بالا رفتن دقت

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

1. تعهد داشتن به انکار موجه

منظور از انکار موجه در زمینه رمزنگاری این ست که قدرت و مهارت مخفی نگهداشتن اطلاعات خاص و ویژه است.

کلیه‌ی دارایی‌ها‌ی رمزنگاری شده را ذخیره کنید و به کسی چیزی نگویید. دارایی‌ها‌ی رمزنگاری شده را تنها به صورت آنلاین ذخیره نکنید. بلکه شما می‌توانید حساب‌ها‌ی کاربری خود را زیر مسیر‌های HD مختلفی در کیف پول‌ها‌ی سخت افزاری خود مخفی کنید تا کسی قادر نباشد که به حساب‌ها‌ی شما دسترسی پیدا کند.

در ضمن با استفاده از انتشار دادن دارایی‌ها‌یتان در کیف پول‌ها‌ی متعدد خطر افشا شدن آن‌ها نیز به کمترین حد ممکن می‌رسد.

2. آزمایش کردن

خوب است که در ابتدا با قسمت کوچکی از دارایی‌ها‌ی خود شروع کنید و بخشی از آن را در شبکه‌ی آزمایشی قرار دهید.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان آدرس‌ها را به طور دستی تایپ نکنید. در صورتی که می‌توانید به جای استفاده از تایپ دستی ، از سایر شیوه‌ها‌ی دیگر از قبیل کپی و چسباندن، سرویس Ethereum Name Servicon‌ یا اسکن کد QR بهره بگیرید.

اطمینان پیدا کنید که اپلیکیشن اسکن تان از امنیت خوبی برخوردار باشد. Identical آدرس مقصدتان را مجدداً چک کنید تا آواتار اشتباهی را انتخاب نکرده باشید.

پیش از این که هر دارایی الکترونیکی به کیف پول سخت افزاری شما، عبارت Seed را آزمایش نمایید.

در صورتی که قصد دارید که‌ یک کامپیوتر ایر گپ بسازید قبل و بعد از بارگیری اطلاعات روی کارت حافظه، چک سام کدگذاری شده با الگوریتم (MD5) (MD5 checksum) را ثبت کنید و مجدداً آن را چک کنید.

ارزهای دیجیتالی

3. شناسایی بردار‌های حمله

در این مرحله بهتر است که در ابتدای اول دشمن خود را شناسایی کنید و با دقت و توجه و همچنین محافظت ( حمله مرد میانی) منظور فردی که تلاش دارد که بین شما و مقصود شما فاصله ایجاد کند، قرار بگیرد.

سایت‌ها‌ی کلاهبردار‌ یا وبسایت‌ها‌یی که تقلبی هستند که خود را به عنوان سایت‌ها‌ی حرفه‌ای و معتبر معرفی می‌کنند، به این شکل عمل می‌کنند که چگونه می‌توان در امنیت کامل و به صورت عادی جلوه کنند.

برای امنیت بیشتر، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را در صرافی معتبر ارز دیجیتال انجام دهید.

URL‌ها را تماماً چک کنید و بهتر است که سایت‌ها‌ی رمزنگاری را بوکمارک کنید و زمانی که نیاز به استفاده از آن داشتید همان بوکمارک‌ها را به کار بگیرید. زمانی که به آن‌ها احتیاج نداشته باشید مجدد آدرس‌ها را بررسی کنید. بوکمارک‌ها این امکان را ایجاد می‌کنند که کلون‌ها ‌یا در واقع همان آدرس‌ها‌ی شبیه سازی شده My Ether Wallet را برای شما در لیست سیاه می‌گذارد.

همچنین دانلود نرم افزار را تایید می‌نماید و به شما اجازه نمی‌دهد که هر نرم افزاری که بخواهید را روی سیستم خود نصب نمایید.

حمله مرد میانی همچنین این امکان را دارد که سیستم عامل tails دیگر خوب نخواهد بود و نسخه‌ها‌ی بروزتر را دانلود کنید.

حمله مرد میانی نیز می‌تو‌اند واقعی باشد: شخصی به علت این که گذرواژه‌ی بازیابی رمز ارزش را به‌ یک فروشنده کلاهبردار می‌دهد، موجب شد که تمامی پس‌انداز و موجودی زندگی خود را کاملا از دست بدهد به همین علت توصیه می‌شود که همیشه کیف پولی که خرید می‌کنید را مستقیما و بدون واسطه از شخص سازنده‌ی آن خریداری نمایید تا از کلاهبرداری و سوء استفاده‌ها‌ی دیگر جلوگیری شود.

اگر تصور کنیم که URL‌ها را چک کرده‌اید و همه‌ی آن‌ها کاملاً درست و استاندارد هستند، لیکن از کجا می‌توان این اطمینان را داشت که کسی وای فای شما را هک نکرده باشد و‌یا با کپی کردن DNS شما، را به IP‌ها‌ی مختلف هدایت و رهنمود نکرده باشد؟

4. انتخاب رمز‌ عبور پیچیده

زمانی که می‌خواهید از کیف پول الکترونیکی و انواع آن یا هر کارت عابری استفاده کنید، بهتر است که به هیچ عنوان از تاریخ تولد، آدرس‌ یا از شماره‌ها‌یی که بسیار روند و پشت سر هم هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید.
همچنین مراقب باشید. زیرا در صورتی که شما از حروف به هم ریخته در صفحه کلید هم به عنوان رمز عبور استفاده می‌کنید باز ممکن است که رمز عبور شما فاش شود زیرا که ابزار‌های قفل شکن این امکان را دارند که در هر ثانیه 350 میلیارد رمز را حدس بزنند.

برای این که بتوانید‌ یک رمز عبور قدرتمند و پیچیده‌ای انتخاب کنید بهتر است که از‌ یک تولیدکننده‌ی رمز عبور تصادفی برای این کار کمک بگیرید‌ یا این که کیف پول سخت افزاری خریداری کنید که کلید‌ها و امضا‌های قوی برای شما به وجود بیاورد. همچنین برای این منظور توصیه می‌شود که از رمز‌های عبور چند منظوره استفاده کنید.

کیف پول‌ها‌ی با چند امضایی وجود دارند نظیر Gnosis به کلید‌های مختلفی که برای تایید و اعتبار سنجی معاملات نیازمند هستند.

همچنین می‌توانید از کد احراز هویت دو مرحله‌ای نیز برای ایمیل، مبادلات و چیز‌‌هایی شبیه آن استفاده کنید و برای دریافت پیامک لحظه شماری کنید این کار بسیار آزاردهنده است، لذا این روش تایید دو مرحله‌ای دارای امنیت فوق العاده بالا در مقایسه با دیگر روش‌ها دارد.

ارزهای دیجیتالی

5. استفاده کردن از فضای ذخیره سازی آفلاین

از مهم‌ترین اقداماتی امنیتی پیشگیرانه این است که دارایی‌ها رمزنگاری شده خود را به صورت آفلاین‌ (یا سرد) ذخیره و نگهداری کنید.

شما تنها مقداری از آن‌ها را می‌توانید در صرافی‌ها و کیف پول‌ها‌ی خود به صورت آنلاین نگهداری کنید تا در صورتی که مقداری از آن نیز از بین رفت خیلی اهمیتی نداشته باشد.

وقتی که برای خارج کردن کارت شبکه از رایانه شخصی خود استفاده می‌کنید می‌توانید‌ یک کامپیوتر ایر گپ به وجود آورید و سیستم عامل Tails را که به صورت آفلاین است روی آن پیاده سازی کنید.

همچنین می‌توانید‌ یک کیف پول سخت افزاری نیز تهیه کنید و سیستم عامل Tails را به شکل آفلاین روی آن نصب کنید و‌ یا‌ یک کیف پول سخت افزاری تهیه کنید.

زمانی که می‌خواهید که عبارت رمز عبور خود را بسازید، می‌توانید کیف پول سخت افزاری خود را وصل کنید و آفلاین باقی بماند.

در صورتی که باز هم استرس دارید می‌توانید ابزار‌های دیگر مانند میکروفن و دوربین لپ تاپ خود را هم خاموش کنید.

6. ذخیره سازی رمز عبورتان در انواع دستگاه‌ها و مکان‌ها

یک نکته‌ای که بسیار مهم است این است که رمز عبورتان را در دستگاه‌ها مختلف مانند کامپیوتر شخصی، گوشی همراه و غیره ذخیره کنید و در صورتی که آن را روی کاغذ می‌نویسید دو تا از آن بنویسید و در مکان‌ها‌ی مجزا از هم ذخیره کنید.
همچنین‌ یکی از ابزار‌‌هایی که می‌توانید اطلاعات خود را در آنجا نگهداری کنید کارت حافظه است، اما باید توجه داشته باشید که داده‌ها تا 5 سال بیشتر پایدار نیستند زیرا در طول زمان ممکن است با پالس الکترومغناطیسی حذف شود.

بعضی از افراد هستند که seed را بر روی فولاد حک می‌کنند هر قطعه از آن را در‌یک مکان مطمئن به صورت جداگانه نگهداری می‌کنند توجه داشته باشید که تمامی مراحل را به دقت ثبت کنید تا در صورت نیاز خود‌ یا وارث‌تان بتو‌اند seed را مجدد بسازد.
از اطلاعات مشاوره بیت کوین برای موفقیت در خرید و فروش ارزهای دیجیتالی استفاده کنید.

7. کمک کردن به بالا رفتن دقت

چنانچه کسی به شبکه خصوصی شما دسترسی پیدا کرد این مشکل از جانب شما بوده است شما باید تلاش کنید که سطح خودتان را افزایش دهید. کیف پول‌ها‌ی سخت افزاری، سیستم‌ها‌ی آفلاین و امضا‌های چندگانه را بررسی کنید. در خصوص مکان‌ها‌ی ذخیره سازی آفلاین‌ها نظیر کیف پول سخت افزاری با دوستان خود گفتگو کنید و سپس با شناسایی و نشانه گذاری سایت‌ها‌ی کلاهبرداری و حساب‌ها‌ی تقلبی به جامعه خود کمک کنید.

 جهت ارتقای امنیت ارزهای دیجیتال، همیشه این دو نکته را به یاد داشته باشید:

1- شما بانک خودتان هستید، بنابراین اگر بانک خوبی نباشید دارایی تان از دست می رود.

2- اگر در زمینه ای آشنایی ندارید ، اصلا با آزمون خطا حرکت نکنید. چون با این روش دارایی تان از بین می رود. بهترین کار این است که قبل از رویاوریی با مسایل جدید و پیچیده حتما از قبل مطالعه کنید و با افرادحرفه ای و امین مشاوره کنید.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *