انواع الگوریتم شبکه ارز دیجیتالی

در واقع هیچ الگوریتمی، بدون ساختار و یا شکل نیست. البته هر یک از اشکال به کار رفته در الگوریتم، نکات مثبت مختص به خود را دارند. برای ارز‌های دیجیتالی و به کار بردن الگوریتم‌های اجماع، برای عدم حمله‌هایی شامل: دو بار خرج کردن وجود دارد.

با این حال، برخی از الگوریتم‌ها، به عنوان مطلوب‌ترین نوع الگوریتم، در اختیار ارز‌های دیجیتالی قرار داده شده‌اند.

انواع الگوریتم شبکه ارز دیجیتالی

انواع الگوریتم شبکه ارز دیجیتالی عبارت است از:

  1. الگوریتم اثبات کار
  2. الگوریتم اثبات سهام
  3. الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده
  4. الگوریتم اثبات اعتبار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. الگوریتم اثبات کار

یکی از ابتدایی‌ترین الگوریتم‌های اجماع کار، با نام الگوریتم اثبات کار بوده است. این الگوریتم در بلاک چین به کار می‌رود. بنابراین این مکانیزم ابتدا در بلاک چین بیت کوین، به کار برده شد.

با استفاده از این مکانیزم، عملیات استخراج رشد خوبی داشته و این که مصرف انرژی بسیار زیادی در سراسر نقاط جهان به وجود آمده است. البته ارز‌های دیجیتالی مانند ارز دیجیتالی اتریوم به دنبال صرفه جویی در مصرف انرژی‌های خود می‌باشند. بنابراین به کار بردن این نوع الگوریتم برای ارز‌های اتریوم مناسب نیست و باید آن را کنار گذاشت.

بنابراین بسیاری از ارز‌های دیجیتالی برای صرفه جویی در انرژی به دنبال الگوریتم‌های اثبات سهام هستند. در ساختار الگوریتم اثبات کار، ماینر فعالیت خود را برای حل کردن مسائل سخت و پیچیده آماده می‌کند.
بنابراین به این شکل، بلاک‌های جدیدی نیز وارد شبکه می‌شوند. در اصل، کارکرد الگوریتم، اثبات کار، تنها بر این مبنا، فعالیت خود را آغاز می‌کند که طولانی‌ترین زنجیره را در خود داشته باشد.

بنابراین فرض بر این که بیشتر ماینر‌ها، بتوانند بر روی این زنجیره‌ها فعالیت داشته باشند تا زمانی که بیش از پنجاه درصد شبکه بیت کوین را ماینر‌های مطلوبی تشکیل داده باشند. تا زمانی که ماینر‌ها در شبکه دست به یکی نکرده باشند میزان امنیت آن مطلوب است.

سکه های دیجیتالی

2. الگوریتم اثبات سهام

برای مکانیزم اثبات سهام، بلاک‌های جدیدی توسط ماینر‌های حل کننده مسائل به وجود نمی‌آید. البته در این مکانیزم، افراد متخصصی وجود دارند که با توکن‌های خود، بر روی بلاک‌ها اعتبار سنجی فوق العاده‌ای را انجام می‌دهند. همچنین استفاده از اطلاعات و راهنمایی‌های مشاوره سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال در این زمینه می‌تواند برای شما مفید باشد.

در صورت به وجود آمدن فورک، کاربران توکن‌های خود را بر روی فورکی که در صدد حمایت آن بر آمده‌اند قرار می‌دهند. اطلاعاتی که در قسمت بلاک چین ثبت شده‌اند قابل به تغییر نیستند.

بنابراین زمانی که یک بلاک چین فعالیت خود را آغاز می‌کند باید تا زمانی که کاربران آن را می‌پذیرند فعالیت خود را انجام می‌دهد. بنابراین هیچ فردی، جلوی کارکرد آن را نخواهد گرفت.

هر یک از ارز‌های دیجیتالی، دارای قوانین مشخص به خود که به آن پروتکل گفته می‌شود دارند. این پروتکل‌ها توسط برنامه نویسان مشخص می‌شود. یک بلاک چین به کمک همین پروتکل و قوانین ایجاد شده، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. البته در زمان بروز اختلافاتی برای ارز‌های دیجیتالی و قوانین آن‌ها، می‌توان از فورک استفاده کرد. در واقع، فورک، عملیاتی برای به روز رسانی کردن بلاک چین‌های جدید است.
بنابراین در زمانی که بسیاری از برنامه نویسان در رابطه با شرایط و قوانین ارز دیجیتالی رضایت ندارند برای به دست آوردن راه حل از فورک استفاده می‌کنند. اصطلاح فورک، یک کلمه از پروژه‌های برنامه نویسی است.
مشکل الگوریتم اثبات سهام، نسبت به تائید کنندگان، که نیاز به توانمندی در پردازش در فورک‌های متفاوت را ندارند. بنابراین این افراد، بدون ایجاد نگرانی در فورک‌های متفاوت رای خود را می‌دهند.
بنابراین ایجاد فورک، برای بلاک چین‌هایی که با اثبات سهام کار خود را آغاز می‌کنند نسبت به بلاک چین‌های اثبات کار بسیار معمول تر و ساده تر است. البته این روش، امکان از بین بردن اعتبار برای شبکه‌هایی است که با این الگوریتم فعالیت می‌کنند.

ارز های دیجیتالی در کنار تلفن همراه

3. الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده

این الگوریتم، تفاوت بسیار زیادی نسبت به الگوریتم اثبات سهام دارد. البته تعداد کم نمایندگان، منجر به ایجاد سازماندهی موثر برای آن‌ها می‌شود.
بنابراین هر نماینده توانمند برای مشخص کردن زمان کافی برای منتشر کردن یک بلاک است.

با این حال، زمانی که نمایندگان به مراتب، بلاک‌ها را منتشر نکنند دارندگان توکن، در شبکه به خروج آن‌ها رای می‌دهند تا فرد مطلوب تری جایگزین شود. در این الگوریتم شرکت کنندگان که همان تائید کنندگان می‌باشند به جای رقابت با هم در اثبات کار و اثبات سهام فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

برای ساختار بلاک، با هم همکاری مشخص شده‌ای دارند. البته به دست آوردن متمرکز سازی به شکل جزئی برای بلاک‌ها، عملکرد این الگوریتم را نسبت به بقیه سرعت می‌بخشد.

4. الگوریتم اثبات اعتبار

این الگوریتم در واقع، برای ایجاد تراکنش‌هایی که توسط حساب‌های معتبر و تائید شده اعتبار سنجی می‌شود. در اصل، از این الگوریتم، مانند ادمین برای سیستم‌های معمولی استفاده می‌شود.

البته ادمین‌ها در سیستم‌های معمولی، تمامی اعضای آن در شبکه به این افراد اعتماد دارند و انتظار حرکت درست از آن‌ها را دارند. البته به کار بردن این مکانیزم، به دلیل متمرکز بودن آن، در بلاک چین‌های عمومی مشاهده کرد.
یکی از دسته بندی‌های موجود برای الگوریتم اجماع، استفاده از اثبات وزنی است. این مدل، بر اساس توافق جمعی بین آلگورند پایه ریزی شده است.

با توجه به این ایده کلی، برای به دست آوردن اثبات سهام، درصد مالکیت برای به دست آوردن توکن‌های کل شبکه، نشان دهنده رسیدن به بلاک بعدی است. البته در بخش اثبات وزنی، پارامتر‌های دیگری برای وزنی نسبی در این فرایند استفاده می‌شود.

به طور مثال، برای ارز بیت کوین، در مکانیزم اثبات فضا و زمان، به این که چه میزان از اطلاعات ذخیره سازی شده است در شبکه اعتبار دارد. سیستم‌های دیگر نیز همانند اثبات شهرت، پارامتر‌های دیگری را در نظر می‌گیرند.

در این میان، خطایی به نام بیزانس وجود دارد. این خطا مزیت‌هایی را در خود دارد که شامل: خروجی بالا، هزینه و مخارج بسیار اندک و مقیاس پذیر است. البته از جمله نقاط منفی که برای این خطا وجود دارد. اعتماد بسیار اندک و یا به شکل نصف و نیمه می‌باشد. آشنایی با الگوریتم موجود، منجر به شناخت بهتر برای تحلیل ارز دیجیتالی است.

1 پاسخ
  1. aaa
    aaa می گوید

    Im pretty pleased to discover this page. I wanted to thank you for ones time for this particularly wonderful read!! I definitely liked every little bit of it and I have you bookmarked to look at new stuff on your blog.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *