کاربردهای بلاک چین

در حال حاضر صحبت‌های زیادی در مورد بیت کوین و بلاک چین می‌شود، اما هنوز بسیاری از افراد درک عمیقی در مورد ارزهای دیجیتالی ندارند. پس بهتر است بلاک چین جدیدترین فناوری روز دنیا را بشناسید. در این گفتار قصد داریم تا در مورد مفهوم بلاک چین، کاربردهای بلاک چین و همچنین نحوه‌ی کار کردن با آن بپردازیم.

بلاک چین چیست؟

برای این که عامه افراد بتوانند این مفهوم را به خوبی درک کنند به زبان ساده تعریفی از آن را مطرح می‌کنیم. بلاک چین یک نوع فناوری جدیدی است که کار ثبت اطلاعات و گزارش‌ها را انجام می‌دهد بنیادی‌ترین تفاوت آن با سایر تکنولوژی‌های دیگر این است که اطلاعات و داده‌های ذخیره شده بر روی این نوع فناوری را با تمامی اعضای یک شبکه به اشتراک می‌گذارد که از طریق رمزنگاری و انتشار اطلاعات، امکان دستکاری اطلاعات ثبت شده، حذف و هک کردن را به حداقل ممکن می‌رساند. بلاک چین نخستین بار با ظهور بیت کوین به وجود آمد. نقش بلاک چین در بیت کوین بسیار پر رنگ است، بر همین اساس ارزهای دیجیتالی از این شیوه برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران استفاده می‌کردند.

منظور از بلاک چین سازمانی این است که از این فناوری می‌توانند به صورت خصوصی برای رسیدن به اهداف خاص در یک سازمان مورد استفاده قرار دهند. البته با توجه به اینکه برخی از کارشناسان و متخصصان در این حوزه معتقد هستند که بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این تکنولوژی یعنی تمرکززدایی را محقق کنند.

بلاک چین چیست؟

کاربردهای بلاک چین

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتالی و بیت کوین‌ها، از جمله مهم‌ترین و کاربرد تکنولوژی بلاک چین هستند. لذا این سیستم می‌تواند علاوه بر ارزهای دیجیتالی، کاربردهای بسیار دیگری نیز داشته باشد و هر جایی که نیاز به فضایی برای جمع‌آوری اطلاعات و حذف نیاز به اعتماد باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد.

به عنوان مثال با استفاده از فناوری بلاک چین در زنجیره تامین حمل و نقل می‌توان اشاره کرد. شرکت‌های تولیدکننده و کارخانه‌ها می‌توانند اطلاعات محصولات و حمل و نقل خود را از ابتدا تولید تا رسیدن آن به دست مشتریان بر روی پایگاه داده ثبت کنند این شیوه اصالت محصولات و کیفیت مواد اولیه را برای مشتریان ضمانت می‌کند و مشتریان می‌توانند با خیال آسوده و اطمینان خاطر از کالاها استفاده کنند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان مانند یک سازمان، نوعی حاکمیت را در یک سیستم ایجاد کرد که تمامی اعضا بتوانند به برحسب سهامشان و اختیاراتی که دارند در بالا رفتن آن سیستم نقش داشته باشند.

از دیگر اقداماتی که می‌توان با این فناوری انجام داد این است که می‌توانید دارایی‌های خود را به توکن‌های دیجیتالی تبدیل کنید و آن‌ها را به صورت یک دارایی قابل انتقال ارائه کنید. برای نمونه می‌توان ارزش یک منزل را به هزاران توکن دیجیتالی تبدیل کرد. سپس آن‌ها را برحسب میزان بودجه متقاضیان به فروش برسانید تا افراد زیادی حتی فردی که در کشور دیگری زندگی می‌کند می‌تواند در آن منزل سرمایه‌گذاری کند.

البته در حال حاضر به دلیل اینکه این فناوری غیر متمرکز است، اما در دنیای واقعی از آن به طور گسترده استفاده نمی‌شود؛ زیرا در بیشتر کارها با وجود این تکنولوژی، متاسفانه وابسته به نهادها و سازمان‌های متمرکز هستیم؛ اما می‌توان با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم مانند پیشرفت‌هایی در هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء می‌توان به کاربردهای این تکنولوژی امیدوار باشیم.

کاربردهای بلاک چین

نحوه‌ی کار کردن بلاک چین

بلاک چین از دو واژه‌ی Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است؛ که در واقع این سیستم زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. به این صورت که در هر کدام از بلوک‌ها می‌توانید از تخلفات یک فرد تا جزئیات تراکنش‌های یک شبکه پولی نظیر بیت کوین اطلاعاتی ثبت کنید. به این صورت که اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها به صورت زنجیروار به یکدیگر مرتبط می‌شوند. به این زنجیره، بلاک چین گفته می‌شود.

هر کدام از بلاک‌ها یک رشته متنی به نام هش دارند که از یک تابع ریاضی خاصی تبعیت می‌کنند و از ایجاد تقلب در سیستم جلوگیری می‌کند. هش‌ها یک سری از اطلاعات و داده‌های ثابتی هستند. اصلی‌ترین کاربردهای هش‌ این است که مانع بروز تقلب و تغییر اطلاعات ثبت شده بر روی بلاک چین می‌شود. به خاطر داشته باشید که با کوچک‌ترین تغییری در اطلاعات یک بلاک، هش آن نیز به کلی تغییر می‌کند و باعث می‌شود که بلاک چین اعتبار خود را از دست بدهد.

آیا به این فکر کرده‌اید که اگر شخصی محتوای یک بلاک را تغییر دهد و هش بلاک‌های بعدی را به‌روزرسانی کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط این امکان وجود دارد که با توزیع بلاک چین، این مشکل حل شود. از آنجایی که اطلاعات بلاک چین در یک سیستم عامل یا سرور به صورت خاص ذخیره نمی‌شوند. هر سیستمی که به شبکه متصل می‌شود، می‌تواند یک نسخه از اطلاعات را دریافت کند و به هر سیستمی که به شبکه متصل است می‌تواند یک کپی از بلاک چین را دریافت می‌کند که به آن نود (Node) گفته می‌شود.

نحوه‌ی کار کردن بلاک چین

زمانی که به عنوان نود به یک بلاک چین وصل می‌شوید، یک نسخه از تمامی اطلاعات آن را دریافت می‌کنید. در این فناوری شما به هیچ عنوان نمی‌توانید اطلاعات ثبت شده را دستکاری کنید، تنها در صورتی که اغلب افراد عضو شبکه با شما هم عقیده باشند.

سیستم بلاک چین به تنهایی یک تکنولوژی اساسی نیست، بلکه دسته از فرآیندهای رمزنگاری، توزیع جمعی، هش‌گذاری و غیره است که منجر به ایجاد یک ایده شده‌اند. پیش از ظهور بلاک چین‌ها به این عرصه دفاتر کل توزیع شده وجود داشتند، اما با روی کار آمدن این فناوری با الگوریتم‌های خود، تکنولوژی دفتر کل توزیع شده را ارتقا داده است. اگر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای شروع و گرفتن بهترین نتیجه از راهنمایی‌های مشاوره بیت کوین استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که گفته شد بلاک چین یک تکنولوژی نو و پویایی است که کار ثبت اطلاعات را به صورت منظم و پیوسته، بدون دستکاری و تغییر داده‌های ثبت شده، فراهم می‌کند. در واقع این تکنولوژی نوعی پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد و به تمامی سیستم ‌عامل‌هایی که به شبکه متصل هستند، توزیع می‌شوند. به این خاطر با استفاده از رمزنگاری و ثبت آن در تمامی کامپیوترهای شبکه، سوابق ثبت شده امکان هک شدن یا از بین بردن آن‌ها وجود ندارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین کاربرد این فناوری، بیت کوین بود، اما از بلاک چین برای هر فناوری دیگری که لازم باشد نیاز به اعتماد به واسطه‌ها و افراد شخص ثالث کاهش یابد، می‌توان استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *