کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

حتماً شما هم بر این باور هستید که هر کجا صحبت از پول می‌شود انگیزه زیادی برای کلاهبرداری هست به خصوص موضوع کلاهبرداری از ارز دیجیتال.

اگر شما به نکات این مقاله با دقت توجه کنید، به احتمال خیلی زیاد از زیان‌های احتمالی و یا کلاهبرداری ارزهای دیجیتال Cryptocurrency scams در امان خواهید ماند.

اعتقاد داریم: موثرترین راه برای محافظت از دارایی افراد آموزش و مشاوره تخصصی است.
شما در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  1. چه کار کنیم که جزء معدود افراد باهوشی باشیم که اسیر کلاهبرداران نمی شوند؟
  2. تکنیک ارتباطی کلاهبرداران برای اعتماد سازی چیست؟
  3. چرا بیشتر مردم در ارز های دیجیتال قربانی کلاهبرداران می شوند؟
  4. روش‌های متداول کلاهبرداری ارزهای دیجیتال چیست؟
  5. نکات تکمیلی و مهم برای حفظ سرمایه چیست؟
  6. اگر از شما کلاهبرداری صورت گرفت، چه کار باید بکنیم؟

1) چه کار کنیم که جزء معدود افراد باهوشی باشیم که اسیر کلاهبرداران نمی‌شوند؟

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

کلاهبرداران هر روز به دنبال راه‌های خلاقانه‌تری هستند تا بتوانند فناوری‌های جدید را با ترفندهای قدیم ترکیب کنند و افراد بیشتری را اغفال کنند.

بنابراین هیچ گاه یک راهنمای جامع و همیشگی در دنیا وجود ندارد.

پس باید چه کار کنیم؟

افراد باهوش با انجام دادن یک سری اقدامات و انجام ندادن یک سری کارهای دیگر، تاحدود زیادی در امان هستند.

لازم است این قانون طلایی را همیشه به خاطر بسپارید:

قانون طلایی

اگر همه چیز خیلی عالی و غیر قابل تصور به نظر رسید، بدانید که قطعا کلاه برداری است.

مثال: اگر به شما بگویند که در یک رقابت برنده شده‌اید، درصورتی که حتی در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید، به نظرتان این موضوع چیست؟
حتی بعضی مواقع موضوع جدی‌تر هم هست!!!!!!!

ممکن است که شما در اجرای بعضی از طرح‌ها با افراد و یا گروه‌های همکاری کنید. در صورتی که بعد از مدتی مشخص می‌شود که این طرح کلاهبرداری بوده است. در این صورت به نظر می‌رسد شما ناخواسته شریک جرم شده‌اید.
بله. این یک روش دیگر کلاهبرداران است که افراد بی گناهی را ناخواسته وارد اقدامات مجرمانه خود می‌کنند و هیچ ردپایی از خود برجای نمی‌گذارند و تمام اسناد و مدارک حکایت بر مشارکت شما در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال دارد.

حالا از کجا مشخص می‌شود که شما شریک جرم کلاهبردار نیستید؟

  • نباید در حساب بانکی‌تان تراکشن‌های غیر قابل توجیه وجود داشته باشد.
  • نباید در حساب بانکی شما مبلغ مازاد بر خدمات ارایه شده وجود داشته باشد.
  • نباید صورت حساب‌های‌تان به حساب غیر از شما ارسال شود.

بنابراین برای اینکه شما قربانی کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و یا شریک ناخواسته کلاهبرداران نشوید باید به این چند نکته که در ادامه گفته می‌شود، خوب دقت کنید.


کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

2)تکنیک ارتباطی کلاهبرداران برای اعتماد سازی چیست؟

معمولاً کلاهبرداران برای اعتمادسازی از  این 6 تکنیک استفاده می‌کنند:

1. به افراد می‌گویند (یا در تبلیغاتشان این طور وانمود می‌کنند) که شما در گذشته غفلت یا کم توجهی کرده‌ای و الان باید سریعتر اقدام کنید، تا فرصت مجدداً از دست نرود. سریعتر اقدام کنید به این خاطر است که شما فرصت تحقیق نداشته باشید.

2. به افراد نویدهای بزرگی می‌دهند و سعی می‌کنند که طمع افراد را تحریک کنند.

3. سریع صحبت می‌کنند تا افراد درک درستی از گفته‌هایشان نداشته باشند.

4. به سوالات به صورت عمقی جواب نمی‌دهند و سعی می‌کنند سوال‌ها را به صورت کلی و دو پلهو پاسخ دهند.

معمولا کلاهبرداران از روش‌های که به راحتی قابل رهگیری و یا پیگیری نیست، جهت ارتباط با شما استفاده می‌کنند: مثلا ارتباط از طریق کانال‌های فضای مجازی، ارتباط از طریق ایمیل، ارتباط از طریق تماس تلفنی از یک کشور دیگر و سایر عوامل.
برخی مواقع اعلام می‌شود که از سوی ادارات دولتی و یا بانک، با شما تماس گرفته‌اند و درخواست اطلاعات شخصی می‌کنند. برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال، باید بازار ارزهای دیجیتال را بیشتر بشناسید تا در دام تله‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال نیافتید.


قربانیان کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

3) چرا بیشتر مردم در ارزهای دیجیتال قربانی کلاهبرداران می‌شوند؟

1. چون صنعت ارز‌های دیجیتال جدید است و هنوز فراگیر نشده است.

2. مردم هنوز با اصطلاحات رمزارزها آشنا نشده‌اند و یا درک صحیحی از روند کارها ندارند.

3. متاسفانه کشور ایران مشمول تحریم‌های بین المللی است و به این دلیل مردم دسترسی راحت به مراجع و صرافی ارز دیجیتالی ندارند و مجبور هستند کارهای خود را از طریق افراد واسطه انجام دهند.

4. فعالیت ارزهای دیجیتال بر بستر اینترنت است و به همین دلیل امکان جعل هویت توسط کلاهبرداران زیاد است.

5. تاکنون در خصوص نحوه فعالیت ارز‌های دیجیتال قانون‌گذاری مشخصی در کشور صورت نگرفته است برای همین تشخیص افراد مجاز و غیر مجاز ممکن نیست.

6. علاقمندان به این حوزه مطالعه و یا تحقیق کاملی انجام نمی‌دهند و عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند.

7. با توجه به وجود سود‌های قابل توجه در صنعت ارزهای دیجیتال و تراکنش‌های بیت کوین اکثراً تمایل دارند که یک شبه ره صد ساله را بروند و سریع‌تر به سودآوری سرشار برسند.

سایت فیس ارز ارائه دهنده خدمات آموزشی خدمات مشاوره‌ای ارزهای دیجیتال در خدمت شماست


4)روش‌های متداول کلاهبرداری ارزهای دیجیتال چیست؟

در این قسمت شما با متداول‌ترین کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و راه حل در امان ماندن، آشنا خواهید شد.

جعل هویت در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

روش سرقت هویت و کلاهبرداری (Identity theft and fraud)

شاید شما هم شنیده باشید که بسیاری از بازیگران و یا افراد مشهور اعلام می‌کنند که اصلا صفحه شخصی در شبکه‌های اجتماعی ندارند ولی می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی صفحات متعددی از این افراد وجود دارد. این یکی از روش‌های جعل هویت است.

روش‌های دیگری هم هست که کلاهبرداران از کاربران به عنوان شریک جرم استفاده می‌کنند و نوعی جعل هویت صورت می‌گیرد مثلاً:

اگر فرد ناشناسی با شما تماس گرفت و درخواست نمود که پولی را به حساب شما واریز می‌کند تا شما برای آن فرد بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری خریداری کنید احتمالا شما قربانی و یا شریک جرم یک سرقت اینترنتی شده‌اید. بهتر است برای در امان ماندن از اطلاعات تخصصی مشاوره بیت کوین استفاده کنید.

روش دیگر این است که شما متوجه می‌شوید پولی به کارت بانکی شما واریز شده، اما نمی‌دانید از کجا و یا توسط چه کسی واریز شده. پس از مدتی فردی ناشناس با شما تماس می‌گیرد و اظهار می‌کند که پول را اشتباه به کارت شما واریز کرده و شما می‌باید پول را به یک شماره کارت جدید دیگری که اعلام می‌شود، واریز کنید. در این صورت شما ناخواسته شریک یک جرم شده‌اید.

اگر افراد کلاهبردار به هر طریقی به اطلاعات رمز حساب و یا کارت بانکی کسی دسترسی پیدا کرده‌اند برای اینکه به راحتی بتوانند حساب افراد را خالی کنند و از خود ردپایی برجا نگذارند سعی می‌کنند توجیه کنند که چون آشنا نیستند و یا سوادشان کم هست، شما برای آن فرد ارز دیجیتال خریداری کنید. پس از قبول کردن این موضوع از طرف شما، پول از طریق کارت سرقتی به حساب شما منتقل می‌شود. در این صورت پس از شکایت صاحب حساب، به دلیل اینکه تراکنش‌های بانکی قابل اثبات و رهگیری است و پول نیز به حساب شما واریز شده، احتمالاً شما به مشکل جدیدی برخورد کرده‌اید.

راهکار

1. فقط خریدها و جابجایی ارزهای دیجیتال را برای افراد شناخته شده انجام دهید و اگر فرد ناشناسی با شما تماس گرفت حتماً پس از احراز هویت معاملات را انجام دهید.

2. اگر پولی به کارت شما واریز شد حتماً پول را به همان کارتی که به حسابتان واریز شده برگردانید و نه به کارت جدید. با این کار جلوی سوء استفاده گرفته می‌شود.


روش کلاهبرداری هرمی (Pyramid schemes)کلاهبرداری هرمی در ارزهای دیجیتال

اگرکسی به شما پیشنهاد سرمایه‌گذاری در طرح های مختلف ارز دیجیتال را داد تا در صورت عضوگیری و بازاریابی اینترنتی به سودهای زیاد و قطعی دست پیدا کنید، بدانید که شما در معرض کلاهبرداری هرمی قرار گرفته‌اید.

در این روش کلاهبردان گروهی را در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در تلگرام و یا اینستاگرام تشکیل می‌دهند معمولاً در این گروه‌ها چند نفر با IP مختلف و در نقش مشتری‌ها فعالیت می‌کنند و خبر‌های امیدوارکننده و موفقیت‌آمیزی از سرمایه‌گذاری خود در این گروه‌ها ارایه می‌دهند تا اینکه تازه وارده‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنند و وعده بازگشت سود قابل ملاحظه در یک بازه سه ماهه و یا شش ماهه می‌دهند. در این مدت هم شاید در یک یا چند نوبت پاداش کمی به شما تعلق بگیرید. همچنین شما را تشویق می‌کنند که در صورت اضافه نمودن اعضا جدید سود بیشتری به شما اختصاص یابد و این موضوع به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و پس از مدتی، دیگری اثری از آن گروه نیست. حتی بعضی از مواقع جهت ترغیب بیشتر به سرمایه‌گذاری، با افراد مشهور و یا بازیگر تبلیغات انجام می‌شود.

راهکار:

1. جهت سرمایه‌گذاری همیشه با افراد و یا شرکت‌های شناخته شده و با سابقه، کار کنید.

2. اصالت پیشنهاد را ارزیابی کنید: آیا این درصدهای اعلامی در دنیای واقعی قابل انجام است یا نه؟

3. شرط عضوگیری مهم‌ترین مشخصه این نوع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال است.


پامپ و دان در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

روش کلاهبرداری پاپ و دامپ(Pump & Dump online groups)

در این روش کلاهبرداران با راه اندازی کانال‌های تلگرامی سیگنال، بابت اشتراک در این کانال ماهانه مبلغی را به عنوان حق اشتراک دریافت می‌کنند. پس از عضویت، اعلام می‌شود که مثلاً در ساعت … و تاریخ … یک ارز دارای جهش قیمتی می‌شود ولی نام ارز اعلام نمی‌شود. فقط چند دقیقه قبل از زمان اعلامی نام ارز در گروه نمایش داده می‌شود.

باید گفت این روش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال معمولاً برای ارزها و توکن‌های استفاده می‌شود که حجم بازارشان کم است. بعد از اینکه قیمت‌ها افزایشی شد و با هجوم سایر افراد برای خرید و رشد قیمت، افراد گروه اقدام به فروش ارز به قیمت بالاتر می‌کنند.
این کار هم از طرف اعضا و هم از طرف غیر اعضاء برای صاحبان کانال سود آور است به عنوان مثال:

1. منبع درآمد خوبی برای مدیر کانال بابت دریافت حق عضویت فراهم شده است.

2. برای مدیران کانال درآمدی نیز از خرید ارزان و فروش بالاتر حاصل می‌شود.

3. مدیران کانال مبلغی را توسعه دهندگان ارز بابت تبلیغ و پویا بودن آن ارز دریافت می‌کنند.

راهکار:

1. طمع نکنید و اسیر تبلیغات وسوسه انگیز نشوید. این موضوع را مطمئن باشید که اگر کسی راهی پرسود و کم خطر را بداند، دلیلی ندارد به کس دیگری پیشنهاد دهد.

2. به این نکته هم توجه کنید که طرح‌های اعلامی علاوه بر اینکه کلاهبرداری نباشند، باید برای شما آن سرمایه‌گذاری سود آور باشد چون اگر سود قابل قبولی نداشته باشد در اصل شما تمام یا بخشی از سرمایه خود را از دست داده‌اید.


روش کلاهبرداری در عرضه اولیه سکه (Fake ICOs (initial coin offeringsآی سی یو در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های مرسوم در کلاهبرداری ارز‌های دیجیتال، روش فروش عرضه اولیه سکه است. در اصل این روش برای شرکت‌هایی است که قصد دارند جهت سرمایه‌گذاری اقدام به جذب سرمایه کنند و در ازای آن پس از تکمیل پروژه به افراد سرمایه‌گذار تخفیف‌های قابل توجهی ارایه کنند. برای موجه نشان دادن خود معمولا از روش‌های حیله گرایانه حتی اجاره دفتر و یا تولید فیلم‌های تبلیغی و … نیز استفاده می‌کنند.

راهکار:

1. یکی از نشانه‌های این کلاهبرداری این است که به احتمال زیاد کلاهبرداران بخش زیادی از whitepaper را کپی می‌کنند شما می‌توانید آن whitepapers را در گوگل سرچ کنید اگر به متن مشابهی رسیدید به احتمال زیاد آن وایت پیپر جعلی است.

2. بعضی از افرادی که به عنوان تیم پروژه کلاهبرداری معرفی می‌کنند، افرادی معروفی هستند که در دیگر پروژه‌های مهم هم اکنون مشغول فعالیت هستند و کلاهبرداران برای گمراه کردن، تصاویر آنان را در سایت خود قرار داده‌اند. شما می‌توانید با جستجوی نام و یا تصاویر اعضای تیم پروژه، به تقلب آنها پی ببرید.

برخی از نشانه‌های ICOهای جعلی عبارتست از:

یا بدون وایت پیپر هستند و یا وایت پییر کپی شده دارند (این موضوع از جستجوی بخشی از وایت پیپر در اینترنت می‌توان متوجه شد. اگر موارد مشابه پیدا شد قطعاً کلاهبردای است).

عدم پاسخ صریح به سوالات کاربران (جواب‌های دوگانه و یا سطحی به سوالات کاربران می‌دهند).

تبلغات گسترده و وسوسه انگیز دارند (طرح‌های موفق نیاز به تبلیغ گسترده ندارند).

تیم‌های پشتیبان آنها یا از بقیه طرح‌ها کپی شده و یا اصلاً جعلی است و وجود خارجی ندارند (این موضوع را می‌توان با بررسی شبکه‌های اجتماعی تیم‌های توسعه دهنده متوجه شد).

در پاسخ سوالات کاربران معمولا اعضای گروهشان اطلاعات متفاوت و بعضا متناقضی ارایه می‌دهند و یا از پاسخ به برخی از سوالات طفره می‌روند و یا تمایلی به پاسخگویی به سوالات سخت ندارند.


صفحات جعلی یا فیشینگ در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال
روش کلاهبرداری فیشینگ کلاسیک (Classic phishing)

کلاهبرداری فیشینگ هنوز هم محبوبترین روش در بین کلاهبرداران است. چون با این روش و به راحتی می‌توانند اطلاعات با ارزش و حساس کاربران را با ایجاد صفحات سایت شبیه به صفحات سایت اصلی به دست آورند. معمولاً ورود به صفحات جعلی (fack) از طریق ایمیل و یا از طریق تبلیغات به کاربران پیشنهاد می‌شود.

به پیشنهادات ذیل به دقت توجه کنید:

  1. تخفیف 50 درصدی – فروش ارز دیجیتال به زیر قیمت بازار.

2. سرمایه‌گذاری با ریال و سود شگفت‌انگیز با بیت کوین.

3. از ما ارز دیجیتال بخرید و معادل آن ارزدیجیتال رایگان دریافت کنید.

4. ارز دیجیتال رایگان دریافت کنید فقط مالیات آن را ابتدا باید پرداخت کنید.

اینگونه پیشنهادات به احتمال زیاد شروع کار شما برای ورود به کلاهبرداری فیشینگ است.

روش کار به این شکل است که پس ورود شما به سایت و برای پرداخت وجه، شما به یک صفحه جعلی بانک هدایت می‌شوید. پس از ورود اطلاعات کارت بانکی در صفحه جعلی، کل مانده حساب شما سرقت می‌شود.

یک روش دیگر کپی سایت‌های مشهور و پروژه‌های معتبر است. این کار برای صرافی‌ها و یا ICO مشهور استفاده می‌شود. در این حالت آدرس کیف پول کلاهبرداران، به عنوان آدرس سایت درج می‌گردد.

نکته خیلی مهم: آدرس صفحات جعلی از لحاظ نگارش املایی بسیار شبیه صفحات اصلی سایت است. فقط ممکن است با تفاوت اندک در یک حرف دامنه سایت باشد.

راهکار:

1. به لینک ایمن توجه کنید معمولا کلاهبرداران پروتکل امنیتی ssl استفاده نمی‌کنند. (سایت‌های مهم مالی از پروتکل  https استفاده می‌کنند و کلاهبرداران از پروتکل http)

2. به احتمال زیاد صفحات سایت ساخته شده با عجله ساخته شده و به برخی از نکات سایت‌های اصلی توجه نمی‌کنند.

3. حتماً جهت خرید و فروش ارز دیجیتال، از صرافی ارز دیجیتال در ایران که شناخته شده است، استفاده کنید.

4. اپلیکیشن‌ها و نرم افزار‌ها را از سایت‌های معتبر دانلود کنید.

پس از ورود به سایت اصلی و بررسی صحت آدرس، می‌توانید آدرس سایت را Bookmark کنید تا ناخواسته وارد صفحات جعلی نشوید.

در صورتی که از مرورگر کروم استفاده می کنید افزونه MetaCert می‌تواند به شما در شناسایی صفحات فیک کمک کند.


سکه های مرده در کلاهبرداری ارزهای دیجیتالروش کلاهبرداری با فروش سکه یا توکن‌های مرده (deadcoins)

اگر کسی به شما پیشنهاد فروش یک ارز غیر معروف با قیمت بسیار پایین داد بدانید که احتمالاً آن ارز از بین رفته است.

برخی از ارزها به دلیل کلاهبرداری و یا عدم توانایی در انجام تعهدات ورشکسته می‌شوند و به اصطلاح آن ارز و یا توکن از بین رفته و یا مرده است.

بسیاری از این افراد سعی می‌کنند که سکه‌های از بین رفته را به قیمت‌های پایین بفروشند.

راهکار:
  1. با مراجعه به سایت https://deadcoins.com می‌توانید لیست سکه‌های از بین رفته و یا مرده را مشاهده کنید

2. برای جلوگیری از کلاهبرداری، حتماً در مورد قیمت‌های پیشنهاد ارزان تحقیق کنید.


روش کلاهبرداری پونزی (schemes Ponzi)کلاهبرداری پانزی در ارزهای دیجیتال

یک مثال برای طرح پونزی:

2% سود روزانه در یک قدمی شماست. با 10 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌توانید در طول سه سال به سرمایه 500 میلیون تومانی برسید.

در این کلاهبرداری افراد به سرمایه‌گذاری با ریسک کم، سود بالا و مطمئن و بدون انجام هیچ کاری ترغیب می‌شوند. سود پرداختی به نفرات اول، از محل جذب سرمایه نفر بعدی پرداخت می‌شود و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا اینکه پس از مدتی کل طرح متوقف شده و مدیران این طرح ناپدید می‌شوند. تبلیغات این نوع کلاهبرداری به این شکل است که  افراد را تشویق به سرمایه‌گذاری و کسب سود فوق‌العاده و بسیار بیشتر از عرف بازار می‌کنند.

این نوع کلاهبرداری بسیار شبیه کلاهبرداری هرمی است با این تفاوت که کلاهبرداری هرمی بر بازاریابی و افزایش تعداد شرکت کنندگان تاکید دارد و کلاهبرداری پونزی بر جذب حداکثری سرمایه.

راهکار:

1. بررسی کنید که شرکت سرمایه گذار ثبت شده و رسمیت داشته باشد.

2. اگر امکان دسترسی به مکان شرکت بسیار سخت و یا حتی نامعلوم است به احتمال زیاد کلاهبرداری  است.

3. پرداخت سود های فوق العاده مهمترین ویژگی بارز این نوع کلاهبرداری است.


روش کلاهبرداری ایمیل‌های جعلی Fake emails
ایمیل فیک در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

در این روش کلاهبرداران با جعل ایمیل از یک مرجع معتبر اقدام به ارسال ایمیل به کاربران می‌کنند. در این مرحله از کاربر خواسته می‌شود که برای انجام کاری بروی قسمتی کلیک کند و سپس به سایت فیک و جعلی فرد هدایت می‌شود. معمولا ایمیل‌های جعلی از پروژه‌های ICO‌های جعلی ارسال می‌شود و از افراد کلید خصوصی می‌خواهند و یا در خواست مبلغ می‌کنند. توجه داشته باشید که هیچ وقت بانک از شما درخواست رمز یا اطلاعات حساب شما را ندارد.

یکی از روش‌های پرکاربرد برای فریب افراد، ارسال ایمیل‌های برای دعوت به سرمایه‌گذاری است نکته جالب اینکه اینگونه ایمیل‌ها طوری طراحی شده‌اند که شبیه ایمیل‌های ارسالی از سوی شرکت‌های معتبر هستند مثل: آرم‌ها، سر صفحه، نام‌ها، آدرس. پس بهتر است اگر این چنین ایملی دریافت کردید حتما در خصوص آدرس یا با شماره تلفن اعلامی تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید.


صرافی جعلی در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال
روش کلاهبرداری صرافی‌های جعلی Fake Exchanges

با توجه به افزایش استقبال مردم از ارزهای دیجیتال و ضرورت مراجعه کاربران به صرافی، کلاهبرداران در دنیا اقدام به طراحی صرافی‌های جعلی نموده‌اند تا از این طریق اطلاعات شخصی افراد یا اطلاعات کیف پول و یا اطلاعات ارز‌های دیجیتال افراد را به دست آورند و بدون اینکه افراد متوجه شوند با اطلاعات به دست آمده اقدام به کلاهبرداری با استفاده از تکنیک جعل هویت نمایند.

راه دیگر کلاهبرداری در این روش مبادلات جعلی است. در این روش برای ترغیب بیشتر افراد به خرید، ارزهای دیجیتال را  با قیمت پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنند.

نکته مهم: کلاهبرداری از طریق صرافی برای ایرانیان به دو دلیل بسیار اتفاق می‌افتد:

1. هموطنان ایرانی از طرف برخی از صرافی‌های بین المللی تحریم هستند.

2. هنوز بانک مرکزی در خصوص نحوه فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور تصمیم‌گیری نکرده است.

بنابراین این دو موضوع باعث شده که ایرانیان با محدودیت‌های بسیاری جهت دسترسی به صرافی معتبر ارز‌های دیجیتال مواجهه شوند و بیشتر اسیر کلاهبرداران شوند.


روش کلاهبرداری نرم افزاریکلاهبرداری ارزهای دیجیتال با استفاده از نرم افزار

اگر متوجه شدید که سرعت پردازشگر CPU و یا کارت گرافیکی GPU کم شده و یا بی دلیل گرم می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند موضوع استفاده از ظرفیت سیستم شما برای استخراج ابری ارز‌های دیجیتال است. این نوع کلاهبرداری از طریق نصب برنامه بروی سیستم یا موبایل شما انجام می شود.

انواع نرم افزار های مخرب مثل:

برخی از نرم افزار‌ها شبیه برنامه‌های جاسوسی هستند که بدون اطلاع افراد بروی کامپیوتر و یا موبایل نصب می‌شوند و بیشتر هدفشان بدست آوردن کلید خصوصی و یا اطلاعات حساب کاربر است. برخی از بدافزار هستند که از ظرفیت پردازش موبایل یا کامپیوتر برای استخراج ابری استفاده می‌کنند.
برخی از نرم افزارها، پس از نصب و هنگام استفاده از آدرس بیت کوین، آن آدرس را به آدرس جدید تغییر می‌دهند به شکلی که بیت کوین به جای آدرس مورد نظر، به آدرس کلاهبردار منتقل می‌کند. کیف پول‌های جعلی از جمله ساده‌ترین راه‌ها برای سرقت دارایی افراد است. بهترین کار این است که کیف پول‌ها را از سایت‌های مرجع و اصلی دانلود کنید و از استفاده از کیف پول‌های جدید و گمنام پرهیز کنید. بهتر است با برترین کیف پول‌های ارز‌‌های دیجیتالی آشنا شوید.


حفظ سرمایه در کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

5)نکات تکمیلی و مهم برای حفظ سرمایه(در مقابل کلاهبرداری ارزهای دیجیتال) چیست؟

1. به هیچ وجه از سرمایه اصلی خود (مثل: فروش منزل و یا فروش خودرو) که برای ادامه زندگی شما حیاتی هست جهت سرمایه‌گذاری پر ریسک استفاده نکنید چون ممکن است به خاطر شناخت کم شما و یا در اثر نوسانات غیر قابل پیش بینی بازار، کل سرمایه خود را از دست بدهید. پس بهترین روش جهت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری با استفاده از بخشی از پس‌انداز است. البته زمانی که حرفه‌ای شدید آن موقع می‌توانید آرام آرام سرمایه خود را افزایش دهید.

2. با توجه به اینکه امکان بازیابی اطلاعات کیف پول ارز‌های دیجیتال (رمز ارز‌ها) برای هیچ نهاد و یا شخصی مسیر نیست. بنابرین کیف پول‌های سخت افزاری را در مقابل سرقت یا گم شدن و کیف پول‌های غیر سخت افزاری را در مقابل افشای کلید خصوصی یا رمز عبور مواظبت کنید. به هبچ عنوان امکان صدور کیف پول المثنی و یا رهگیری ارزهای از دست رفته و یا بلوکه شده وجود ندارد.

3. اگر قصد خرید ارز دیجیتال از صرافی (به ویژه صرافی ارزهای دیجیتال بین المللی) را دارید به چند دلیل ارز خود را در داخل کیف پول آن صرافی نگهداری نکنید.

دلیل اول اینکه ممکن است به خاطر عدم رعایت کامل مسایل امنیتی از سوی صرافی، حساب شما و یا کل صرافی هک شود و دارایی شما از دست برود. دلیل دوم اینکه ممکن است صرافی دچار ورشکستگی شود که در این صورت رسیدن به دارایی‌تان بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. دلیل سوم مربوط به احتمال تحریم شدن فعالیت مالی برای ایرانیان در صرافی‌های بین المللی است. پس اگر آن صرافی بین المللی بخواهد از تحریم‌ها پیروی کند، ممکن است دسترسی شما را به کل دارایی‌تان بلاکه کند.

بنابراین برای در امان ماندن از موارد فوق بهترین راهکار این است که در صورت خرید ارز دیجیتال از صرافی بلافاصله ارز‌های خود را از صرافی‌ها خارج کنید و در یک کیف پول مطمئن و شخصی نگهداری کنید.

4. اگر به پیشنهاد غیر منتظره برخورد کردید بهترین کار این است که در گوگل نام شرکت یا نام ارز را به همراه کلماتی مثل “بررسی”، “شکایت”، “کلاهبرداری” جستجو کنید. حتی می‌توانید شماره تلفن تماس گیرنده را جستجو کنید. در این صورت به اطلاعات و سوابق ارزشمندی دسترسی پیدا خواهید کرد.
5. نام و شماره های که می‌بینید همیشه واقعی نیستند و با استفاده از تکنیک‌های می‌توان آنها را تغییر داد. بنابراین صرفاً، اطلاع از شماره تماس گیرنده کمکی به شما نمی‌کند.

6. هیچ گاه به پیام ها و ایمیل های مشکوک پاسخ ندهید چون ممکن است پاسخ دادن، شروع یک بد افزار در سیستم شما و یا اشتراک در پیام های مکرر آزار دهنده بعدی باشد.

7. بهتر است با دقت و حساسیت مضاعف به پیام‌های خصوصی که از طریق تلفن، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و تلگرام برای شما ارسال می‌شود، توجه کنید.


6)اگر از شما کلاهبرداری صورت گرفت، چه کار باید کنیم؟پیگیری کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

1. باید بلافاصله سعی کنید به ادامه کار با کلاهبرداران در قالب سرمایه‌گذاری و یا همکاری پایان دهید و در صورت امکان تمام سرمایه خود را خارج کنید.

2. اگر اطلاعات حساب بانکی‌تان را در اختیار کلاهبرداران گذاشتید، بلافاصله از طریق بانک نسبت به مسدود کردن حساب و یا تغییر در رمز کارت و … اقدام کنید.

3. می‌توانید موارد احتمالی را در بخش فوریت های سایبری پلیس فتا به آدرس https://www.cyberpolice.ir در میان بگذارید.

در صورت داشتن مدارک، یا شناسایی افراد مرتبط و یا اطلاع از مکان فعالیت کلاهبرداران از طریق دادگاه و تنظیم شکوائیه، می‌توانید حقوق از دست رفته خود را پیگیری نمایید.

برای ارایه مطالب سودمند‌ و مفید، نظرات ارزشمند خود را با ما درمیان بگذارید.

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *